همشهری آنلاین: رئیس جمهوری ایران هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید بریتانیا در تهران، از سابقه رفتار دولت انگلیس با ایران به تندی انتقاد کرد.

محمود احمدی‌نژاد که امروز دوشنبه استوارنامه جفری آدامز را به عنوان سفیر جدید بریتانیا تحویل گرفت، خطاب به او گفت: در طول تاریخ تصویری ناخوشایند از رابطه با انگلیس به دلیل موضع‌گیریهای نادرست در مقاطع حساس در ذهن ملت ایران شکل گرفته است که برای گسترش روابط دو کشور، دولت انگلیس باید با تلاش عملی این ذهنیت را اصلاح کند. در این صورت ایران نیز آماده است آن گذشته ناخوشایند را فراموش کند.

به گزارش سایت رسمی ریاست جمهوری احمدی‌نژاد با اشاره به وجود سابقه استعماری و حمایت از دیکتاتوری شاه، دخالت در ماجرای ملی شدن صنعت نفت، حمایت از صدام در جنگ تحمیلی ،اعمال فشار علیه ملت ایران در موضوع دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و سیاسی کردن موضوع حقوق بشر در پرونده روابط ایران و انگلیس گفت: امیدوارم با انتصاب سفیر جدید انگلیس و تلاش‌های وی به صورت عملی شاهد اثبات حسن نیت لندن در روابط با تهران باشیم.

احمدی‌نژاد برضرورت حفظ فضای آرام بوجود آمده درباره موضوع پرونده هسته‌ای و خارج شدن آن از حالت بحرانی به منظور تصمیم‌گیری مناسب و منطقی در دو طرف تأکید کرد و افزود: تند کردن فضا فقط تصمیم گیری را برای طرف‌های غربی مشکل می کند زیرا جمهوری اسلامی ایران به زیستن در فضای تحت فشار در 27 سال گذشته عادت کرده و با این وجود به پیشرفت و تعالی خود ادامه داده است.

جفری آدامز سفیر جدید انگلیس در تهران نیز در این دیدار، ملت ایران را ملتی بزرگ و دارای سابقه پرافتخار تاریخی خواند و گفت: انگلیس درصدد اصلاح روابط خود با ایران بر اساس احترام متقابل و اصول روابط بین‌المللی است و آماده است با درس آموختن ازتاریخ، روابط جدیدی را پایه گذاری کند.

سفیر انگلیس با تأکید بر اهمیت روابط با جمهوری اسلامی ایران برای کشورش گفت: ایران و انگلیس می‌توانند روابط دو جانبه در همه زمینه‌ها از جمله تجارت و بازرگانی را گسترش دهند.

کد خبر 832

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز