همشهری‌آنلاین: استفاده از اینترنت در صنعت گردشگری بیش‌تر به کانال‌های توزیع مرتبط می‌شود و راهی برای ارتباط دست‌اندرکاران صنعت گردشگری با مشتریان است

به گزارش ایسنا روزبه میرزایی بیان کرد: استفاده از اینترنت در صنعت گردشگری بیش‌تر به کانال‌های توزیع مرتبط می‌شود و راهی برای ارتباط دست‌اندرکاران صنعت گردشگری با مشتریان است که بویژه این کار در کشور ما در بخش فعالیت تور‌گردان‌ها، آژانس‌های مسافرتی و هتل‌ها معنا پیدا می‌کند. [وضعیت گردشگری در ایران]

او ادامه داد: در پژوهشی که سال گذشته درباره‌ نحوه استفاده از اینترنت در آژانس‌های مسافرتی سطح تهران انجام دادیم، مشخص شد، 65 درصد آژانس‌ها وب‌سایت دارند و این میزان، با توجه به امکانات ما در استفاده از اینترنت، درصد قابل قبولی است.

وی اظهار داشت: متأسفانه این وب‌سایت‌ها قابلیت‌های لازم را ندارند و در بیش‌تر موارد، وب‌سایت‌هایی برای اطلاع‌رسانی‌اند. به عبارتی، 90 درصد وب‌سایت‌های موجود فقط برای اطلاع‌رسانی به گردشگران استفاده می‌شوند و قابلیت ایجاد تعامل و ارتباط دوجانبه با مشتریان را ندارند. [گردشگری بر روی وب سایت]

او توضیح داد: این وب‌سایت‌ها فقط برای معرفی پکیچ‌ها و بخشی از جاذبه‌های گردشگری مورد استفاده قرار می‌گیرند و به آن‌ها وب‌سایت‌های ایستا گفته می‌شود که امکان تعامل با مشتری را ندارند.

وی ادامه داد: 45 درصد آژانس‌های گردشگری استان تهران بیش از شش‌ماه طول می‌کشد تا وب‌سایت‌های خود را به‌روز کنند و فقط سه درصد از وب‌سایت‌ها هستند که هر دو روز یک‌بار به‌روز می‌شوند. این نشان می‌دهد، آن استفاده‌ای را که باید از وب‌سایت‌های خود داشته باشیم، نداریم.

میرزایی گفت: نوع دوم وب‌سایت‌ها، وب‌سایت‌های پویا هستند که امکان تعامل را برای مشتریان فراهم می‌کنند. هرچه شرکت‌ها در استفاده از اینترنت تجربه بیش‌تری کسب کنند، وب‌سایت‌های آن‌ها از ایستایی به سمت پویایی حرکت می‌کنند.

مدرس دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: در استفاده از اینترنت در آژانس‌ها، فعلا در ابتدای راه هستیم و بیش‌تر وب‌سایت‌های آن‌ها، ایستا و تک‌زبانه هستند.

او اظهار کرد: بیش‌تر وب‌سایت‌های گردشگری به زبان فارسی‌اند و به‌لحاظ طراحی نیز ناشیانه طراحی شده‌اند، یعنی طراحی‌های حرفه‌یی که با ویژگی‌های صنعت گردشگری مرتبط باشند، مانند نوع رنگ مورد استفاده در وب‌سایت‌ها، نمادها و آیکون‌هایی که برای پاسخ به نیاز مشتریان باید در نظر گرفته شوند، استفاده نشده‌اند. [آشنایی با پایگاه‌های اینترنتی اطلاعاتی فارسی]

این درحالی است که امروزه اینترنت سبب شده است، نوع جدیدی از فعالیت‌ها در صنعت گردشگری شکل گیرد و خطوط هوایی با بلیت‌های ارزان‌قیمت در بازار فعال شوند.

وی درباره‌ استفاده‌ از اینترنت توسط این خطوط هوایی، یادآور شد: اساس کار خطوط هوایی ارزان‌قیمت در جهان، بر شبکه‌ اینترنت است، به‌دلیل آن‌که استفاده از اینترنت سبب می‌شود، هزینه‌های توزیع کاهش یابند و به آن‌ها این امکان را می‌دهد که با تماس مستقیم با مشتری، بلیت‌ و پرواز ارزان‌قیمت را ارائه کنند.

او توضیح داد: استفاده از اینترنت سبب شده است، پورسانتی را که این خطوط هوایی به واسطه‌ها که همان آژانس‌های مسافرتی هستند، پرداخت می‌کردند، دیگر پرداخت نکنند و این کار به کاهش هزینه‌های آن‌ها کمک کرده است.

وی بیان کرد: این شرکت‌ها با استفاده از اینترنت و فروش اینترنتی توانسته‌اند، تفاوت قیمت قابل توجهی با قیمت دیگر خطوط هوایی داشته باشند. در زمان‌های غیرپیک، قیمت بلیت این شرکت‌ها به 10 درصد قیمت خطوط هوایی دیگر می‌رسد و تا 90 درصد اختلاف قیمت میان نرخ بلیت این شرکت‌ها وجود دارد.

میرزایی اظهار داشت: نمی‌توانیم همه ایراد‌های موجود را متوجه آژانس‌ها کنیم. مردم ما نیز در استفاده از اینترنت بی‌تجربه هستند و هنوز اینترنت برای ما یک پدیده‌ی جدید به‌شمار می‌آید و بهره‌گیری از تمام مزیت‌های بالقوه‌ی آن برای برخی مردم ممکن نیست.

او گفت: این امر از نگرانی مشتریان درباره‌ امنیت اینترنت ناشی است و آن‌ها از این‌که اطلاعات شخصی خود را مانند شماره و رمز کارت اعتباری ارائه دهند، نگران هستند. به علاوه، پایین بودن سرعت اینترنت در ایران می‌تواند یکی از دلایلی باشد که مردم به استفاده از اینترنت رو نیاورده‌اند. [گزارش مرکز پژوهش‌ها درباره وضعیت اینترنت در ایران]

وی ادامه داد: مشکل دیگر مشتریان در استفاده از خدمات اینترنت، این است که آن‌ها دوست دارند، به‌صورت مستقیم و رودررو با فروشندگان صحبت کنند یا چانه بزنند و در اینترنت این امکان وجود ندارد، یعنی نبود روابط انسانی، یکی از معایب فروش اینترنتی است. [چگونه ایران را معرفی می‌کند]

این مدرس دانشگاه تأکید کرد: امروزه، مشتری‌مداری یک اصل غیرقابل انکار در بازاریابی است و اگر از اینترنت در آژانس‌ها بتوانیم استفاده کنیم، این امکان وجود دارد که با توجه به نیازهای مشتری، همان محصولاتی را که او می‌خواهد، آماده و ارائه کنیم.[برنامه‌ریزی استراتژیک]

وی اضافه کرد: اکنون بخش‌های فعال در صنعت گردشگری کشور ما، به‌دنبال فروش محصولات از طریق اینترنت نیستند و فقط به معرفی خود یا محصولات‌شان اکتفا می‌کنند. [امنیت و صنعت گردشگری]

هنوز اینترنت برای دست‌اندرکاران گردشگری در ایران فقط کاربردی ساده را به‌عنوان یک وسیله ارتباطی اضافی و مکمل دارد. امروزه هم‌چنان بر استفاده از کانال‌های ارتباطی بازاریابی سنتی مانند روزنامه و تلفن تأکید می‌شود و وب‌سایت‌های دفاتر خدمات مسافرتی و هتل‌ها، امکانات و ملزومات برقراری تعامل با مشتریان را که لازمه‌ بازاریابی اینترنتی است، ندارند.

کد خبر 83481

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز