کاوش‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد که استان البرز کنونی، قدمتی 6 هزار ساله دارد. این منطقه که در گذر تاریخ، محل سکونت اقوام مختلف بوده، همواره از فرهنگ و تمدن غنی برخوردار بوده است.

کرج

هنرهای دستی، جلوه‌ای از این فرهنگ غنی هستند. گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی، سفالگری، منبت‌کاری، معرق‌کاری و خراطی، تنها نمونه‌ای از این هنرها هستند که ظرافت و زیبایی منحصر به فرد خود را دارند. زنان و مردان هنرمند البرزی، با خلق این آثار، ذوق و خلاقیت خود را به نمایش می‌گذارند و یادگاری ارزشمند از این خطه را به گردشگران هدیه می‌دهند.

سنگ‌تراشی در البرز

در این مطلب، با صنایع‌دستی البرز و کرج، به‌عنوان یادگارهایی از گذشته این مرزوبوم آشنا خواهید شد. گفتنی است که با خرید بلیط قطار کرج، سفری جذاب و متفاوت به این استان را تجربه خواهید کرد. قطارهای کرج، توسط شرکت‌های ریلی معتبر و باسابقه برنامه‌ریزی می‌شوند و تمام امکانات لازم برای سفری راحت و ایمن را در اختیار مسافران قرار می‌دهند. سنگ‌تراشی یکی از هنرهای ماقبل تاریخ است و به این صورت انجام می‌شود که هنرمندان با تراشیدن سنگ‌ها، آن‌ها را به اشیاء و اشکال مختلف تبدیل می‌کنند. این آثار می‌توانند سال‌های سال ماندگار باشند و بدون تغییر باقی بمانند. سنگ‌تراشی در استان البرز و به‌ویژه در شهر کرج، هنوز هم رونق دارد.

هنرمندان البرزی، با سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی و به‌وسیله دستگاه‌های جدید، اشکالی خیره‌کننده خلق می‌کنند. سنگ‌های قیمتی در صنعت جواهرسازی کاربرد دارند و سنگ‌های نیمه‌قیمتی در ترکیب با متریال دیگر به اکسسوری‌های زنانه و مردانه تبدیل می‌شوند. آثار خلق‌شده با سنگ، به‌عنوان یکی از محصولات صنایع‌دستی استان البرز و شهر کرج شناخته می‌شوند.

هنر گلیم‌بافی

گلیم، نوعی فرشینه است که با دست بافته می‌شود و برای تاروپود آن، از پشم حیوانات و پنبه استفاده می‌کنند. هنر گلیم‌بافی، یک هنر اصیل ایرانی است و در بسیاری از نقاط ایران انجام می‌شود؛ البته، طرح‌ گلیم‌های هر منطقه برگرفته از سنت، فرهنگ و باورهای مردم آن دیار است؛ براین اساس، ذهنیت هنرمند و استفاده از نقش و رنگ‌های مختلف، گلیم‌هایی به سبک هر منطقه ایجاد می‌کند. گلیم‌بافی در استان البرز نیز از سنت‌ها، باورها و اعتقادات مردم این منطقه و همچنین ذهنیت هنرمندان آن شکل گرفته‌ است و یکی از شاخه‌های صنایع‌دستی استان البرز به‌شمار می‌رود.

منبت‌کاری

منبت‌کاری، هنری دستی است که در آن منبت‌کار با استفاده از اسکنه و چند قلم، نقش‌هایی روی چوب ایجاد می‌کند. قدمت منبت‌کاری در ایران به 1500 سال پیش بازمی‌گردد. با ورود اسلام به ایران، منبت‌کاری به‌طور گسترده در مساجد و مراکز اسلامی و همچنین کاخ‌های سلطنتی به‌کار گرفته شد. امروزه منبت‌کاری بیشتر در ساخت وسایلی همچون رحل قرآن، تزئینات مبلمان‌های سلطنتی، مجسمه، تابلو، تزئینات دیواری و حتی ظروف استفاده می‌شود. منبت‌کاری در استان البرز به‌حدی رواج دارد که کارگاه‌های بزرگی برای تولید و آموزش در شهرهای مختلف آن راه‌اندازی شده است. در سفر به کرج، می‌توانید بسیاری از اشیای منبت‌کاری شده‌ای که با ظرافت و حساسیت هنرمندانه خلق‌شده‌اند را خریداری کنید.

آشنایی با صنایع‌دستی البرز و کرج، یادگاری‌هایی از گذشته

مصنوعات چرمی

چرم و مصنوعات چرمی، طرفداران زیادی در جهان و کشور ایران دارد. در استان البرز و به‌ویژه شهر کرج، نقش‌اندازی و نقاشی ضربی روی چرم، هنری رایج است و بسیاری از افراد در کارگاه‌های تولیدی به این حرفه مشغول هستند. رشته نقاشی روی چرم در این منطقه، سابقه‌ای حدودا 70ساله دارد و درواقع این هنر، تنها صنعت بومی استان تهران به‌شمار می‌رود. رشته نقاشی روی چرم در دوران قاجاریه رونق بسیاری داشت. در این رشته، تمامی مراحل ساخت اقلامی همچون کیف و کفش چرمی با دست انجام می‌شود و از این‌رو، ارزش مادی و معنوی زیادی دارد.

آهنگری هنری (چلنگری)

هنر شکل‌دادن به فلزات که به آن چلنگری گفته می‌شود، هنری دیرینه است که در سال‌های نه‌چندان دور، رونق و اعتبار فراوانی داشت. اگرچه، با گسترش تکنولوژی و پیشرفت صنعت، به‌تدریج از ارزش و اعتبار چلنگری کاسته شده، اما هنوز هم هنرمندان البرزی، به این حرفه مشغول هستند و ابزارهای سبک‌وزنی مانند انبر، سیخ، منقل آهنی، میخ طویله، درفش، سیخانک، سنبه، زنجیر، نعل و ... را با ظرافت و تبحر تمام تولید می‌کنند. درحال‌حاضر، تعدادی کارگاه چلنگری در استان البرز فعال است و اقلام ساخته‌شده با این روش، در لیست صنایع‌دستی استان البرز و شهر کرج قرار دارند.

سوزن‌دوزی

هنر سوزن‌دوزی را باید تصویری از رویاهای یک زن دانست که با طرح و رنگ روی پارچه شکل می‌گیرد. این هنر در مناطق دیگری از کشور نیز به شیوه‌های دیگر انجام می‌شود. سوزن‌دوزی یکی از هنرهای مشهور استان سیستان و بلوچستان است که در آن با نخ‌های رنگی، طرح‌ها و نقش‌های زیبایی را روی پارچه‌های ساده ایجاد می‌کنند. این هنر در استان البرز نیز رایج است. لباس زنانه، پاپوش، کیف و اقلام مختلف دیگری که با این پارچه‌های زیبا تهیه شده‌اند را در بازارهای کرج و سایر شهرهای این استان به‌وفور مشاهده خواهید کرد. سوزن‌دوزی برای هنرمندان خالق آن یک منبع درآمد و یکی از مشاغل خانگی محسوب می‌شود.

سازهای سنتی

یکی از جذاب‌ترین صنایع‌دستی استان البرز، تولید سازهای سنتی است. البته این صنعت در استان‌های آذربایجان و اردبیل رونق بیشتری دارد و حتی آذربایجان را به‌عنوان مهد تولید سازهای سنتی ایران می‌شناسند. در استان البرز نیز تولید ساز سنتی با استفاده از بهترین و مرغوب‌ترین چوب‌های درختان توت و گردو انجام می‌شود. هنرمندان این استان، سازهای سنتی دوتار، سنتور، کمانچه، تنبک، سه‌تار و ... را با ظرافت و مهارت بسیار زیادی تولید می‌کنند و به‌عنوان یک منبع درآمد از آن بهره می‌برند. در بازار شهرهای مختلف استان البرز، مغازه‌های متعددی به فروش این سازهای سنتی اختصاص دارند.

آشنایی با صنایع‌دستی البرز و کرج، یادگاری‌هایی از گذشته

بهترین روش سفر به کرج

سوغات استان البرز و بالاخص سوغات کرج، غالبا صنایع‌دستی این منطقه هستند که در مطالب بالا، چند مورد از آن‌ها را معرفی کردیم. اگر به این استان سفر کردید، تمامی این کالاهای ارزشمند و اثر دست هنرمندان را می‌توانید در بازار کرج و سایر شهرهای آن بیابید. بهترین و ارزان‌ترین روش سفر به استان البرز، خرید بلیط قطار کرج است. هرروزه سفرهای ریلی مختلفی از شهرهای تهران، مشهد، ارومیه، کرمانشاه، اصفهان، شیراز و ... به این استان زیبا و دل‌نشین انجام می‌شود. بسیاری از قطارها به‌صورت رفت‌وبرگشت هستند. همچنین بسیاری از قطارهای لوکس و پنج‌ستاره مانند قطار نورالرضا، سفرهای متعددی به کرج دارند.

فلای تودی؛ بهترین سایت خرید بلیط قطار

سایت فلای تودی، به‌عنوان معتبرترین سایت گردشگری ایران، امکان رزرو و پیش‌فروش بلیط قطار را برای هم‌وطنان فراهم کرده است تا در بهترین شرایط و با مناسب‌ترین قیمت، سفر ریلی جذاب و هیجان‌انگیزی را به مقصدهای مختلف کشور تجربه کنند. برای خرید بلیط قطار کرج، کافیست وارد صفحه مربوط به رزرو قطار در سایت فلای تودی شوید و با انتخاب مسیر و تاریخ، به تمامی قطارهای موجود متناسب با شرایط درخواستی خود، دسترسی داشته باشید. سپس می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین گزینه را رزرو کنید.

کد خبر 837085

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر ثابت کسایی US ۰۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    0 0
    الآن سرامیکهای دست ساز در منطقه مهرشهر رونق خاصی پیدا کرده سعید و جیران فخر موسوی - وفاداری - صدرالدین صدر و خانواده حقیقی و ... که متاسفانه اشاره ای به ایشان نکردید پیشنهاد میکنم که یک مقاله ای مختص به سرامیکهای دست ساز کرج منتشر کنید