همشهری آنلاین: محمود احمدی‌ نژاد بعد از اعلام نتایج انتخابات در نخستین نشست با رسانه‌های داخلی و خارجی به سوالات خبرنگاران در عرصه داخلی و خارجی پاسخ داد

به گزارش ایسنا دکتر محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه مطبوعاتی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی با اشاره به برگزاری دهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور اظهار کرد: در این انتخابات یک بار دیگر عزت و شکوه ملت ایران در معرض دید جهانیان قرار گرفت؛ انتخابات در ایران واجد مفاهیم و معانی فراوانی است.

وی با تاکید بر این‌که " انتخابات در ایران یک امر اصیل است" ادامه داد: حقیقتا در ایران ملت حاکم و انتخابات در ایران یک انتخابات آزاد و واقعی است. رای ملت در ایران حاکم است و پرشکوه‌ترین انتخابات معاصر روز جمعه در ایران رقم خورد. در ایران مردم تصمیم می‌گیرند به چه کسی رای دهند و احدی نمی‌تواند مردم را تابع خود کند.

وی با بیان این‌که "رای مردم ایران تابع جریان‌ها و گرایش‌ها نیست، بلکه تابع اراده و خواست ملت است" افزود: در ایران مردم آرا را متعلق به خود و حضور در انتخابات را یک وظیفه ملی و اجتماعی می‌دانند و حضور در انتخابات برای مردم بسیار مهم است و در انتخابات حضوری باشکوه دارند.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: در انتخابات مردم با حضور باشکوه‌شان باعث تقویت پایه‌های ملی و امید به آینده می‌شوند و در انتخابات فردی را انتخاب می‌کنند که آمال و آرزوهایشان را محقق کند.

وی با اشاره به این‌که "از منظر دیگر انتخابات در ایران الگوی جدیدی از مردم‌سالاری متکی بر اخلاق و ارزش‌های انسانی و الهی را به نمایش گذاشته است" گفت: دموکراسی لیبرال بریده از اخلاق است. در کشورهایی که تابع دموکراسی لیبرال هستند می‌بینید که یک یا چند حزب با عناصر محدودی بر مردم حاکم هستند و مردم حق انتخاب دیگری ندارند و در واقع مردم از صحنه کنار گذاشته می‌شوند و سیاست یک امر حرفه‌ای و محدود به عناصر محدود است. در دموکراسی لیبرال ارزش‌ها و اخلاق کنار گذاشته می‌شود و جایی که ارزش و اخلاق نباشد انسانیت و انسان خواهد مرد و ظلم و بی‌عدالتی جنگ‌ها و تجاوزها شکل می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: ریشه مشکلات امروز جهان ناشی از کنار گذاشتن اخلاق در نظامات سیاسی لیبرال دموکراسی است. در ایران مردم‌سالاری مبتنی بر اخلاق است. به همین دلیل می‌بینید که بعد از سی سال در جمهوری اسلامی حضور مردم و اثرگذاری آن‌ها بسیار عمیق‌تر و گسترده‌تر از روز اول و اخلاق در جامعه ما عمیق‌تر و شکوفاتر از سی‌سال گذشته است. می‌بینید که ملت ایران ملتی است با اهداف و آرمان‌های بلند و پایبند به ارزش‌های الهی و انسانی. ملت ایران ملتی نجیب، باهوش و مستقل و طرفدار راستی و عدالت است. ملت ایران از فریب، دروغ، تجاوز و بی‌عدالتی بیزار است. ملت ما متواضع است و به حق خود قانع، هیچ‌گاه به حقوق دیگران چشم‌داشتی نداشته است و با قامتی برافراشته ایستاده است. ملت ایران ملتی شجاع است که از تهدید‌ها نهراسیده و نمی‌هراسد. ملت ما یک ملت اخلاقی است و از لاابالی‌گری‌های سیاسی و اقتصادی برکنار است. ملت ایران ملتی عزیز و مقتدر است و عزت خود را با چیزی عوض نمی‌کند. خواهان پیشرفت و عدالت برای خود و همه جهان است و در برابر کسانی که می‌خواهند جلوی پیشرفت او را بگیرند خواهد ایستاد.

احمدی‌نژاد ادامه داد: ملت ایران معتقد است که نظامات برآمده از جنگ جهانی دوم پوسیده و ضد حقوق بشر است و امروز جهان نیازمند نظامات جدید برآمده از ارزش‌های انسانی، عدالت، دوستی و تساوی است. امروز باید همه دست به دست هم دهیم، برای برپایی یک نظام انسانی در جهان و این دوران به پایان رسیده است که چند کشور بنشینند و برای سرنوشت ملت‌ها تصمیم بگیرند و خواست‌های نامشروع خود را به جهان تحمیل کنند. همه باید در مدیریت جهان به صورت مساوی و عادلانه مشارکت کنند و اداره جهان بدون مشارکت همه ملت‌ها ممکن نیست.

وی اظهار کرد: امروز ملت ایران در شیوه مدیریت کشور یک الگوست؛ الگوی مبتنی بر مردم‌سالاری دینی و ارزش‌ها و با ارائه به تمام جهان است.

وی با اشاره به این‌که " در ایام انتخابات شاهد تبلیغات برخی رسانه‌ها بودیم که از گذشته عبرت نگرفته‌اند" افزود: چهار سال قبل نیز برخی از رسانه‌های غربی و وابسته به نظام سلطه و سرمایه‌داری بی‌فرهنگ علیه ملت ایران موضع گرفتند و سعی کردند با تبلیغات دروغین و جنگ روانی ملت ایران را از مسیر روشن و نورانی خود منحرف کنند و تا مدت‌ها بعد از انتخابات تلاش کردند اقدام بزرگ و تاریخ‌ساز ملت ما را مخدوش جلوه دهند. امروز در گوشه و کنار نیز هستند کسانی که از گذشته‌ها عبرت نگرفته‌اند.

وی گفت: البته برخی دولت‌ها ادعاهای دیگری می‌کنند. البته میزان سنجش ما ادعاها نیست، بلکه ما باید عمل را مشاهده کنیم.

رییس‌جمهور تاکید کرد: من به کسانی که این خط را دنبال کرده‌اند و می‌کنند، توصیه می‌کنم بدانند جهان نیازمند تغییر است و با این شیوه قابل مدیریت نیست. ملت ایران هوشمند است و دست‌ آن‌ها را خوانده و در افقی بالاتراز آن‌ها حرکت می‌کند. ملت ایران به دنبال ساختن ایران و رسیدن به جایگاه شایسته است. ملت ایران به دنبال اصلاح مدیریت سیاسی جهان بر اساس احترام و عدالت است.

وی ادامه داد: انتخابات ایران نشان داد حرکت آرمانی، اعتقادی و تمدن‌ساز ایران بسیار بسیار ریشه‌دار و عمیق است و نسل‌های سوم و چهارم صحنه‌گردان آن بودند و این انتخابات نشان داد آن بیداری، خودباوری و اعتماد به نفسی که سی سال قبل در نسل اول انقلاب به وجود آمد، امروز بسیار عمیق‌تر در دل و جان نسل سوم جریان دارد.

وی با اشاره به " حضور باشکوه ملت ایران در صحنه انتخابات" گفت: این حضور یک حماسه بزرگ و ضربه اساسی به پایه‌های ظالمانه حاکم بر جهان است و ملت ایران نشان داد که همچنان اهل منطق، تعامل سازنده و اهل گفت‌وگو در شرایط عادلانه و احترام است و اجازه نخواهد داد دیگران برای سرنوشت آن‌ها تصمیم بگیرند.

 رییس‌جمهور در ادامه نشست خبری روز یکشنبه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا که پرسید تفاوت‌های دولت نهم و دهم با توجه به مشارکت و آرای مردم چیست؟ گفت: امروز همه باور داریم ظرفیت‌های ملت عظیم و گسترده است . ملت شایستگی و ظرفیت انجام اقدامات بزرگ در عرصه‌های گوناگون را دارد. در دور اول تمرکز بر توسعه‌ی زیرساخت‌ها بود و در دور دوم به سمت توسعه‌ی بخش‌های سیاسی،‌ اقتصادی و فرهنگی حرکت می‌کنیم.

احمدی‌نژاد افزود: ملت ما شایسته‌ جایگاه رفیعی است. دولت برآمده از ملت باید تحقق این خواست را انجام دهد. برداشتن کامل موانع از برابر ملت به ویژه نسل‌های جوان انجام می‌شود. پافشاری بر عدالت در همه‌ی عرصه‌ها و برای همه در هر رنگ و لباس و جایگاه رویکرد روشن ماست.

منتخب انتخابات ریاست‌جمهوری دهم در پاسخ به پرسش شبکه خبر درباره واکنش دولت در برابر القای یاس و ناامیدی و تبلیغات منفی علیه سلامت انتخابات از سوی رسانه‌های بیگانه نیز اظهار کرد: بسیار روشن است. در انتخابات قبل نیز همین گونه بود. در طول سی سال پس از انقلاب نیز همین‌گونه بوده است. اگر ملتی به تصمیم دیگری غیر از نظر آنان برسد با آن مقابله می‌کنند. معلوم نیست این استقبال حدود 40 میلیونی را چرا زیر سوال می‌برند. نظام انتخاباتی ما نظام بسیار منسجم و دقیقی است.

وی ادامه داد: برگزاری انتخابات و نظارت از سوی خود مردم انجام می‌شود ، معتمدان هر محل در اجرا و نظارت انجام وظیفه می‌کنند. ستاد انتخابات فقط تدارک را بر عهده دارد؛ یعنی از برگزاری انتخابات از سوی مردم پشتیبانی می‌کند.

احمدی‌نژاد افزود: انتخابات مال مردم است و از سوی مردم انجام شد و خود مردم تصمیم گرفتند. آنان کجای انتخابات را زیر سوال می‌برند؟ هنوز ندیدم سندی ارائه شده باشد. فقط می‌گویند نتایج خلاف انتظار است. این بیان آنان مثال داستان ملانصرالدین و آش است.

وی گفت: برخی رسانه‌ها خودشان می‌گویند و خودشان باور و خودشان هم تبلیغ می‌کنند. پاسخ ملت پاسخ بسیار روشنی است . 40 میلیون شرکت‌کننده هستند که قریب 25 میلیون نفر آنان به بنده رای داده‌اند که هنوز هستند؛ البته باور من این است که هر 40 میلیون نفر مخالف دخالت رسانه‌های غربی در امور داخلی ما هستند.

رییس‌جمهور در پاسخ به پرسش بی بی سی عربی دیگری که درباره سیاست خارجی ایران در دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش به ویژه در ارتباط با آمریکا و برداشتن گام‌های عملی برای همکاری با این کشور پرسیده شد گفت: مواضع قبلا اعلام شده است؛ البته مشغول بررسی مواضع کشورها در قبال انتخابات اخیر هستیم و رفتارهای آنان را ارزیابی می‌کنیم. یک ماه پیش گفتم حاضر به مناظره با اوباما هستم.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: در موضوع هسته‌‌ای غیر از اینکه باید خلع سلاح جهانی شکل بگیرد با توجه به تجربیات و امکانات همکاری خود را برای مشارکت جهانی اعلام کنیم. فکر می‌کنم در جهان مسائل مختلفی است که باید با مشارکت و منطق و عدالت حل شود. ملت ایران در مناسبات جهانی موثر و ملت بزرگی است. ملت ایران این توان را دارد که برای حل چالش‌های جهانی و در راستای عدالت قدم بردارد.

رییس‌جمهور در ادامه‌ نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار کیهان درباره‌ نامه هاشمی رفسنجانی به مقام معظم رهبری این که چه تدابیری برای خنثی‌سازی آن‌چه غائله‌ برخی افراد و فتنه‌های ایجاد شده خواند، اندیشیده‌اید؟ گفت: در انتخابات جمعه ملت پیروز شدند. 70 میلیون نفر پیروز شدند و 40 میلیون نفر هم پیروزتر. من اعتقاد دارم اگر بقیه‌ی 70 میلیون نفر امکان حضور داشتند مشارکت می‌کردند؛ چرا که این خصوصیت ایرانی‌هاست که اجتماعی‌ترین، سیاسی‌ترین و متعهدترین ملت‌ها هستند.

وی افزود: اعتراض و زیر سوال بردن نتایج انتخابات از سوی عده‌ای هم مهم نیست. آنها تبلیغاتی برای خود کرده بودند که رای می‌آوریم اما رای نیاوردند. می‌توانند نامه‌هایی بدهند و حرف‌هایی هم بزنند. آنها دور قبل خودشان برگزارکننده‌ی انتخابات بودند اما باز هم اعتراض داشتند و این فاقد ارزش حقوقی است. آنها کار خود را هم زیر سوال می‌برند.

احمدی‌نژاد با تشبیه برخی تحرکات پس از انتخابات به تحرکات پس از یک مسابقه‌ فوتبال، گفت: در یک مسابقه‌ فوتبال 70 هزار تماشاچی می‌آیند و بعد هم با احساسات خود اقداماتی انجام می‌دهند. در این انتخابات هم 40 میلیون نفر شرکت کردند و تحرکات ایجاد شده در این حد مهم نیست. دولت با سماحت کار را دنبال می‌کند. شما هم می‌دانید که آزادی در ایران نزدیک به مطلق است و افراد آزادانه حرف‌هایشان را می‌زنند.

وی با بیان این که آن‌چه از مسیر قانون جلو می‌رود برای ملت مهم است، تاکید کرد: اگر کسی اشکال و ضعفی دیده قانون آن را پیش‌بینی کرده و آنها می‌توانند تا آخر وقت امروز اعتراضات خود را به شورای نگهبان ارائه دهند. شورای نگهبان هم مستقل است و در اعلام رای خود جز قانون و عدالت را در نظر نمی‌گیرد. در این میان حرف زدن با برخی رسانه‌ها و اطلاعیه دادن‌ها هم اشکال ایجاد نمی‌کند. انتخابات با حضور 40 میلیون نفر برگزار شد. نتایج آن روشن است و فاصله‌ها آنقدر زیاد است که کسی نمی‌تواند چیزی بگوید؛ چرا که خود انتخابات سلامت آن را نشان می‌دهد.

رییس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس که گفت دولت چه واکنشی به عده‌ای که به دنبال ایجاد تحصن با همکاری اتحادیه اروپا هستند چیست اظهار کرد: بعید می‌دانم در ایران کسی پیدا شود که با اتکاء به بیگانه حرفش را در داخل جلو ببرد. اینها اثری ندارد. اگر هم بیگانگان بخواهند وارد موضوع شوند مردم منسجم هستند و جواب‌شان را می‌دهند. در این انتخابات فضا باز و مطلق بود. سه نفر در برابر یک نفر بودند و بیش از سه برابر از رسانه‌ی ملی استفاده کردند. با وجود اینکه مدت تبلیغات 20 روز بود از سه ماه قبل تمام تحرکات انتخاباتی رقبا در رسانه‌ها منعکس می‌شد و فعالیت‌های عادی دولت به حساب تبلیغات منعکس نمی‌شد. در حقیقت سه وقت برای مخالفان و یک وقت برای من وجود داشت.

وی اضافه کرد: این مسائل شور و نشاطی در جامعه ایجاد کرد. البته عده‌ای هم تهمت‌زدن‌ها را باب کردند. به هر حال انتخابات تمام شد و فصل دوستی‌ها، همکاری‌ها و ساختن کشور است. این بحث‌های سیاسی وجود دارد چرا که فضا باز است. طبیعی است در فضای انتخابات هم چند روزی این حرف‌ها زده می‌شود اما قابل توجه نیست. دستگاه قضایی ما هم با کسانی که بخواهند از طریق بیگانگان کوچک‌ترین اقدامی انجام دهند برخورد می‌کند. اینها احساساتی‌هایی هستند که خیال می‌کنند حتما تیم خودشان باید ببرد. به هر حال تیمت برنده نشده، با مردم چکار داری؟

در ادامه خبرنگار روزنامه ایران پرسید: برخی به اصطلاح کارشناسان از اکثریت خاموشی در کشور می‌گفتند که با نظام نیست، اما در این انتخابات ظاهرا این اکثریت خاموش وارد شدند و به کسی رای دادند که بیشترین پایبندی را به نظام و انقلاب داشت و این ادعا را باطل کرد.

 رییس‌جمهور پاسخ داد: کسانی هستند که در کشور ما ملت ایران را بر اساس ذهنیت‌های خود تحلیل می‌کنند، در حالی که اشتباه می‌کنند. آن‌ها ملت ایران را نمی‌شناسند. ما ‌46 میلیون نفر واجد شرایط برای شرکت در انتخابات داشتیم که نزدیک به ‌40 میلیون در آن شرکت کردند. آیا ‌6 میلیون اپوزیسیون است که شرکت نکرده؟ در حالی که در هیج جای دنیا صد در صد مردم در انتخابات شرکت نمی‌کنند. بالاخره ممکن است کسی مریض باشد و یا در سفر باشد و یا شرایطی داشته باشد که نتواند شرکت کند.

وی افزود: در هیچ کجای دنیا روی موضوع عدمی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و کسی نمی‌گوید آن‌ها که در انتخابات شرکت نکردند طرفدار من هستند. چنین ادعایی خنده‌دار است. در انتخابات قبلی ‌29 میلیون نفر شرکت کرده‌ بودند و در این انتخابات کمی بیشتر از ‌39 میلیون نفر؛ یعنی ‌11 میلیون نفر تقریبا به میزان شرکت‌کنندگان اضافه شد، اما می‌بینید که نسبت توزیع آرا مثل قبل است. به عبارتی ‌65 درصد افرادی که در این انتخابات شرکت کرده بودند به دولت رای دادند و حدود ‌32 درصد به رقیب.

وی گفت: ‌این‌ها ملت را نمی‌شناسند. برخی از این آقایان و برخی رسانه‌ها خیال می‌کنند این ده میلیونی که در این انتخابات بیشتر از انتخابات قبل شرکت کرده‌اند طرفدار آنان هستند، چنین سخنانی لوس بازی است. ملت ما ملت روشنی است. بهترین نمونه‌ی آن این است که 5 / 17 میلیون نفر در انتخابات قبل این بار به 5 / 24 میلیون نفر رسیده است. برخی خیال می‌کنند که می‌توانند از سه هزار نمونه آمار بگیرند و بعد حدس بزنند که ملت به چه کسانی رای می‌دهد.

در ادامه خبرنگار روزنامه‌ لاوان گوارد اسپانیا پرسید: من سی سال پیش زمانی که در ایران انقلاب بود و امام می‌خواست به ایران برگردد در ایران بودم و به کشور شما عشق می‌ورزم. آیا شما به فکر آزادی بیشتر در سینما و فرهنگ هستید؟ سینمای ایران علاقه‌مندان زیادی در جهان دارد.

رییس‌جمهور پاسخ داد: سینمای ایران سینمای شکوفایی است و در دولت آینده این شکوفایی چندین برابر خواهد شد. هم‌اکنون ما شاهد حضور گسترده‌تر هنرمندان در ایران هستیم که این حضور در آینده بیشتر خواهد شد.

 رییس‌جمهور در ادامه‌ نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار نشریه‌ اکونومیست انگلستان که گفت شما در مورد آزادی صحبت می‌کنید در حالی که بسیاری از روزنامه‌ها بسته شده است، در مورد روزنامه‌های خارجی حرف می‌زنید در حالی که خیلی چیزها اینجا جریان دارد. مردمی که در انتخابات شرکت کردند چرا اصلا ارقام شما را باور ندارند و شمارش آرا کاملا اعلام نشده است. آیا به نظر شما این زیانی به مشروعیت دولت نیست و علیه مشروعیت نظام نخواهد بود؟ گفت: در کشوری که 85 درصد مردم در انتخابات مشارکت می‌کنند و بیش از 62 درصد به یک نفر رای می‌دهند و در کشوری که همه در منافع ملی متحد و منسجم هستند و همه‌ی ارکان کشور بر اساس رای مردم شکل می‌گیرد، صحبت از مشروعیت، نابجاست.

وی افزود: شما از کجا فهمیدید که مردم آرا را قبول ندارند؟ آیا با 40 میلیون نفر تماس داشتید؟ شما چند نفر را که خودتان دوست دارید می‌بینید و اشتباه شما همین است. همین گزارش‌ها را هم به کشورها و دولت‌هایتان می‌دهید و آنها را هم به اشتباه می‌اندازید. اگر می‌خواهید مردم تهران را ببینید چند ساعت دیگر به میدان ولی عصر بیایید و یا باید چند روز قبل جلوی دانشگاه شریف می‌آمدید تا مردم را می‌دیدید.

احمدی‌نژاد ادامه داد: افرادی که به خیابان آمدند حتی به اندازه‌ شرکت‌کنندگان در یک صندوق اخذ رای هم نبودند. ما صندوق‌هایی داشتیم که پنج هزار نفر در آن رای دادند. دو، سه هزار نفر که می‌آیند مانند تماشاچی‌های مسابقه‌ فوتبال هستند. به نظرم باید نگاهتان را عوض کنید و اشتباهات گذشته را تکرار نکنید.

وی با بیان اینکه ملت ایران، ملت بیداری است اظهار کرد: 40 میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند و همین 40 میلیون نفر از انتخابات حمایت می‌کنند. اگر بیشتر حوصله داشته باشید در 22 بهمن هم باز هم این را خواهید دید.

رییس‌جمهور گفت: شما نگران ما نباشید. آزادی در اینجا نزدیک به مطلق است. دلیل آن هم اینکه می‌بینید هر چه می‌خواهند می‌گویند و خیال‌شان از تعقیب راحت است. صدها روزنامه در ایران منتشر می‌شود، حال دو، سه تا می‌روند و می‌آیند که اینها در حرکت یک ملت طبیعی است. 

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار رادیو ایران در مورد مهمترین انتظارات و توقعات مردم از رییس‌جمهور و ارزیابی از اولویت‌های مردم، تصریح کرد: ملت سه، چهار خواسته‌ی بزرگ دارد. اول رفع مشکلات و خدمت‌رسانی، به هر حال مشکلاتی وجود دارد که دولت باید آنها را پیگیری کند. دیگری برداشتن موانع پیشرفت مانند خودخواهی‌ها، دسته‌بندی‌ها، برخی قوانین و ساختارها و خواسته‌ی دیگر اجرای عدالت است که شامل برخورد با زیاده‌خواهی‌ها و دست‌اندازی‌های به بیت‌المال ولو از جانب یک نفر می‌شود.

وی اضافه کرد: ملت ایران به دنبال عزت، پیشرفت و تعالی همه‌جانبه است و دولت نیز باید این خواسته را با جدیت دنبال کند.

 رییس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار توکیو شینبون ژاپن گفت: من از شما می‌پرسم امروز کسی جرات دارد بحث تهدید ایران را مطرح و به آن فکر کند؟ این‌ها حرف‌های بعضی از رسانه‌هاست، هیچ قدرتی قادر به تهدید ایران نیست.

وی تصریح کرد: شرایط جهان عوض شده، امروز دوران ملت‌ها، اندیشه و منطق است، دوران تغییر و تحولات بزرگ است، ضمن این‌که ملت ایران ملت مقتدری است؛ گرچه طرفدار صلح، عدالت و برادری است، اما از منافع خود با قدرت دفاع می‌کند و تهدیدکننده را پشیمان خواهد کرد.

وی تاکید کرد: ما هیچ احتمال نمی‌دهیم که چنین حماقتی بکنند؛ بنابراین شما نگران نباشید، دنیا به سمت عدالت و گفت‌گو حرکت می‌کند.

در ادامه خبرنگار واحد مرکزی خبر پرسید: با توجه به پایان دوره نخست ریاست‌جمهوری شما و جمع‌بندی‌هایی که به آن رسیده‌اید، در دور دوم با چه ویژگی‌ها و شرایط خاصی مواجه خواهید بود؟

احمدی‌نژاد اظهار کرد: شرایط امروز با چهار سال قبل متفاوت است. امسال حدود 40 میلیون نفر شرکت کردند، شور و حال و جایگاه و اراده ملت ما و نوع نگاه به مسائل منطقه‌ای و جهانی نسبت به آن موقع متفاوت است. امروز ایران در یک رویکرد سازنده رو به جلو، عزت‌بخش و عزت‌آفرین حرکت می‌کند و بسیار روشن است که اراده ملت ما برای ساختن ایران و رفع موانع پیشروی ملت به سرعت در کشور جاری خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: حل مسائل اقتصادی، اشتغال، مسکن، ازدواج و تولید علم سرعت خواهد گرفت و ظرف چهار، پنج سال دیگر ما آن‌ها را به عنوان مساله در کشور نخواهیم شناخت و در عرصه بین‌المللی هم حضوری تعیین کننده در مناسبات جهانی به نفع عدالت و صلح و برادری رویکرد دولت آینده است.

در ادامه خبرنگار شبکه العالم درباره احتمال سفر احمدی‌نژاد به مصر برای شرکت در اجلاس سران غیرمتعهدها پرسید و این که آیا این سفر می‌تواند یک گام برای مستحکم‌تر شدن روابط ایران با مصر و کشورهای عربی باشد؟

رییس‌ جمهور گفت: رابطه ما با کشورهای عربی رابطه خوب و برادرانه است، البته با بعضی از آن‌ها نوساناتی داشته است که ناشی از دخالت‌های دیگران است و رویکرد اصلی ما توسعه روابط دوستانه و برادرانه است.

وی از سفر قریب‌الوقوع یکی از سران عربی به کشورمان خبر داد و گفت: بارها ما به کشورهای عربی سفر کرده‌ایم و آن‌ها نیز به کشور ما سفر کرده‌اند. بنده علاقه‌مند بودم که به مصر سفر کنم و در این چهار سال تلاش کردم مناسبات با مصر از سیطره‌ دخالت دیگران بیرون بیاید و پیشرفت محسوسی را دنبال کند. حالا اتفاقاتی افتاده؛ اما هنوز مطلوب نیست و فعلا بنا ندارم در اجلاس سران غیرمتعهدها شرکت کنم، مگر این‌که شرایط تازه‌ای پیش بیاید که در این‌باره تصمیم‌گیری می‌کنیم.

در ادامه خبرنگار ایندیپندنت با اشاره به آنچه اعدام یک دختر 22 ساله خواند پرسید: آیا می‌توانید تضمین دهید که این‌گونه اتفاقات با توجه به شعار عدالت که می‌دهید تکرار نشود؟

احمدی‌نژاد گفت: ما به طور اصولی مخالف اعدام انسان‌ها و کشتن آن‌ها هستیم، ما حتی با کشتن یک مورچه مخالف هستیم اما نظام قضایی کشورها تابع قوانین خودشان است. در بسیاری از کشورهای دنیا مجازات و اعدام وجود دارد و ما هم ناراحت می‌شویم اگر کسی اعدام شود.

وی خاطرنشان کرد: شما اگر بخواهید مجازات اعدام نباشد، باید مواظب باشید کسی تخلف نکند و جرم‌هایی که مجازات اعدام دارد مرتکب نشود.

وی با تاکید بر این‌که " نظام قضایی ایران، نظام مستقلی است" اظهار کرد: اما چون من مخالف اساس کشته شدن انسان‌ها هستم سعی می‌کنم در جامعه فضای اجتماعی به گونه‌ای باشد که جرمی اتفاق نیفتد و توصیه می‌کنم به دستگاه قضایی که با ملاطفت بیشتری اقدام کند.

وی بار دیگر گفت: منتهی قوه قضائیه در ایران کاملا مستقل است که فکر می‌کنم باید یک جلسه‌ گفت‌وگو میان حقوقدان‌ها بگذاریم و درباره فلسفه مجازات‌ها گفت‌وگو کنند که این می‌تواند گفت‌وگوهای خوبی در سطح بین‌المللی باشد.

رییس‌جمهور تصریح کرد: حقوقدان‌های ما آماده هستند که با حقوقدان‌های انگلیس، اروپا، آفریقا و آسیا بنشینند، بحث کنند و به نقطه‌ تفاهم منطقی برسند.

 احمدی‌نژاد در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه‌ جام‌جم که پرسید شکاف‌ها و اختلافات زمان انتخابات آیا مهم است و آیا برای آن برنامه‌ای دارید یا خیر؟ گفت: شکاف‌ها بین ملت نیست. همه با هم متحدند. در یک خانواده ممکن است پسر به یک نفر و پدر و مادر به کس دیگری رای دهند، ولی در خانواده کنار یکدیگرند.

وی افزود: دیشب از همه برای همکاری دعوت کردم. در دوره‌ قبل بلافاصله با چهار کاندیدا جلسه گذاشتم و در جلسه‌ای چند ساعته از آنان خواستم اگر کسی را می‌شناسند به بنده معرفی کنند. این بار نیز همین کار را می‌کنم، اگر کسی توانی دارد به میدان بیاورد، حتما استفاده می‌کنیم.

رییس‌جمهور هم‌چنین در پاسخ به پرسش خبرنگار رادیو اروپا که پرسید آیا پس از انتخابات موقعیت مناسبی در مذاکرات بین‌المللی پیدا می‌کنید نیز گفت: ما قبلا نیز آماده‌ی گفت‌وگو بر اساس منطق و احترام و عدالت بوده‌ایم؛ این ویژگی‌ ملت ایران است . الان نیز این گونه است. قبل از انتخابات گفتم اگر پیروز شوم از آقای اوباما دعوت می‌کنم که در صحن سازمان ملل مناظره کنیم؛ چرا که معتقدم باید ریشه‌ی مشکلات بررسی و راهکارها پیدا شود؛ البته در مقاطعی کسانی خواسته‌اند خواسته‌هایشان را بر ملت تحمیل کنند، طبیعی است که ملت زیر بار نمی‌رود.

وی افزود: این دولت با برنامه‌های روشن مورد استقبال گسترده‌ مردم قرار گرفته است، توان دولت امروز از یک ماه قبل بیشتر است و دهها برابر سه ماه قبل است؛ دولتی با تجربه که پس از چهار سال مورد استقبال گسترده‌تر مردم قرار گرفته است.

احمدی‌نژاد ادامه داد: منطق ما در برخورد با مسائل جهانی منطق ثابتی است و ما با قدرت بیشتری آن را دنبال می‌کنیم.

این منتخب انتخابات دهم ریاست‌جمهوری در پاسخ به خبرنگار شبکه‌ جهانی جام جام که وی را به دهه‌ چهارم انقلاب و افزایش 300 درصدی مشارکت هموطنان خارج از کشور در انتخابات توجه داد و خواستار بیان چگونگی استفاده از ظرفیت‌های آنان در مسائل داخلی شده بود گفت: از همه‌ی ایرانیان داخلی و خارجی برای ساختن کشور و پیشبرد اهداف دعوت کردم . شورای ایرانیان بستر مناسبی برای همکاری است. این شورا در26 کشور که بیشترین ایرانیان را دارد نظم خوبی را به وجود آورده است که امیدوارم در این ارتباط که گسترده‌تر ‌شود شاهد حضور بیشتر آنان باشیم.

احمدی‌نژاد در ادامه در پاسخ به خبرنگار سی‌ان‌ان که پرسید شب گذشته گفتید رییس‌جمهور همه‌ ایرانیانید، پس وضعیت‌تان نسبت به سایر رقبا چگونه است و چرا برخی از اصلاح‌طلبان دستگیر شده‌اند؟ گفت: در ایران قانون حاکم است و همه در برابر آن برابرند . انتخابات باشکوهی برگزار شد. در یک مسابقه برخی پس از باخت عصبانی می‌شوند و نیروی انتظامی با آنها برخورد می‌کند، حتی ممکن است چراغ قرمز نیز عبور کنند و پلیس آنان را جریمه کند. این مسائل مشکل نیست.

وی افزود: 40 میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند و این تعداد خواستار انتخابات‌اند. در فرهنگ ایرانی حزب‌بازی به معنای غربی آن وجود ندارد. مردم با هم دوست‌اند و به هر کسی دوست داشته باشند رای می‌دهند و این کار موجب اختلاف و کینه نمی‌شود، در خیابان بروید می‌بینید همه با هم بردارند. وضعیت بسیار خوبی در ایران حاکم است.

احمدی‌نژاد ادامه داد: ایران در آستانه‌ جهش‌های بزرگی است و مطمئنا جایگاه ایران بسیار بسیار متعالی‌تر می‌شود و پیشرفت‌های فرهنگی و علمی به دهها برابر افزایش می‌یابد، به قدرت اقتصادی نیز مبدل خواهیم شد، قدرت سیاسی نیز هستیم.

وی در واکنش به اصرار کریستین امانپور خبرنگار سی‌ان‌ان که خواستار پاسخ به بخش دوم سوالش شده بود گفت: پاسخ سوال را دادم و گفتم عده‌ای که از یک مسابقه می‌آیند و از چراغ قرمز عبور می‌کنند، پلیس نیز آنان را جریمه می‌کند. بنده رییس‌جمهور همه‌ی ایرانیانم؛ همانطور که در دور اول بودم، همه مورد احترام‌اند و همه در برابر قانون مساوی هستند. بنده نیز همه را دوست دارم ولی از اینکه از چراغ قرمز عبور کنند و جریمه شوند خوشحال نیستم.

در ادامه خبرنگار مهر از رییس‌جمهور درباره‌ اظهارات رسانه‌های غربی درباره انتخابات ایران و اعلام آمادگی اوباما برای مذاکره مستقیم با ایران و سوریه پرسید که احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: ایران و انتخابات ایران چیزی نیست که کسی بتواند آن را نادیده بگیرد. انتخابات ما همه نشان‌دهنده عزت ، عظمت و توانمندی ایران است. ایران امروز از پایه‌های اصلی تمدن بشری است و بدون ایران فرهنگ و اداره جهان معنی ندارد.

وی افزود: جایگاه ایران بسیار مهم است و بدون حضور ایران کسی راهبردی برای عبور جهان از وضع موجود ندارد. راه حلهای ایران هم همگی فرهنگی و تمدنی است.

احمدی‌نژاد گفت: بارها گفته‌ایم که وقتی به اجلاسهای سازمان ملل می‌رویم آماده مذاکره هستیم و چیز پنهانی هم وجود ندارد. مسائل جهان را باید آشکارا با گفت‌وگو حل کرد. چقدر خوب بود که موضوع واحدی را در سازمان ملل می‌گذاشتند و همه در باره آن بحث می‌کردند. این که در پشت درهای بسته برای جهان تصمیم گرفته می‌شود اشتباه است.

در ادامه خبرنگار آسوشیتدپرس به احمدی‌نژاد گفت شما تا کنون پیشنهادهای محدودی چون مناظره با اوباما داده‌اید. آیا دولت شما به دنبال مذاکره مستقیم با دولت آمریکاست یا نه؟

احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: اگر شما پیشنهادی در این باره دارید بدهید، ما همه پیشنهادها را در این زمینه بررسی می‌کنیم.

خبرنگار روزنامه جوان نیز از احمدی‌نژاد درباره برنامه‌های این دولت در مبارزه با مفاسد اقتصادی در دور دوم پرسید که وی در پاسخ گفت: ما در دولت قبل تلاش کردیم از مسیر اصلاح ساختارها ، آیین‌نامه‌ها و مقررات با تخلفات مقابله کنیم و موفقیتهای خوبی هم در این زمینه داشتیم. بخشهای مهمی بود که می‌توانست مورد سوءاستفاده قرار گیرد که اصلاح شد. در دولت آینده مسیرهایی فراتر از چارچوبهای مقرراتی قوه مجریه را خواهیم رفت.

در ادامه خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان پرسید: آیا در دولت دهم از وزرا و مسئولان دولت نهم استفاده خواهید کرد؟

رییس‌جمهور گفت: من ویژگی‌های گزینش همکاران را دیشب اعلام کردم، همان چیزی است که مردم از من خواستند و درست هم هست و با فرهنگ و اعتقادات ما سازگاری دارد.

وی تصریح کرد: بسیار روشن است که من از همه کسانی که در خود توانایی احساس کنند با ذکر شرایط لازم برای هر مسئولیت دعوت خواهم کرد و فرصت می‌دهم افراد خودشان را ارزیابی و بررسی کنند و طبیعتا دوستانی که در دولت نهم بودند، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند؛ گرچه ارزیابی‌ها را نسبت به آن‌ها را کامل کرده‌ام.

وی گفت: حلقه‌ مدیریت دولت بعد بسته و منحصر به افراد فعلی نیست.

هم‌چنین خبرنگار ساندی‌تایمز به حضور و فعالیت وسیع خانم‌ها در ایران و به خصوص در انتخابات اشاره کرد و پرسید آیا جنابعالی قوانین جدیدی برای بهبود وضع آن‌ها و برخورداری از حقوق یکسان دارید؟

احمدی‌نژاد اظهار کرد: در ایران زن‌ها از حقوق بالاتری نسبت به مردها برخوردارند. وقتی یک مرد از دنیا می‌رود دیه او به زنش داده می‌شود، اما وقتی زنی از دنیا می‌رود نصف دیه به همسرش داده می‌شود؛ یعنی بازماندگان مرد دو برابر بازماندگان زن دریافت می‌کنند. اگر بخواهیم بگوییم تبعیض است، تبعیض برای مردان است؛ چون دیه را کسی که از دنیا رفته دریافت نمی‌کند، بلکه زنده‌ها دریافت می‌کنند؛ دستگاه حقوقی ما مراعات خانم‌ها را کرده است که می‌خواهند زندگی کنند، آن‌ها دریافتی بیشتری دارند.

وی ادامه داد: بحث‌های حقوقی جایگاه خاص خود را دارد و نظام حقوقی نظام بسیار پیچیده‌ای است که باید در جای خود مورد بررسی قرار گیرد. با این حال در دولت تصویب کردیم که شرکت‌های بیمه دیه مردها و زن‌ها را برابر بپردازند و از این کارها باز هم خواهیم کرد. البته این به نفع مردها خواهد بود و ظاهرش به نفع زن‌هاست.

وی گفت: ما زن و مرد را نقطه مقابل هم نمی‌دانیم بلکه مکمل و دوست هم می‌دانیم.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه‌ آرمان درباره ارایه لایحه " قانون از کجا آورده‌اید؟" از سوی دولت، تصریح کرد: ما مجددا این قانون را با اصلاحاتی به مجلس خواهیم برد. این قانون در مورد دارایی مسوولان است تا خدای نکرده سوءاستفاده‌ای نکرده باشند و در مورد مردم نیست، زیرا مردم می‌توانند دارایی داشته باشند و آرزوی ما ثروتمندی مردم است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار افه اسپانیا درباره بسته‌ پیشنهادی ایران برای 1 + 5 و تغییرات احتمالی در آن نیز گفت: طبیعی است که دنیا در حال تغییر است و شرایط سیاسی تغییر می‌کند. بسته‌ پیشنهادی ما نیز ناظر بر شرایط امروز دنیاست، اما پایه‌های آن ثابت و بر مبنای عدالت، احترام، منطق و گفت‌وگو است.

وی با بیان این‌که " ما خواهان مشارکت عمومی در حل مسائل جهانی هستیم" ابراز امیدواری کرد که بسته پیشنهادی ایران در آینده‌ای نزدیک آماده و تحویل شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه راه مردم مبنی بر تغییرات احتمالی در سطح مدیران میانی و استفاده از افراد مختلف، نیز تصریح کرد: ملت ایران بسیار رشید است و صدها هزار انسان شایسته حضور دارند، اما مشکل ما پیدا کردن و تشخیص این افراد است. امیدوارم بتوانیم در این دولت انسان‌های والاتر و بالاتری را در خدمت مردم داشته باشیم.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه حیات انگلستان مبنی بر ارتباط ایران با جهان عرب، اظهار کرد: ما خواهان رابطه برادرانه با همه‌ ملت‌ها خصوصا کشورهای عربی، اسلامی و کشورهای همسایه هستیم و به دنبال روابط حداکثری خواهیم بود.

وی ادامه داد: قطعا در شرایط جدید تلاش‌ها شکل دیگری به خود خواهد گرفت و ما شاهد سرعت بهتری در بهبود و تعمیق روابط برادرانه خواهیم بود.

وی تاکید کرد: ما در برابر دوستان، معتدل‌تر و در برابر دشمنان محکم‌تر هستیم.

خبرنگار خبرگزاری آریا نیز پرسید: آیا در دولت دهم قصد دارید نقدهای رقبا ـ که آن‌ها را وارد می‌دانید ـ را با رویکردی اصلاحی مورد توجه قرار دهید و در مورد آن‌ها برنامه‌ریزی و عمل کنید؟

رییس‌جمهور گفت: این طبیعی است. ما در طول چهارسال به توهین‌ها و تهمت‌ها اعتراض نکردیم و اجازه دادیم که همه حرف خود را بزنند. ما از حرف‌های مفید، عالمانه و صحبت‌هایی که به درد کشور بخورد استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: برخی اصحاب مطبوعات در زمان دولت نهم مقالات دقیقی نوشتند که دولت از آن‌ها استفاده کرد و حتی از نویسندگان این مقالات دعوت کردیم و حرف‌های آن‌ها را شنیدیم.

وی با بیان این‌که " دایره‌ مشورت‌های دولت گسترده است" خاطرنشان کرد: دولت به طور مستمر با متخصصان و کارشناسان ارتباط دارد و خود من جلسات زیادی را با صاحب‌نظران دارم منتها اخبار آن‌ها منتشر نمی‌شود.

احمدی‌نژاد در پایان تصریح کرد: تقریبا تمام تصمیمات دولت متکی به یک سلسله کارهای گسترده کارشناسی، گفت‌وگو با نخبگان و شنیدن نقدها و نظرات است. خیلی روشن است که در دور آینده دامنه این‌ها وسیع‌تر خواهد شد و با سازماندهی بهتری رو به جلو حرکت خواهیم کرد.

بر اساس این گزارش در این نشست مطبوعاتی، الهام، سعیدلو، ثمره هاشمی، ‌زریبافان، ‌جوانفکر و قشقاوی حضور داشتند.

کد خبر 83542

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز