به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، امروز ظهر نشست خبری مشترک عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران و علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهرداری تهران برگزار شد که در این نشست موضوعات مختلفی از سوی خبرنگاران حاضر در جلسه مطرح شد که این دو به آن پاسخ دادند.
در ابتدای این نشست، علیرضا نادعلی با اشاره به بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران گفت: بودجه امسال در راستای بودجه سال گذشته است. تلاش کردیم از سرمایه گذاری پر هرج و مرج فاصله بگیریم و بودجه را به حمل و نقل اختصاص دادیم. افزایش واگن، اضافه کردن خطوط مترو، خرید ون و تاکسی و اتوبوس و... همچنین برقی کردن ناوگان بخش مهمی از برنامه مدیریت شهری در سال پیش رو است.
او ادامه داد: مقدمات اصلی این کار اتفاق افتاده است و فکر می کنم سال اصلی به ثمر نشست حمل و نقل سال ۱۴۰۳ باشد.
سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه تکرار بیش از حد وعدهها خوب نیست و سوال این است که چه زمانی این وعدهها به بار مینشیند، گفت: ما تلاش می کنیم شفاف درباره آخرین وضعیت توضیح دهیم.
نادعلی ادامه داد: باید حداقل های بهره مندی مردم در شهر فراهم شود. حتی من که با سبقه فرهنگی وارد شورا شدم و دغدغه هایی دارم و می دانم که وقتی در شهر اتوبوس یا مترو کم باشد وقتی ما چارلی چاپین را هم بیاوریم، مردم خوشحال نمی شوند.
عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران نیز در ابتدای این نشست خبری گفت: طی سی ماه گذشته که مدیریت شهری ششم فعالیت دارد در بحث توجه به حمل و نقل هماهنگی میان شورا و شهرداری وجود داشته و ریل گذاری برای بودجه حمل و نقل عمومی در شورا به درستی صورت گرفته است.
او گفت: فردا اولین نمونه های تاکسی و ون برقی وارد کشور می شود.امیدوارم با هماهنگی خوبی که با بانک مرکزی داشتیم از اردیبهشت سال آینده ورود تاکسی و ون های جدید را در شهر ببینیم.
توضیح درباره آتش سوزی در خط یک مترو
نادعلی درباره پرسش خبرنگار رادیو درباره سانحه ای که دیروز در خط یک مترو تهران رخ داد، گفت: اتفاقا شورا دنبال چنین موضوعاتی هست هم درباره پله برقی ها مطالبه رخ داد و هم در خود صحن صحبت های زیادی درباره وضعیت واگن ها کردیم ولی مهم است که دوستان به موقع در رسانه توضیح دهند و عذرخواهی کنند.
او توضیح داد: در کنار آن باید تلاش کنند که چنین اتفاقی نیفتد. در کنار آن باید گذاره های واقعی را در نظر بگیرم. ما ناوگان حمل و نقل را فرسوده تحویل گرفتیم، انبار مترو خالی بود. ما برای اینکه جامعه ملتهب نشود چیزی نمی گفتیم.
نادعلی گفت: الان ما مسئولیم و باید پاسخگو باشیم و در همین راستا تلاش کردیم بعد از فراهم شدن منابع خیلی سریع به دنبال خرید جدید برویم در حالی که اورهال و تعمیر اساسی واگن ها را هم دنبال کردیم.
سخنگوی شورای شهر تهران نیز در این باره گفت: امیدواریم اتفاق دیشب خرابکاری نباشد. چیزی که به ما گفتند ترانس برق مترو به شدت داغ شده و این حادثه رخ داده است. این موضوع فردا در صحن شورا بررسی می شود.
محمدخانی نیز در این باره توضیح داد: تامین واگن مترو واقعا زمان بر است که با مذاکراتی که کردیم ۲۴ ماه خرید را به ۱۴ ماه رساندیم.
سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: مشکلات متعددی در این رابطه از ابتدا داشتیم با این حال خریدهای اولیه انجام دادیم که اگر نبود اتفاقات بدتری رخ می داد.
او تاکید کرد: ما در حوزه حمل و نقل عذرخواه مردم تهران هستیم اما در کنار آن باید مطالبه گری کرد از کسانی که قبلا مسئول بودند باید پرسید که چرا خرید واگن ۷ سال طول کشید و با چه توجیهی موضوعی که اهمیت استراتژیک برای تهران دارد را پشت گوش انداخته شد.
او گفت: ما عقد قرارداد خارجی، اورهال واگن های موجود و تامین واگن ملی را دنبال کردیم و هر بار در این باره به شورا که نمایندگان مردم هستند، در این باره توضیح می دهیم.
دنبال دیوار کشی اطراف تئاتر شهر نیستیم
نادعلی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین تصمیمات درباره وضعیت چهارراه ولیعصر گفت: این چهارراه پرترددترین مسیر شهر است و تئاتر شهر در ضلعی از آن نقطه ای است که پمپاژ حوزه نمایشی برای کل کشور دارد و یک بنای میراثی نیز محسوب می شود. دستفروشان اطراف این محیط را احاطه کردند که من موافق بازگشت این مکان به حالت اول آن هستم البته با در نظر گرفتن وضعیت دستفروشان این منطقه که برخی از آنها نیازمند هستند. تنها راه حلی که برای این موضوع وجود دارد همکاری بین مدیریت شهری و هنرمندان بود. در این دوره با مشورت با آنها به نتایجی رسیدیم که اول از نظر اجتماعی باید آنجا را ساماندهی کنیم و همچنین حریمی برای تئاتر شهر در نظر بگیریم.
سخنگوی شورای شهر تهران با انتقاد از اینکه حریم قرار دادن برای تئاتر شهر را عدهای تعبیر به دیوارکشی کردند، گفت: ما طراحی در این زمینه کردیم و در نهایت طراحی هنرمندان را اجرا کردیم. در کنار این تصمیم، اجرای برنامه فرهنگی را برای این نقطه در نظر گرفتیم و در نهایت تصمیمات جدید برای بوستان بحران زده دانشجو داریم که باید به شیوه علمی و با دقت آن را دنبال کرد.
او ادامه داد: باید برای ترنس ها که آنجا هستند جایی را در نظر بگیریم و سپس برای آنها تصمیم بگیریم.
جزییات ساخت پل بعثت در سال آینده
در ادامه این نشست، خبرنگاری درباره وعده ساخت دو پل بعثت و دوگاز در جنوب تهران گفت: این پروژه ها سال آینده شروع می شود طراحی که برای پل بعثت داریم، بسیار جدید و پیچیده است و چند گره ترافیکی را در آن جا برطرف میکند و مشکل ترافیکی محله های آن منطقه را حل می کند و دو چراغ قرمز را از آنجا حذف خواهیم کرد.
برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی یا شهر آفتاب؟
نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگری درباره مکان برگزاری نمایشگاه کتاب در سال ۱۴۰۳ گفت: شورای شهر تهران معتقد است که نمایشگاه های پرمخاطب باید در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار شود . صحبت های زیادی بین مدیریت شهری و دولت هم در این خصوص انجام شده است. در خصوص نمایشگاه کتاب هم مواردی بررسی شد. تلاش های زیادی از ابتدای دوره برای برگزاری نمایشگاه های بزرگ در آفتاب انجام شد. متراژ و مساحت برگزاری نمایشگاه کتاب در ابتدای مدیریت شهری ششم فراهم نشد اما سال گذشته این متراژ فراهم شد اما ساختمان ها را مناسب ندیدند و نیاز بود در نمایشگاه آفتاب سوله ایجاد شود.
او ادامه داد: تلاش های زیادی شد تا تزریق پول برای ایجاد سوله انجام شده است ولی هنوز انجام نشده است و بنا شد امسال در مصلی نمایشگاه کتاب برگزار شود.
محمدخانی در ادامه این نشست در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت پله های برقی مترو و اورهال واگن ها عنوان کرد: تعداد واگن های بازسازی شده از ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ یعنی در بازه ۱۰ سال میانگین ۳۷ مورد بوده است. در دوره جدید به ۱۳۳ مورد رسیده است. یعنی ۲۶۰ درصد افزایش اورهال داشتیم. فرسودگی ناوگان آنقدر قابل توجه است و زمان بر است که ما می دانستیم طولانی خواهد بود. دی سی پلاس ها هم در این اورهال ها هست. ما کار سخت تر هم انجام دادیم یعنی قطارهایی که به طور کلی از خط خارج شده بود را با تعمیر اساسی برگرداندیم.
بازار صاحب شهردار ویژه می شود
نادعلی در پاسخ به سوال خبرنگار همشهری درباره تعیین شهردار ویژه برای بازار تهران توضیح داد: در این باره شهرداری منطقه ۲۰ به دنبال شهرداری ویژه حرم عبدالعظیم حسنی بود. برای بازار نیز به واسطه میراث فرهنگی اش این موضوع مطرح است که در شورا بررسی خواهد شد، باید نظر شهرداری هم داشته باشیم.
محمدخانی هم در این باره گفت: این ماجرا در حد بررسی و کار پژوهشی است. درباره خیابان انقلاب و بازار هم این موضوع مطرح هست که در حد کار کارشناسی است که اگر شورای شهر آن را تبدیل به الزام قانونی کند، آن را اجرا خواهیم کرد.
تاکسی های هوشمند برای مسیرهای شلوغ شهر
نادعلی به دومین پرسش همشهری درباره شناور شدن کرایه تاکسی ها نیز گفت: هوشمند سازی تاکسی می تواند خروجی را بهتر کند و البته باید استفاده از این خلاقیت ها به گونه ای باشد که مردم راحت باشند و به آن عادت کنند نه اینکه اذیت شوند.
محمدخانی نیز در این باره گفت: در این باره دو راهبرد اصلی داریم. اول برقی سازی و درباره نحوه حرکت آنها، هوشمندسازی را دنبال می کنیم. دنبال این هستیم که با تاکسی های برقی مسیرهای پرتردد را شناسایی کنیم تا تاکسیرانی خودروهای خود را برای آنها اختصاص دهد.
هیچ فوتی در شب های سرد تهران نداشتیم
سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به پرسشی درباره فوت یک کارتن خواب در سرمای شب های تهران طی هفته گذشته گفت: ما از طریق اورژانس پیگیری کردیم اما چنین فردی پیدا نشد. نزدیک به انتخابات انواع اخبار علیه شهرداری مطرح شد که یکی این بود اما به هر حال این فرد پیدا نشد و چنین خبری از اساس دروغ است.
محمدخانی ادامه داد: ما ۵ شب فوق العاده سرد را در تهران سپری کردیم. هر شب ۳۰ گشت امداد ما در خیابان ها حضور داشتند تا افرادی که در خیابان ماندند را جمع آوری کنند با این حال ۳۰ درصد ظرفیت گرمخانه هایمان در این شب ها خالی بود در حالی که گشت های ما فعال بودند علت این ظرفیت خالی هم این بود که معتادان را به کمپ ماده ۱۶ منتقل کرده بودیم و همین باعث شد سرویس دهی خوبی به سایر درراه ماندگان و کارتن خواب ها داشته باشیم.
ساماندهی گذر گردشگری سی تیر
یکی دیگر از پرسش هایی که خبرنگاران در این نشست مطرح کردند، جمع آوری گذر گردشگری غذا در خیابان سی تیر جنب موزه ملی بود، که نادعلی درباره آن گفت: اتفاق خوبی بود به خصوص که دیدیم دوستان در ساماندهی مشاغل دنبال طراحی جدید در این خیابان هستند، شکل قبلی آسیب هایی به همراه داشت که باید ساماندهی می شد. آسیب هایی که هم به موزه و هم به بیمارستان وارد می کرد و باید فکری به حال آن می شد. گذر قبلی زیبنده آن نقطه فرهنگی شهر نبود.
درباره جمع آوری سنگفرش برخی خیابانها به خصوص در خیابان سی تیر نیز خبرنگاری سوال پرسید که محمدخانی گفت: گاهی در ادوار قبلی، ایدهها را ناقص انجام دادیم. موضوع نگهداشت از میراث فرهنگی همیشه وجود دارد که یکی از آنها ممنوعیت تردد شخصی یا سنگ فرش کردن خیابانها است. باید سنگ فرشها به خصوص در سی تیر ترمیم شوند که اختلاف سطح شدید آنها را کاهش دهیم. با این روش هم زیبایی سنگ فرش را داریم و هم جلوبندی خودروها آسیب نمی بیند. سال آینده این مدل اجرا خواهد شد.
نادعلی در پاسخ به پرسشی درباره مبارزه با فساد در شهرداری تهران گفت: مهمترین کاری که ما کردیم انتخاب فردی به عنوان شهردار بود که به فسادستیزی شهرت داشت به خصوص به واسطه سخنرانی اش در مناظرات انتخاب اما وقتی همان فرد مسئولیت می پذیرد، دیگر نمی تواند درباره همه موارد صحبت کند چون مسئولیت قانونی دارد، ضمن اینکه باید با آماده سازی زیرسازها کاری کند که از فساد جلوگیری شود. شما بدانید که حتی جا به جایی مدیران در برخی سطوح به خاطر مبارزه با فساد است اما درباره آن شعاری صحبت نمی شود. ما یک بار گزارش حسابرسی شورا را داشتیم که به حدی خوب بود که منتقدان هم از آن تعریف کردند اما به این حال موردهایی را هم داریم که پیگیری می کنیم.
سخنگوی شهرداری تهران درباره نحوه انتخاب پیمانکاران پسماند در دوره اخیر که پرسش دیگر خبرنگاران بود، نیز گفت: ۱۵۰ پیمانکار خرد را به ۱۴ پیمانکار تبدیل کردیم که اثر آن را به زودی در شهر خواهیم دید. ما استفاده غیرقانونی از اتباع و کودکان کار را در پیمانکاران قبلی داشتیم که تذکر می دادیم و جریمه هم می کردیم اما باز می دیدیم که این افراد جای دیگری حضور داشتند اما الان با همکاری دستگاه قضایی این موضوع را پیگیری می کنیم تا نظارت دقیق تری صورت گیرد. در این صورت ظرفیت در این بخش از خدمات شهری خالی می شود که باید برای آن تصمیمات جدیدی بگیریم.
محمدخانی درباره آخرین وضعیت معتادان متجاهر پایتخت نیز گفت: روزی که ما شهرداری را تحویل گرفتیم ظرفیت ۷ هزار تخت پذیرش مطرح بود. الان تعداد تخت های فعال از ۲۰ هزار مورد گذشته است. من از خبرنگاران می خواهم که از مجموعه های یاورشهر بازدید کنند و وضعیت این افراد را ببینند. باید رصد دقیقی درباره وضعیت قبل و بعد شهر صورت گیرد.
نظر شما