افزایش قیمت نفت آیا باثبات است. این روند تا چه قیمتی ادامه می‌یابد. با محمد علی خطیبی نماینده دائم ایران در اوپک گفت‌وگو کرده‌ایم

  • قیمت نفت این روزها رو‌به افزایش است آیا این شرایط امیدی به بازگشت ثبات به بازار است؟

بله،  شاهد بودیم که روز‌جمعه قیمت نفت به 72 دلار هم رسید ولی در این مورد 2نظریه وجود دارد. برخی معتقدند که اقتصاد جهان رو‌به بهبود است و این موجب افزایش تقاضا شده است و قیمت‌ها به همین دلیل افزایش می‌یابد. در عین حال برخی براین باورند که تحولات بازار ناشی از دخالت دلال‌ها و بورس بازهاست.

آنچه مشاهده می‌شود این است که قیمت‌های نفت نسبت به چند ماه قبل دوبرابر شده است. آیا علت‌ این است که تقاضا افزایش یافته است. طرفداران این نظریه برای مثال به افزایش واردات نفت‌خام چین به 5/5 درصد اشاره می‌کنند. این امر با توجه به پایان تعمیرات پالایشگاه‌های این کشور رخ‌داده است.

علاوه براین، ذخیره بنزین در آمریکا کاهش یافته است و اعلام شده که به 4/4 میلیون بشکه رسیده است. در عین حال ذخیره‌سازی‌ بنزین در آمریکا نسبت به سال قبل‌هم کاهش داشته است و قیمت بنزین رو‌به افزایش است. این عاملی است که با توجه به فصل مسافرت به افزایش قیمت بنزین منجر شده است و روی قیمت نفت خام و بقیه فراورده‌ها نیز مؤثر بوده است.

عامل دیگر کاهش ارزش دلار است. زمانی‌که دلار کاهش می‌یافت همواره قیمت نفت و دیگر کالاهای باثبات را هماهنگ با خود افزایش می‌داد. قیمت دلار یک تاثیر دیگر نیز دارد و آن هدایت معاملات ارزی به بازار کالاهای با ارزش مانند نفت و طلاست. با وجود این، برخی عقیده دارند که قیمت با دخالت بورس بازهاست که افزایش یافته است و به هر حال کاهش ارزش دلار هم روی ارزش نفت و انتقال سرمایه از برخی بازارها به بازار نفت مؤثر بوده است.

  • این عواملی که بر شمردید همه به‌طور عمده خارج از چهارچوب‌های بنیادی بازار است؟

بله،  ولی کاهش تولید در دریای شمال و نیجریه هم رخ‌داده است. مشاهده شده که برخی مؤسسه‌هایی که قبل از این پیش‌‌بینی می‌کردند که تقاضا کاهش یافته است امروز پیش‌بینی می‌کنند که تقاضا افزایش یافته است. این مؤسسه‌ها در حال حاضر اکثر براین باورند که فضای باثباتی در بازار نفت حاکم شده است و تقاضا در حال بهبود است.

حتی برخی بیشتر هم پیش رفته و پیش‌بینی می‌کنند که قیمت به حدود 90 دلار می‌رسد. برای مثال مؤسسه مالی گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده که تا آخر سال میلادی قیمت نفت به 85 دلار می‌رسد و این نشان می‌دهد که فضا مثبت شده ولی اینکه باثبات باشد هنوز برخی نگرانند.

  • شما به‌عنوان نماینده ایران در اوپک تصور می‌کنید که قیمت چه روندی  را طی خواهد کرد؟

به‌نظر من کشورهای تولید‌کننده و مصرف‌کننده به نقطه مشترکی در مورد قیمت رسیده‌اند. بعد از افزایش 150 دلاری و‌کاهش 32 دلاری قیمت نفت به یک قیمت میانگین رسیده‌اند. مجموع دست اندر‌کاران نفت به یک نقطه مشترکی رسیده‌اند که محدوده قیمت 70 تا 80 دلار برای اقتصاد جهان و صنعت نفت مفید است.

  • در این شرایط برخی براین عقیده‌اند که اوپک باید تولید خود را افزایش دهد؟

همه این شرایط مثبت است ولی باید محتاط بود. در واقع چون ذخیره‌سازی‌‌های کشورهای عضو سازمان توسعه اقتصادی او‌ای سی دی هنوز 63 روز است و به متوسط 5 سال قبل یعنی 52 روز نرسیده، نمی‌توان به این شرایط مطمئن بود.

تولید‌کنندگان عضو اوپک با این نظریه مخالفند و تا زمانی‌که متوسط ذخیره نفت خام او‌ای‌سی‌دی به 52 روز برنگردد کاهش تولید اوپک را توصیه نمی‌کنند. تنها وزیر‌نفت کویت گفته که اگر به 100 دلار برسد ما بررسی کاهش تولید را در دستور کار قرار می‌دهیم.

البته اجلاس بعدی اوپک عادی است و در تاریخ 9 سپتامبر مصادف با 18 شهریور برگزار می‌شود و تصمیم اوپک در نهایت از سوی وزرای نفت اتخاذ می‌شود. به‌نظر من اوپک عامل اصلی ثبات در بازار بود و به روند بهبود اقتصاد جهان کمک کرد و در 3 مرحله بیش‌از 4میلیون بشکه تولید را کاهش داد.

کد خبر 83565

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز