رهاسازی ۳۰ میلیون مترمعکب آب از سد شهیدکاظمی بوکان به سمت دریاچه ارومیه آغاز شد.

سد بوکان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، آیین رهاسازی آب دریاچه سد شهید کاظمی بوکان روز پنجشنبه با حضور «علی سلاجقه» رییس سازمان محیط زیست و «محمدصادق معتمدیان»دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه و جمعی از مدیران شهرستان و استان برگزار شد.

فرماندار بوکان در این خصوص اظهار کرد: قرار است در این مرحله از رهاسازی آب دریاچه سد شهید کاظمی که نخستین رهاسازی در سال آبی جاری از این سد است، حدود ۳۰ میلیون مترمکعب آب رهاسازی شود.

خشایار صنعتی در خصوص ذخیره آب سد شهیدکاظمی بوکان نیز گفت: هم اکنون ۳۳۰ میلیون مترمکعب آب در دریاچه سد شهیدکاظمی ذخیره شده است که این مقدار در مقایسه با حجم آب سال گذشته این سد ۱۲۱ میلیون مترمکعب بیشتر است.

وی افزود: امسال با توجه بارش های زمستانی مناسب حجم آب ذخیره شده پشت این سد افزایش یافته است اما با توجه به اینکه بیشتر بارش ها به صورت باران بود، ذخیره برفی در مناطق بالا دستی رودخانه های تامین کننده سد شهید کاظمی بسیار کمتر است.

امروز همچنین رهاسازی ۲۰ میلیون مترمکعب آب از سد مهاباد با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به سمت دریاچه ارومیه آغاز شد.

سد بوکان در جنوب دریاچه ارومیه قرار دارد و پرآب ترین سد آذربایجان غربی با ظرفیت حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب است.

سد شهید کاظمی که پیشتر با نام سد بوکان شناخته می‌شد، یکی از سدهای بزرگ ایران با هسته رسی است که در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر بوکان آذربایجان غربی قرار دارد.

سد بوکان برای استفاده از آب و کنترل سیلاب‌های زرینه رود، بر روی این رودخانه ایجاد شد و جهت آبیاری اراضی پایین دست سد دیگری نیز در جنوب ‌شرقی بوکان بر روی این رودخانه احداث شد؛ طول تاج سد بوکان ۵۳۰ متر و ارتفاع آن از پی ۵۰ متر است که با افزایش حجم مخزن سد در سال ۱۳۸۴، حجم کل مخزن سد به ۷۶۲ میلیون مترمکعب رسید.

این سد علاوه بر تامین آب شهرهای بوکان، میاندوآب و عمده آب شهر تبریز، سالیانه بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب شرب و مورد استفاده بخش صنعت و در حدود ۵۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه‌ عجب شیر و آذرشهر در آذربایجان شرقی را نیز آبیاری می‌کند.

کد خبر 834341

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • سجاد IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    17 2
    چه بگم به خدا
    • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
      1 1
      بگو خدایا هزاربار شکرت🤲
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    12 16
    اول میخشکانند بعد دنبال راهی برای جبران اشتباهشون
    • hossein IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
      2 1
      ولا تا جایی که ما میدانیم و رشته تحصیلیمون هم مربوط میباشد ،سد شهید کاظمی در دل شهرستان سقز قرار دارد . حتی یک قطره اب از بوکان نمیگیرد چون کوه ندارد ...از کجا شد ه سد بوکان خدا داند😂😂😂😂🤣🤣🤣
    • رامین IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
      3 1
      آخه توقع داشتی سد نمیزدن میرفت تو دریاچه شور شه. بعد آب شرب مردم چه میشد آب کشاورزی چی حتما اونوقت یه چیز دیگه میگفتین
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    2 0
    از این آب چند لیتر به خود دریاچه خواهد رسید
  • hossein IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    2 1
    با سلامذخدمت دوستان ومسولین عزیز راجب ب خبر رها سازی آب سد شهید کاظمی شهرستا ن سقز میخواستم عرض کنم.هیچ فرقی بین شهرهای وطن پاکمون نیست ولی جای تاسف است که در داخل وطن خودمان هم دارای اطلاعات کافی نیستیم.سد شهید کاظمی یا دریاچه سد لگزی هیچ ارتباطی به شهر بوکان ندارد و سر چشمه آب و حتی پهنای سد از شهرستان سقز است و از کوهای سرشیو ه سقز و گردنه خان شرقی و مهمتر از همه رشته کوهای چهل چشمه (چل چمه) شهرستان سقز سرچشمه میگیره.جالب اینجاست در خبر ب وفور از اسم سد بوکان بطور اشتباه نام برده شده است. کوهای چهل چشمه حتی برای شمال ایران یعنی سد منجیل آب فراهم میکند.شهرستان سقز شهری کوهستانی و مرتفع و دارای بارش برف وباران وچها ر فطل طبیعی میباشد و دو سد شهید کاظمی و سد چراغ ویس را در دل خود جا داده.و رشته کوهای بسیار زیبا نیز دارد که سقز از مردم عزیز شهرهای مجاور همیشه برای تفریحات و گیاهان بهاری میزبانی کرده است.ولی متا سفانه شهر بوکان کوهایی ک مخازن آب داشته باشند را دارا نیست....با تشکر
  • IR ۰۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    3 0
    انشاءالله که خیر باشه و پر برکت .
  • بی نام IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    2 1
    میلیارد نیاز دارد نه میلیون
  • مصطفی IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    1 2
    مسخره ترین متن تاریخ. من کشاورز میاندوآب هستم به ما اب کشاورزی نمی‌دن اون وقت ۵۵ هزار هکتار زمین کشاورزی از عجب شیر و آذر شهر از سد شهید کاظمی آبیاری میشه
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    1 0
    دروغه
  • کاوه IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    2 1
    کل طبیعت را نابود کردید الان هم هر روز یک خبر از دریاچه ارومیه پخش می کنید بعد نابودی و خشکاندن گردن مردم منت می گذارید سدها را باز کردیم حدود ۱۰۵سد روی رودخانه های دریاچه بستید بعد تبلیغاتی وسیعی راه انداختید که درایم دریاچه احیا می کنیم . اول نابودی بعد احیا . عجبا
  • Urmo_17 IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    4 1
    اخی اخی چقدر مهربون شدن چه حکمتی هست اسفند ماه همه بره میشن
  • محسن IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    1 1
    چرا خشکش کردی که حالا ت این بی آبی ، آب شیرین ومصرفی رها کنید