گروه بورس: بررسی مبادلات بورس تهران در فصل بهار نشان می‌دهد، شرکت‌های گروه معادن و فلزات با استقبال بازار سهام در این مدت مواجه شده‌اند

به گزارش همشهری، معاملات بورس تهران در فصل بهار در شرایطی پیگیری شد که از بین 10 شرکت برتر بورس تهران به‌لحاظ افزایش ارزش سهام، 5جایگاه به شرکت‌های گروه معادن اختصاص یافت.

در این بین شرکت آذرآب با 241‌درصد رشد قیمت، همچنان در صدر بورس تهران قرار دارد و بیشترین سود را از محل افزایش قیمت نصیب سهامداران خود کرده است.

سهامداران بورس تهران در این مدت نزدیک به 60 میلیون سهم این شرکت را خریداری کرده‌اند. همچنین 5 شرکت باما، توسعه معادن روی، فراوری مواد معدنی، کالسیمین و ملی سرب و روی ایران نیز از جمله شرکت‌هایی بودند که در میان برترین شرکت‌های بورس به لحاظ بیشترین میزان افزایش قیمت قرار گرفتند.

ارزش سهام این 5 شرکت در این مدت بین 83 تا 197 درصد رشد کرده است.
خریداران در این مدت یک میلیون و 500 هزار سهم شرکت باما را دادو‌ستد کرده‌اند و باعث شدند ارزش سهام این شرکت 197درصد رشد کند.

ارزش سهام شرکت توسعه معادن روی ایران نیز در فصل بهار 120 درصد رشد کرد و بالغ بر 18 میلیون سهم این شرکت توسط فعالان بازار خریداری شد و این شرکت در رتبه پنجم سودآور‌ترین سهام بورس تهران در فصل بهار قرار گرفت.

سهامداران بورس تهران همچنین در طول این مدت 5‌میلیون سهم شرکت فراوری مواد معدنی، 8‌میلیون سهم شرکت کالسیمین و 4‌میلیون سهم شرکت ملی سرب و روی ایران را خریداری کردند ارزش سهام این 3‌شرکت نیز به‌ترتیب 90،117 و 83‌درصد رشد کرد.

به غیر از این 5 شرکت شرکت‌های صنعتی دریایی ایران، ماشین‌سازی‌ اراک، پتروشیمی شیراز و کارخانجات مخابراتی ایران نیز از جمله شرکت‌هایی بودند که سود‌های خوبی از محل افزایش قیمت سهامشان نصیب سهامداران خود کردند.

بررسی معاملات بورس تهران نشان می‌دهد که ارزش هر سهم شرکت ماشین‌سازی‌ اراک در فصل بهار 130 درصد رشد کرده است و در طول این مدت 190 میلیون سهم این شرکت توسط فعالان بازار خریداری شده است.

سهامداران شرکت پتروشیمی شیراز و کارخانجات مخابراتی ایران نیز از ابتدای فصل بهار تاکنون به‌ترتیب 120 و 100 درصد سود، نصیبشان شده است.

در طول 3 ماهه اول سال‌جاری 9 میلیون سهم شرکت پتروشیمی شیراز و 2 میلیون سهم کارخانجات مخابراتی ایران توسط سهامداران خریداری شده است.

پرطرفدار‌ترین سهام

آخرین آمار مبادلات بورس تهران نشان می‌دهد که شرکت مخابرات ایران عنوان پرطرفدار‌ترین سهام بورس را در طول فصل بهار از آن خود کرده است. فعالان حقیقی و حقوقی بازار سهام در طول فصل بهار 453 میلیون سهم این شرکت را جابه‌جا کرده‌اند و ارزش سهام این شرکت نیز در طول این مدت 10 درصد رشد کرده است.

همچنین سهامداران بورس تهران در طول این مدت 401میلیون حق تقدم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را خریداری کرده‌اند و باعث شدند ارزش آن 6/13 درصد افزایش یابد.

شرکت‌های بانک سینا، صنعتی دریایی ایران و فولاد مبارکه اصفهان نیز از دیگر سهام پرطرفدار بورس تهران در فصل بهار بودند.

سهامداران بورس تهران در طول 3 ماهه اول سال‌جاری 380 میلیون سهم بانک سینا، 310 میلیون سهم شرکت صنعتی دریایی ایران و 290 میلیون سهم شرکت فولاد مبارکه اصفهان را در سبد دارایی‌های خود جای دادند. این مبادلات باعث شد تا ارزش سهام این شرکت‌ها نیز به‌ترتیب 31، 196 و 24 درصد رشد کند.

این شرکت‌ها به‌ترتیب رتبه‌های سوم تا پنجم پرطرفدار‌ترین سهام بورس تهران را از آن خود کردند.در این مدت، همچنین بانک‌های ملت، پالایش نفت اصفهان و بانک کارآفرین نیز در رده پرطرفدار‌ترین سهام بورس تهران قرار گرفتند.

فعالان بازار در طول فصل بهار به‌ترتیب 193، 129 و 121 میلیون سهم این شرکت را خریداری کردند.به این ترتیب ارزش سهام بانک ملت معادل 10 درصد و ارزش سهام شرکت‌های پالایش نفت اصفهان و بانک کارآفرین نیز به‌ترتیب 33 و 37 درصد افزایش یافت.

کد خبر 83838

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز