همشهری آنلاین-فرناز محمدزاده: حادثه بیمارستان گاندی که هیچ، ما تهرانیها هنوز حادثه پلاسکو را از یاد نبردهایم؛ آن آتشی که سال۹۵ در چهارراه استانبول به راه افتاد از مقابل چشمان پایتختنشینان یک لحظه هم پاک نمیشود؛ حتی حالا که یک ساختمان مدرن در آن محل جاخوش کرده، باز هم داغی که پلاسکوی قدیمی و فرسوده بر دلمان گذاشت را ترمیم نمیکند. همچنین فروریختن ساختمان متروپل آبادان، هیچگاه از یادها فراموش نمیشود. درواقع این اتفاقات تلخ، جوری بر دل و قلبمان حک میشود که قابل جبران هم نیست. از این حیث، موضوع مدیریت بحران و ایمنی ساختمانها چه از حیث سازه و چه از حیث حریق جزو موضوعات بااهمیتی بوده که با احمد صادقی درباره آن صحبت کردیم. این عضو شورای شهر تهران که سابقه زیادی در حوزه بحران چه در شهرداری و چه در مجموعه هلالاحمر دارد، وضعیت ساختمانهای ناایمن در تهران را تشریح کرد.
آقای صادقی در ابتدا درباره موضوع مدیریت بحران و شناسایی ساختمانهای ناایمن صحبت کنیم. درحال حاضر وضعیت به چه صورت است؟
بحثی در سطح بینالملل در کاهش خطرپذیری داریم که میگوید زمانی که میخواهید یک جامعه آماده باشید باید این جامعه نهتنها در سطح حاکمیتی بلکه در تمام سطوح، آمادگی نسبی را داشته باشد که یکی از شاخصهای جامعه آماده، جامعه مطالبهگر است. تا نسبت به خطری حساسیت ایجاد نشود، در موضوع کاهش خطرپذیری آن تعلل میکنیم؛ بهعنوان مثال موقعی که آتشسوزی پلاسکو اتفاق نیفتاده بود هیچیک از اخطارها جدی گرفته نشد، اما بعد از حادثه پلاسکو یک مطالبهگری برای ایمنسازی ایجاد شد. تا زمانی که ساختمان متروپل فرونریخت برای ایمنسازی سازهها کاری نشد. در زمان مدیریتم در سازمان مدیریت بحران شهر تهران برای یک ساختمان بسیار ناایمن مکاتباتی داشتم و هیچکس توجهی نکرد. این ساختمان از نظام مهندسی تأییدیه لازم را دریافت کرد و افتتاح شد. درحال حاضر هم فعالیت میکند و بعد از ریزش ساختمان متروپل، سراغ ساختمانهای ناایمن رفتند که یکی از آنها، همین ساختمان بود. حال این ساختمان پلمب شده و با هزینههای صدها برابری باید ایمنسازی شود. مطالبهگری از جانب مردم کمک میکند تا راحتتر به سازههای ناایمن و ساختمانهای پرخطر در حوزه حریق ورود کنیم. باتوجه به اینکه درحال حاضر سازمان مدیریت بحران و کمیته ایمنی شورای شهر، رصد سازه ساختمانها را بهطور مرتبط دنبال میکنند و قوه قضاییه همکاری لازم را دارد، اتفاقهای خوبی در این حوزه رقم میخورد و مجموعههای تجاری مانند دنیای نور و... پلمب شده است.
بدترین وضعیت ساختمانهای ناایمن را در محدوده مرکزی شهر و خیابان جمهوری داریم. آیا برای ایمنسازی این محدوده برنامه جدی دیده شده و شورای شهر بر آن نظارت دارد؟
هرجا ساختمانهای ناایمن داشته باشیم که محدوده را ناایمن کرده باشند، سراغشان میرویم. سال گذشته پاساژ شانزلیزه با وجود مخالفتهای کسبه پلمب شد. در نهایت خوشبختانه شاهد این هستیم که این پاساژ ایمنسازی شده است. کمیته بحران شورای شهر کار خود را انجام میدهد و با توجه به اینکه موارد در محدوده جمهوری زیاد است، به مجموعههای خرد توسط آتشنشانی تجهیزات داده میشود و برای مجموعههای بزرگتر آن محدوده جهت ایمنسازی باید اقدامات لازم انجام شود. درحال حاضر ساختمانهای ناایمن ردهبندی شده است؛ ساختمانهای پرریسک به مرجع قضایی ارجاع میشود و این مرجع اخطار میدهد اگر در مهلت زمانی مشخص شده ایمنسازی نشوند، پلمب خواهند شد.
وضعیت ساختمانهای ناایمن دولتی را چطور ارزیابی میکنید؟
متأسفانه احکام قضایی بیشتر دربرگیرنده مجموعههای خصوصی است و سمت مجموعههای خدماتی دولتی نرفتیم. برخی از بیمارستانها در وضعیت خوبی قرار ندارند و با وجود اینکه اخطار داده شده، ایمنسازی نشدهاند که باید سراغ این مجموعهها برویم. همچنین بسیاری از ساختمانهای وزارتخانهها باید ایمنسازی شوند. گلایه ما نسبت به مجموعههای دولتی و بیمارستانهای ناایمنی است که در شهر تهران کم از این موارد نداریم.
درخصوص مقاومتی که برخی از مالکان برای ورود نیروهای شهرداری دارند، چه باید کرد؟
خیلی از مجموعهها اجازه به ارزیاب ما نمیدهند و مقاومتی در این مورد وجود دارد که از لحاظ قانونی شورای شهر تهران نمیتواند ورود کند؛ بهعنوان مثال کارگاهها را وزارت کار و بیمارستانها را وزارت بهداشت باید ورود کنند. مشکلی که تیم ارزیاب ما دارد این است که همکاری مالکان را ندارند که باید این مورد نیز رفع شود. ۱۲۹ساختمانی که تحت عنوان سـاختمـانهــای پرخطـر مدتی پیش لیستشان منتشر شد، تعدادشان کمــتر شــده و خوشبختانه شاهد ایمنسازی برخی از ساختمانهای این لیست بودیم. همکاری با دستگاه قضا و پلیس در این راستا وجود دارد و تا زمانی که گزارشی از مقاومت نباشد، سراغ پلیس نمیرویم.
انتشار لیست ۱۲۹ساختمان ناایمن را ازجمله اقدامات خوب در حوزه شفافیت میتوان تلقی کرد. از این حیث میخواهم اقداماتی را که در این دوره از مدیریت شهری برای توسعه زیرساختهای سامانه شفافیت انجام شده است، توضیح دهید.
تعبیری که ما از شفافیت داریم با تعریفی که مردم از شفافیت دارند متفاوت است؛ بنابراین باید به هردو توجه کنیم، اما اگر بنده بخواهم در اینباره نظر دهم باید پیرامون سامانه شفافیت شهرداری تهران صحبت کنم. این سامانه الزامات قانونی دارد تا اطلاعات را به عموم مردم بدهند. این سامانه شفافیت مصوبات قانون و شورای شهر را دارد و این اجازه قانونی وجود دارد تا این اطلاعات در دسترس مردم قرار گیرد. ۸۵ آیتم در این سامانه فعال است که از این تعداد ۳۵ آیتم توسط مدیریت شهری ششم اضافه شده است. به غیر از چند مورد که اطلاعات هنوز تکمیل نشده، سایر آیتمها بهروز و مطابق با قوانین در سامانه ثبت شدهاند.
شفافیت از منظر شهروندان و مردم را چطور دنبال میکنید؟
آنچه مردم در حوزه شفافیت مدنظر قرار دادند این است که هر اتفاقی که در حوزه شهری رقم میخورد، حق مردم است که بدانند؛ چه اطلاعاتی که مطابق قانون باید بارگذاری شود و چه اطلاعات درباره پرداختیهایی که در قالب عوارض است. مدیران شهری و شورای شهر باید پاسخگوی عملکرد خودشان در این رابطه باشند و به درخواستهای مردم در بخشهای مختلف پاسخ دهند. در این دوره از مدیریت شهری مجموعه ۱۳۷تعامل خوبی را با شهروندان برقرار کرده و در پاسخ گرفتن مردم از این سامانه، نسبت به گذشته شکایتها کمتر شده است. طی پیگیریهایی که داشتم متوجه شدم که وقتی مردم در سامانه۱۳۷ گزارش میدهند، یک سیر قابل رصد را دنبال میکنند؛ همین امر منجر شده که رضایت نسبتا خوبی از این مجموعه شکل گیرد.
آقای صادقی باتوجه به اینکه عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا هستید، صحبتهای بودجهای هم داشته باشیم. در چند هفته گذشته شاهد تصویب بودجه۱۴۰۳ شهرداری در شورای شهر بودیم. درباره ابعاد این بودجه برایمان توضیح دهید که اولویتبندیها بر چه اساسی انجام شده است.
ما در دوره ششم شورای شهر، برنامه چهارم را تهیه کردیم و پس از آن اولویتهایی را در آن درنظر گرفتیم. این اولویتها باید خود را در بودجه نشان دهند و اهمیت این اولویتها با درصد اختصاص بودجه و آن حوزه رابطه مستقیم دارد. یکی از اولویتهای ما در برنامه چهارم موضوع حملونقل عمومی، مسائل زیستمحیطی و آلودگی هوا بود. در تهران شاهد ترافیک و آلودگی هوا هستیم این ۲معضل بهدلیل آن است که سالیان سال زیرساختهای ما فرسوده شده، سیستم حملونقل ما با سیستم روز دنیا پیش نرفته و بسیاری از ناوگان فرسوده شده است. دنیا دیگر به سمت حملونقل پاک رفته و برقیسازی یکی از جایگزینهای حملونقل است که توانسته در حوزه زیستمحیطی کارهای خوبی را رقم بزند. از بین ناوگان حملونقل ما مترو، اتوبوس و تاکسی در سالهای اخیر نوسازی نشده است. این موارد در بودجه خود را نشان داد و اولویت اول ما حملونقل بود که سال گذشته با تخصیص ۴۵درصد و امسال با تخصیص ۴۸درصد کل بودجه بیشترین توجه به این حوزه شده است. اگر این اتفاق بیفتد که حوزه حملونقل تحول پیدا کند، اتفاقات خوبی را در شهر رقم خواهد زد. این امر نشاندهنده توجه به برنامه چهارم و مطالبات شهروندان است. امیدواریم امسال تا پایان سال ۲۵۰۰اتوبوس به ناوگان فرسوده تهران اضافه شود. در ۶ماه اول سال آینده موضوع انتقال واگنهای مترو از چین را داریم. حملونقل عمومی منجر به کمتر شدن ترافیک و موضوع آلودگی هوا میشود.
مکث
تهران هوشمند
یکی از ماموریتهای ما در این دوره موضوع «تهران هوشمند» است که درواقع مدیریت شهری قصد دارد تهران را بهعنوان «قطب فناوری» در سطح کشور مطرح کند. در این طرح میخواهیم خدمات را از طریق یک درگاه ارائه دهیم و شهروندان از یک درگاه واحد کلیه خدماتی را که شهرداری ارائه میدهد، دریافت کنند. در شهر تهران فروشگاه شهروند را داریم ولی این فروشگاه همگام با فروشگاههای دیجیتال بزرگ کشور پیش نرفته که خرید آنلاین را فراهم کند. همچنین سازمان تاکسیرانی نتوانسته همراه با اپلیکیشنهای تاکسی هوشمند خدمات به مردم دهد. سازمان پسماند نتوانسته از طریق سامانههای برخط با مردم ارتباط برقرار کند تا برای پسماند خشک، اقدامی انجام دهد. در دوره گذشته سامانه «تهرانمن» راهاندازی شد که خدمات خوبی را به مردم داد اما پیشرفت تکنولوژی، فضاهای بیشتری را فراهم میکند و ما باید در بستری مناسب خدمات را ارائه دهیم. درحال حاضر «تهرانمن» نمیتواند تمامی خدمات را ارائه دهد، برهمین اساس اپلیکیشن «شهرزاد» راهاندازی شده تا تمامی خدمات شهرداری در این بستر ارائه شود. خرید بلیت اتوبوس و مترو، پرداخت آنلاین کرایه تاکسی، خرید طرح ترافیک، رزرو مرکز معاینه فنی، طرح نوماند، خرید آنلاین ترهبار و فروشگاه را از این برنامه خواهیم داشت و سایر خدمات نیز به این برنامه اضافه میشود.
نظر شما