چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۸
۰ نفر

گروه سلامت - حمید ضیایی‌پرور: اگر کسی به شما گفت بازار قاچاق دارو در خیابان ناصر خسرو جمع شده است بشنو و باور نکن.

می‌گویند در قدیم بین چند نفر بحثی در گرفت که فلان ابن‌فلان گفته اسب چند دندان دارد و دیگری به نقل از بهمان‌ابن‌بهمان نقل کرده که نخیر کمتر یا بیشتر. فرد دیگری پا درمیانی کرد و گفت: در طویله یک اسب است می‌رویم فک او را باز می‌کنیم و دندان‌هایش را می‌شمریم.

البته این فرد نزدیک بود به کفر‌گویی متهم شود.

حالا این خیابان ناصر خسرو و این هم مسئولانی که هر گونه فروش دارو در این منطقه را تکذیب می‌کنند. تقریبا از هر نقطه این خیابان که رد شوی در گوش شما زمزمه می‌کنند که دارو و بعد اسم چند تایی از آنها را برایت می‌آورند.

معمولا داروهای تقلبی و غیرقانونی، تاریخ گذشته، هورمون‌های جنسی، داروهای سقط جنین، زیبایی اندام، دوپینگ و داروهای مخدر در این بازار عرضه می‌شود.

بیش از ۸۰ درصد فراورده‌هایی که در این بازار عرضه می‌شود یا داروی تقلبی است که اثر ندارد و با استفاده از مواد تقلبی و رنگ‌های مصنوعی، شبیه داروهای اصلی ساخته شده یا فراورده‌های مخدر است که اساسا مصرف آنها در کشور ما غیرقانونی است.

برخی دیگر از فراورده‌های عرضه شده در این بازار داروهایی مانند آمپول‌های سقط جنین است که استفاده از آنها نیز غیرقانونی و غیرشرعی است.

داروهای سقط جنین

انواع داروهای سقط جنین جزء پرطرفدارترین داروهای قاچاق در بازار ناصر خسرو هستند. این داروها در 3 نوع اروپایی، هندی و پاکستانی در این بازار به فروش می‌رسند.

یک فروشنده این نوع داروها می‌گویدکه روزانه بین 5 تا 10 مشتری برای این نوع داروها دارد که برخی از آنها از شهرستان‌های مختلف کشور به وی مراجعه می‌کنند. او همچنین جوان‌ها را بیشترین مشتریان این نوع داروها اعلام می‌کند و می‌افزایدکه با فروش هر جفت آمپول بین 8 تا 10 هزار تومان سود می‌برد.

با این وجود به‌دلیل شرایط نگهداری این نوع داروها و نوع عرضه آن، بسیار پیش می‌آید که حتی داروی فاسد را به مشتری‌های بخت برگشته می‌فروشد.

یک پزشک متخصص در این زمینه می‌گوید: درحال حاضر انجام سقط جنین درصورت تشخیص پزشک و ایجاد ناهنجاری برای مادر یا جنین، در سیستم پزشکی ایران قابل انجام است.

با توجه به شرایطی که در کشور تصویب کرده‌اند، سقط کودک زیر 3ماه با شرایط خاص و با مجوز پزشکی قانونی، درصورت ممانعت از ادامه حاملگی، بلا مانع است که در چنین شرایطی استفاده از روش‌ها و داروهای ناامن و قاچاق کار بسیار اشتباهی است.

زمانی که مردم نتوانند مشکلات درمانی خود را از طریق راه حل‌های رسمی دنبال کنند مجبور به استفاده از راه‌های غیرقانونی و قاچاق در زمینه حل مشکلشان خواهند شد، مانند سقط جنین یا ناتوانی جنسی که اگر این دو مشکل به‌صورت قانونی در فردی وجود داشته باشد بیمار می‌تواند برای درمان خود از طریق داروخانه‌ها و مراکز درمانی معتبر، مشکل‌اش را دنبال کند.

عوارض خطرناک

به گفته یک متخصص زنان و زایمان،متأسفانه امروزه آمپول‌های سقط جنین متقاضیان زیادی پیدا کرده است و به نوعی جزء نیاز‌های روزمره مردم شده. بسیاری از زنان به‌علت‌های مختلف خواستار سقط جنین می‌شوند و مشکلات اقتصادی نقش مهمی در این زمینه دارد تا جایی که حتی برخی از خانواده‌ها با وجود 8سال زندگی به خاطر مسائل و مشکلات زیاد مالی حاضر می‌شوند که جنین خود را از بین ببرند.

آمپول‌های سقط جنین فقط با کنترل پزشکان می‌تواند در هفته‌های نخست بارداری به‌صورت عضلانی تزریق شود که در این صورت عوارض کمتری دارد اما اگر این آمپول‌ها در ماه‌های غیرمجاز آن به کار برده شود احتمال پاره شدن رحم افزایش می‌یابد. با مصرف این آمپول‌ها بدون اجازه پزشک، احتمال بروز بیماری‌های قلبی، عروقی، تنفسی و همچنین اسهال و استفراغ شدید در مادران بسیار زیاد می‌شود.

متأسفانه بسیاری از سقط‌های غیرقانونی امروزه به وسیله افرادی که در این زمینه تخصصی ندارند، انجام می‌شود که در برخی موارد سبب عفونت لوله تخمدان، چسبندگی لوله و چسبندگی داخل شکم و یا حتی به پاره شدن رحم و روده مادر منجر شده که با ایجاد شوک، مادر فوت کرده است.

داروهای فاسد

به گفته دکتر رسول دیناروند، معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، بسیاری از داروهای در حال فروش در خیابان ناصرخسرو تهران، فاسد و غیراستاندارد است. داروهای موجود در بازار ناصر خسرو، تاریخ گذشته و دست ساز است و اغلب فروشندگان از نیاز بیماران به برخی از داروها، سوءاستفاده‌های کلان می‌کنند.

صادرات داروی قاچاق

به گفته یک مقام مسئول، خیابان ناصرخسرو به پایگاه قاچاق داروهای تولید داخل به خارج از کشور نیز تبدیل شده است؛ چرا که برخی از قاچاقچیان با توجه به شبکه توزیعی که دارند اغلب داروهای گران‌قیمت را به خارج از کشور ارسال می‌کنند.

نوع دیگری از داروهای قاچاق اقلامی هستند که در سیستم ما وجود داشته اما در برخی از کشورهای همسایه قیمت پایین تری دارند و حتی در برخی از آن کشورها به یک پنجم قیمت به فروش می‌رسد که در این بخش نیز می‌توان به انسولین اشاره کرد.

اکس، بدنسازی و ترامادول

بیشترین مصرف داروهای قاچاق در کشور مربوط به مصرف داروهای اکس، بدنسازی، سقط جنین و ترامادول است که بیشترین افراد راغب به مصرف این دسته از داروها جوانان هستند و با توجه به جمعیت جوانی که در کشور ما وجود دارد، مصرف این قبیل داروها در کشور افزایش چشمگیری داشته است.

به گفته اکبر عبداللهی اصل، سرپرست اداره کل نظارت بر امور دارویی وزارت بهداشت مشکل قاچاق دارو در زمینه داروهای مورد مصرف در خصوص بیماری‌های عمده کشور وجود ندارد بلکه بیشتر مشکلات در زمینه تامین یک سری از نیازهای جوانان در زمینه مصرف برخی داروها است.

همچنین ، با توجه به جمعیت جوان کشورمان و به‌دنبال تمایل زیاد جوانان به مصرف داروهای مخدر توهم زا و مؤثر در توانایی جنسی، زمانی بازار مصرف چنین داروهایی در کشور داغ می‌شود که این داروها در داروخانه‌ها قابل عرضه نبوده و تنها از راه غیرقانونی قابل تهیه باشند. بنابراین این دسته از داروها در ردیف اول فروش داروهای ممنوعه در ناصرخسرو  قرار می‌گیرند.

ریشه‌ها را بررسی کنید

در تاریخ 23 فروردین سال‌جاری، نیروی انتظامی خبر داد که یکی از عوامل قاچاق دارو را در خیابان ناصر خسرو دستگیر کرده و از وی مقادیر قابل توجهی انواع اقلام داروهای غیرمجاز به ارزش 100 میلیون تومان کشف شده است.

اینکه راه اساسی برای مبارزه با این داروها چیست نیاز به تامل دارد. قطعا تا زمانی که نیاز هست مشتری هم هست و فروشنده هم خواهد بود؛ چه ناصر خسرو چه هر مکان دیگری. گرفتن این یا آن فروشنده، مبارزه با معلول است. ریشه را باید در جای دیگری جست.

کد خبر 83292

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز