فعالان اقتصادی همواره معترض قیمت‌گذاری هستند؛ آن‌ها تولید با قیمت ارز آزاد و فروش کالا یا ارز حاصل از صادرات آن به قیمت دولتی را جفایی ناجوانمردانه در حق تولیدکننده می‌دانند و خواستار برچیده شدن این بساط هستند؛ اما وزیر صمت به نکته ظریفی اشاره می‌کند؛ «نگاه عادلانه به قیمت‌گذاری».

عباس علي آبادي

به گزارش همشهری آنلاین، بعد از چند ماه کشمکش میان دولت و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، از ابتدای بهمن‌ماه و با انتخاب رئیس جدید پارلمان بخش خصوصی، آشتی میان دو طرف برقرار شد و دیروز، عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت که هم‌زمان رئیس شورای عالی نظارت بر اتاق ایران نیز محسوب می‌شود با حضور در نهمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران پای درد و دل آنها نشست.

فعالان اقتصادی از مسائل رفع تعهد ارزی و قیمت‌گذاری گلایه کردند و احتمالاً منتظر بودند وزیر صمت بعد از آشتی‌کنان دولت و پارلمان بخش خصوصی از آنها جانب‌داری کند؛ اما علی‌آبادی که خود سال‌ها مدیرعامل بزرگ‌ترین هلدینگ نیروگاه‌سازی ایران بوده، به‌نوعی فعالان بخش خصوصی را غافلگیر کرد.

در ابتدای این نشست، صمد حسن‌زاده، رئیس جدید اتاق ایران از آقای وزیر خواست تا مداخله در امور بنگاه‌ها و خصوصاً قیمت‌گذاری را ممنوع اعلام کند؛ چراکه قیمت‌گذاری یعنی خواندن فاتحه اقتصاد و جایگزین کردن آن با رانت.

در ادامه، وقتی نوبت به سخنرانی وزیر صنعت، معدن و تجارت شد، علی‌آبادی این‌گونه پاسخ گلایه‌مندان از قیمت‌گذاری را داد: «من بارها در مورد رفع تعهد ارزی و عدم دخالت دولت در قیمت‌گذاری نظرم را گفته‌ام و همه نیز آن را می‌دانند. نظرات من بر کسی در حوزه مسائل ارزی، تعهدات، قیمت‌گذاری دستوری و ... پوشیده نیست؛ اما مشکلاتی هم وجود دارد و برخی شرکت‌ها از همه رانت‌ها استفاده می‌کنند و درنهایت می‌خواهند تعیین قیمت هم به عهده آن‌ها باشد. باید عادلانه از دید ملت هم به مسئله نگاه کنید.»

البته علی‌آبادی بر این نکته نیز تأکید کرد که وقتی فردی با تکیه‌بر دانش خود، کالایی خلق کرده و از رانتی استفاده نکرده، باید از آن حمایت کرد.

خوانش وزیر صنعت معدن و تجارت از مقوله قیمت‌گذاری در نشست اتاق ایران، نه به‌گونه‌ای است که قیمت‌گذاری دستوری را تائید کند و نه آن را نفی می‌کند. در حقیقت، علی‌آبادی به‌واسطه حضور در وزارت صنعت و آشنایی با بسیاری از مسائل حوزه تولید، مواد اولیه، تخصیص ارز و ...، متوجه شده است که به‌واسطه دستوری و یارانه‌ای بودن بسیاری از زیرساخت‌های اقتصادی ایران، نمی‌توان بی‌پروا به قیمت‌گذاری تاخت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از این نشست، با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر سپردن امور به بخش خصوصی و قرار گرفتن دولت در جایگاه نظارت، اظهار کرد: مقام معظم رهبری همواره بر حضور بخش خصوصی تأکید دارند و معتقدند که همه‌چیز باید به بخش خصوصی واگذار شود و دولت تنها بر امور نظارت کند؛ ما نیز بر این امر باور و تأکید داریم و با تمام وجود و قوا در کنار بخش خصوصی و فعالان اقتصادی هستیم؛ اما برای این امر ابتدا باید راه درست را پیدا کنیم.

کد خبر 833319
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • Borzoo NO ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    2 0
    اقتصـــاد دستــــوری
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    1 0
    همش حرف چرا واردات خودرو نو با تعرفه زیر 50% را برای افراد حقیقی آزاد نمیکنید چون میخواهید خودتان خودرو بیاورید با هر قیمتی به مردم بفروشید .................