به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، علیرضا زاکانی در دویست و هفدهمین جلسه شورای شهر تهران که به بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری اختصاص دارد، حاضر شد و در هنگام بررسی تبصرههای بودجه به پرسش و انتقاد اعضای شورا نسبت به واگذاری مسئولیت نگهداشت پلهای پایتخت از سازمان زیباسازی به معاون فنی عمرانی، گفت: در ابتدا علت واگذاری این بود که سازمان زیباسازی در کنار استفاده از عرشهها، هزینه نگهداشت آن را نیز پرداخت کند اما چون ظرفیتش وجود نداشت، مشکلاتی ایجاد شد.
او در ادامه افزود: چندین نوع پل عابر پیاده وجود دارد که سازمان زیباسازی تلاش کرد و قرارداد بست. ۶۰ دستگاه پله برقی برای نوسازی پلههای عابر پیاده تحویل خواهد شد.
شهردار تهران با اعلام اینکه معاونت فنی و عمرانی از طریق سازمان امور مناطق میتواند ظرفیت مناطق را در این زمینه مورد استفاده قرار دهد، گفت: سازمان مهندسی و عمران پلهایی را طراحی کرده که برای عابران پیاده تسهیلاتی ایجاد میکند و نوآوری در طراحی را نیز به دنبال دارد.
زاکانی در ادامه گفت: سه پیشنهاد مبنی بر ماندن این مسئولیت دست زیباسازی یا واگذاری به معاونت حمل ونقل داریم، افزود: البته ترجیح قطعی ما این است که مسئولیت نگهداشت پلها به معاونت فنی و عمرانی واگذار شود.
او در بخشی از جلسه شورای شهر تهران به موضوع دکل های مخابراتی اشاره کرد و تصریح کرد: ۹۵۰ دکل مشمول قانون میشوند و توافقاتی صورت گرفت، اما به تاریخ زمانی نرسید. با حکم قانونی باید این دکلها قلع شوند اما با قلع آنها شهر دچار اختلال خواهد شد.
او تاکید کرد: ما نگاه درآمدی به این موضوع نداریم بلکه نگاه ما گره گشایی از کار مردم است.
در ادامه جلسه بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، شهردار تهران درباره بند ۱۱ تبصره ۳ مبنی بر تعیین تکلیف محدثات بدون پروانه یا مغایر با مفاد پروانه در محدوده شهرها که تا قبل از ۱۴۰۰ رای کمیسیون ماده ۱۰۰ دارند و تبدیل حکم قلع و قمع به جریمه هم گفت: ما نگاه درآمدی به این موضوع نداریم بلکه نگاه ما گره گشایی از کار مردم است؛ کاری که مجلس انجام داد خدمت به مردم بود.
چرا شهرداری تهران از چین اتوبوس می خرد؟
شهردار پایتخت در جریان بررسی تبصره چهارم با بیان اینکه حکم برقی سازی برای این است که اساساً امروز موضوع تأمین و مصرف سوخت های فسیلی به یک مشکل تبدیل شده است، گفت: ما هیچ چاره ای جز برقی سازی نداریم. در برنامه چهارم این حکم به ما تکلیف شده است. البته در کم و کیف برقی سازی، سوالاتی وجود دارد.
او افزود: ما در این بخش از مجموعه های مختلف قیمت گرفتیم. قیمت ها حداقل ۳۱۶ هزار یورو و حداکثر ۳۴۷ هزار یورو بود. برای بخشی از این موضوع نیز پیمان کلی بسته شد. وقتی موضوع به سفر به چین کشیده شد و از نزدیک با ظرفیتها آشنا شدیم، دیدیم که با همین کیفیت، قیمتها ارزانتر است.
زاکانی ادامه داد: موضوع مورد تأکید دولت و وزارت صمت بود این بود که باید بسته اولیه کامل وارد شود تا مشکل شهر را حل کنیم، بنابراین ۲۹ ماه و ۹ روز پیش، از هزار و ۸۶۰ اتوبوس تهران ۸۸۰ دستگاه در گردش داشتیم. این در حالی بود که نیاز شهر تهران ۱۰ تا ۱۱ هزار اتوبوس است. ما چرا مردم را به اسارت گرفتهایم؟ به همین دلیل تأکید دولت بر این بود که بسته اول کامل و به صورت برقی وارد شود تا بتوان گشایش ایجاد کرد.
اتوبوس داخلی سه میلیارد گرانتر از اتوبوس خارجی
شهردار تهران همچنین گفت: ما در نهایت به رقم ۲۲۰ هزار یورو و تحویل در بندرعباس رسیدیم و قیمت گذاری ها نیز توسط کارشناسان انجام شد و ما ورودی به ماهیت نداشتیم. رقم هر اتوبوس داخلی بیش از سه میلیارد تومان از اتوبوس خارجی بالاتر بود و با این حال برای تقویت بخش داخلی، با این تولیدکنندگان نیز قرارداد بستیم.
او با تأکید بر اینکه ما به تولیدکنندگان خارجی اعلام کردیم که باید تکنولوژی را به ایران انتقال دهند تا بقیه اتوبوسها در داخل کشور تولید شود، توضیح داد: وظیفه شهرداری تهران تولید واگن نیست؛ اما بستری را فراهم کرده تا بتوان واگن تولید کرد. امروز سایر شهرها به ما متوسل شده اند. در این راستا از سرمایه گذار خارجی و شریک داخلی و ظرفیت شهرداری برای ایجاد درآمد پایدار در شهر استفاده شده است.
شهردار تهران با بیان اینکه عدد و رقم و شرایط در لایحه موردنظر مشخص شده است، گفت: ما به این سمت رفتیم که خدمت خوب به مردم ارائه دهیم و هزینهها کاهش یابد. همین رقم ۲۷۳ هزار یورویی برای اتوبوسهای داخلی پیش از سفر به چین ۳۱۶ هزار یورو بود و ما ۱۰۰ هزار یورو از این مبلغ کم کردیم؛ این به معنای ۵.۵ میلیارد تومان به ازای هر اتوبوس است و اگر تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس را در نظر بگیریم نزدیک به ۱۵ همت اعتبار هزینه می شد.
ایجاد انبار نگهداری قطعات به ارزش ۱۰ میلیون یورو
زاکانی با بیان اینکه برخی خدمات پس از فروش در داخل کشور مطلوب نیست، اظهار کرد: شرکتی که با آن وارد قرارداد شدیم، دومین تولیدکننده برتر چین است و متعهد شده که بر خلاف رسم موجود آن کشور، انبار نگهداری برای قطعات به ارزش ۱۰ میلیون یورو در ایران ایجاد کند.
او تاکید کرد: بسیاری از مجموعه ها علاقمند هستند از این خدمات سود ببرند اما این خدمت در یک شرکت ارائه می شود و ما در این موضوع شریک خواهیم شد و منبع درآمد پایدار برای تهران خواهد شد.
شهردار تهران با بیان اینکه ترخیص یوروی اختصاص یافته یک درصد است، یادآور شد: پولی که امروز داده می شود و خودرویی که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خریداری می شود، در بازار ۶ میلیارد تومان قیمت دارد. این فاصله به عنوان ارزش افزوده کجا قرار می گیرد؟ برای شخص بنده است یا برای شهر و شهرداری خواهد بود؟ شرکت هایی که زیرمجموعه سازمان بازنشستگی و صندوق ذخیره تأسیس می شوند، این کار را انجام می دهند و نسبتی با ما ندارند؛ ضمن اینکه شهرداری خدمات نوینی را به این دو بخش ارائه خواهد داد.
۲۵۰۰۰۰۰ موتورسیکلت امسال پلاک گذاری شد
زاکانی با اعلام اینکه امسال دو میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت پلاک گذاری شده است، افزود: قرار است ۱۵ هزار دستگاه موتورسیکلت تحویل داده شود. آیا این تعداد موتور نیازها را برآورده می کند؟ این تعداد موتور کافی نیست. لذا باید نکاتی را مطرح کنیم که منطق درستی داشته باشد.
زاکانی با بیان اینکه علت این اقدامات صرفه و صلاح شهروندان است، اظهار کرد: ما تمام کیفیت ثابت اتوبوس ها را در قیمت به رقابت گذاشته ایم. آنچه پایین ترین قیمت را با همان کیفیت و با خدمات بهتر داشت، خریداری شد. این اقدام اتفاقاً جلوی فساد را می گیرد و ما با شفافیت این کار را انجام می دهیم. لایحه مورد نظر نیز به شورا تقدیم شده است.
شهردار تهران تأکید کرد: ما بر مدار قانونی و تکیه بر امکانات کشور گام برمی داریم؛ لذا اقدام ما قانونی است و جزئیات اقدامات نیز در لایحه آمده است. ما هر هفته با وزارت صمت جلسه برگزار می کنیم و وزیر صمت در جلسه اخیر اعلام کرد که این فرصت طلایی در اختیار شهر تهران است و اگر استفاده نشود، رقم یک درصدی ترخیص در سال آینده سه برابر خواهد شد.
در ادامه این جلسه بند سوم تبصره چهارم لایحه بودجه مبنی بر ارائه مجوز به شهرداری جهت برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی با حداکثر آراء موافق تصویب شد.
کمک تهران به ۵ نقطه مهاجرت فرست کشور
علیرضا زاکانی در جریان بررسی تبصره ششم لایحه بودجه در خصوص کمک به سایر شهرها با بیان اینکه برخی نقاط کشور مهاجرفرست و برخی نقاط مهاجرپذیر هستند، اظهار کرد: کلانشهرها عمدتاً مهاجرپذیر هستند و تدبیر وزارت کشور این بود که کلانشهرها نسبت به نقاط مهاجرفرست خدماتی را ارائه کنند تا منجر به کاهش مهاجرت شود.
شهردار تهران با تأکید بر اینکه پنج نقطه مهاجرفرست برای پایتخت مشخص شد و وزیر کشور نامه رسمی ارسال کرد، گفت: تأییدیه سازمان شهرداریها و دهیاریها باید مورد توجه شورای شهر قرار بگیرد. هیئت وزیران رقم را مصوب نمیکند و به همین دلیل کمک به یکی از این نقاط عملیاتی نشد. ما زیرساخت ها را در این بخش فراهم کردیم.
او افزود: خیرات این امر برای تهران صدها برابر بیشتر از این است که آن نقاط را رها کنیم تا تبعات مهاجرت آن به پایتخت برسد.
زاکانی همچنین تصریح کرد: سال گذشته کلانشهرها و شهرهای نیازمند کمک مشخص شدند؛ برخی کلانشهرها کمک کردند اما ما به این دلیل نتوانستیم کمک کنیم که در دولت قابلیت پرداختن به موضوع وجود نداشت. اینکه برای یک خودرو در هیئت وزیران تصمیم گیری می شود، روال غلطی است و باید اصلاح شود.
شهردار تهران با بیان اینکه وزیر کشور نامه ارسال کرده و پنج شهر را به ما معرفی کرده است، یادآور شد: میتوان هم نظارت شورا و هم تأییدیه وزارت کشور را در کمک به شهرهای نیازمند در نظر گرفت.
نزدیک ترین فرد به خودم را که بیکار بود به شهرداری نیاوردم
زاکانی در ادامه جلسه امروز درباره وضعیت نیروهای شهرداری با بیان اینکه برخی تریبون را روشن می کنند و حرف هایی را می زنند که ما متحیر می شویم، تأکید کرد: ما می توانستیم ۵۰ درصد نیروی خروجی، نیرو جذب کنیم اما انجام ندادیم. ما حجم کار را افزایش دادیم تا انباشت نیروهای گذشته بتوانند فعالیت کنند. ظرفیت شهرداری با تمام توان فعالیت می کند اما از طرفی دیگر قدرالسهم تملک دارایی مالی و سرمایه ای را سال به سال کاهش می دهیم و برای سال آینده به ۳۶ درصد رسیده است.
او با بیان اینکه حلقه ای به نام نظام ارزیابی در شهرداری تشکیل شده تا با افراد مصاحبه کنند و اگر به اقتضای نیاز باشد جذب صورت گیرد، افزود: هزینه های جاری که بخشی از آن حقوق پرسنل است کاهش یافته است این در حالی است که نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر نیرو در شهرداری مشغول به فعالیت هستند که بیش از ۵۰ هزار نفرشان به طور مستقیم با ما فعالیت می کنند.
زاکانی با تأکید بر اینکه ما به این افراد می گوییم اگر برای شهرداری کاربردی باشند جذب خواهند شد و در غیر این صورت مخالفت صورت می گیرد، گفت: از یک راننده تا یک متخصص همه ارزیابی می شوند. بنده به عنوان شهردار تهران پسرخاله و دخترخاله خود را وارد شهرداری نکرده ام. این مباحث به افکار عمومی آسیب می زند.
شهردار تهران همچنین خاطرنشان کرد: نزدیک ترین فرد به بنده ماه ها بیکار بود و با اینکه می دانستم به درد شهرداری می خورد، وارد مجموعه نکردم.
زاکانی با بیان اینکه افراد کاری نکنند که شهرداری به ورطه ای بیفتد که دغدغه اش نارضایتی پرسنل باشد، افزود: افزایش پرسنل باعث می شود کار صورت نگیرد و دچار مشکل شویم.
این خبر به روز می شود
نظر شما