آزاده خطیبی: محققان، فسیل صورت میمون انسان نمایی را کشف کردند که قدمت آن به اواسط دهه «میوسن» یعنی حدود 12‌‌میلیون سال قبل برمی‌گردد.

نکته قابل توجه در این نوع انسان نماها صورت صاف آنها در مقابل صورت برجسته و فک جلو آمده میمون‌های اولیه است. یافته‌های اخیر دریچه جدیدی را به سوی تحولات مربوط به تکامل انسان نماها باز می‌کند.

به گزارش Science daily در تحقیقی که توسط آکادمی ملی «ساینسز» منتشرشده محققان شواهدی از این‌گونه جدید ارائه کردند. آنان براساس یک جمجمه ناقص که بیشتر صورت و فک پایینش سالم مانده بود، این تحقیقات را انجام دادند.

این جمجمه از منطقه «آبوکادور» در بارسلونا که منطقه‌ای غنی از فسیل است، در سال2004 از خاک بیرون کشیده شد. آماده‌سازی‌ فسیل برای انجام تحقیق به خاطر شکنندگی جمجمه باقیمانده کاری زمان‌بر و پیچیده بود، اما به محض آماده شدن فسیل و انجام تحقیقات روی آن نتیجه شگفت آور بود؛

چرا که محققان ویژگی‌هایی را در آن یافتند که تاکنون بی‌سابقه بوده است. از لحاظ چهره‌شناسی صورت، این‌گونه تازه کشف شده از میمون‌ها صورتی بسیار امروزی - به همراه پوزه برجسته - دارند.

امروزی بودن این‌گونه تازه کشف شده به این دلیل است که آرواره‌های میمون‌های اولیه و عظیم‌الجثه به‌صورت بسیار قابل توجهی برجسته و جلو آمده بود، درحالی که این‌گونه جدید صورتی صاف و آرواره و فکی با برجستگی کمتر دارند.

کشف این‌گونه جدید ممکن است سرنخ بسیار مهمی درباره مبدأ جغرافیایی خانواده میمون‌های انسان‌نما در خود داشته باشد.بعضی دانشمندان معتقدند این‌گونه جدید که «کنی آپیتسین» نام دارد ممکن است منشأ پیدایش میمون‌های انسان نما باشد

کد خبر 83119

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز