قوای سه‌گانه کشور طی بیش‌از دو سال گذشته هم‌افزایی ویژه‌ای در راستای تسهیل تردد اتباع ایرانی خارج از کشور به وطن‌شان داشته‌اند؛ رویکردی که نهایی‌ شدن لایحه حمایت از ایرانیان خارج از کشور در کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، آخرین نمونه از اقدام‌های انجام شده دراین زمینه است.

ایرانیان خارج از کشور

همشهری‌آنلاین- گروه سیاسی: با آغاز به‌کار دولت‌سیزدهم، بسترسازی به‌منظور خدمت‌رسانی گسترده‌تر به ایرانیان خارج از کشور و تسهیل تردد آنان به ایران در دستورکار قرار گرفت و سران سه‌قوه نیز در مقاطع مختلف بر پیگیری اقدامات دراین حوزه تاکید کرده‌اند. براین اساس هم بود که بارها ضمن اشاره به اهمیت نقش‌آفرینی ایرانیان مقیم خارج در توسعه ایران، بر فراهم‌سازی زمینه برای مشارکت و سرمایه‌گذاری آنان در داخل کشور تاکید کرده‌است.

درچنین شرایطی بخش‌های مختلف دولت گام‌های قابل‌توجهی دراین مسیر برداشته‌اند. از نخستین روزهای دی‌ماه ۱۴۰۰ بود که اقدام‌ها دراین عرصه با جدیت ویژه‌ای کلید خورد و در نخستین‌ گام، علاوه‌بر برگزاری جلسه شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور با حضور رئیس جمهور، آن‌هم پس‌از ۱۴ سال، سامانه «پرسمان تردد» ازسوی وزارت امورخارجه راه‌اندازی شد تا ایرانیان خارج از کشور تقاضای خود را درباره بررسی وضعیت ترددشان به ایران مطرح کنند.

براساس آمارهای اعلام شده ازسوی وزارت امورخارجه، از ۸ دی‌ماه ۱۴۰۰ که سامانه «پرسمان تردد» راه‌اندازی شد، تاکنون بیش‌از ۱۲ هزارو ۷۰۰ نفر تقاضای خود را دراین سامانه ثبت کرده‌اند. از این میزان تقاضای ثبت شده، تنها ۳۰۱ نفر در محاکم دادگستری کشور دارای پرونده قضایی بوده‌اند که به آنان اعلام شده‌است.

اقدام‌هایی برای حمایت از ایرانیان خارج از کشور

تدوین لایحه حمایت از ایرانیان خارج از کشور نیز از دیگر اقدام‌های مهم انجام شده ازسوی دولت دراین عرصه بوده‌ است. این لایحه در آخرین روز خردادماه ۱۴۰۲ در جلسه هیات وزیران به تصویب رسید و ۱۵ مردادماه ازسوی مجلس اعلام وصول شد.

در این لایحه، که رویکرد تقویت حمایت حقوقی، سیاسی و قضایی از ایرانیان خارج از کشور را پیگیری می‌کند، تدابیری از جمله ارائه خدمات حقوقی، خدمات دولت الکترونیک و امور قضایی به‌منظور حمایت های موثرتر از این افراد اتخاذ شده‌است.

امکان شناسایی و جذب ایرانیان دارای استعداد در خارج از کشور برای عضویت در هیات علمی، همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه‌های دانش‌آفرین داخلی و تدارک تسهیلاتی برای حمایت از سرمایه‌گذاری مولد ایرانیان خارج از کشور از دیگر موضوعاهایی است که دراین لایحه مورد توجه قرار گرفته‌است.

همچنین دراین لایحه وزارت امورخارجه موظف شده ضمن راه‌اندازی سامانه‌ای به‌منظور تسهیل و تسریع تردد ایرانیان خارج از کشور، سازوکار مناسب برای استفاده از نظرهای مشورتی ایرانیان خارج از کشور را تعریف کند. تدارک تخفیف‌هایی برای تسهیل تردد ایرانیان خارج از کشور از دیگر موارد مطرح شده دراین لایحه به‌شمار می‌رود.

لایحه دولت در راه صحن علنی

اکنون از مجلس خبر می‌رسد بررسی لایحه حمایت از ایرانیان خارج از کشور ازسوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی به مراحل پایانی رسیده‌است و به زودی در صحن علنی بهارستان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نایب رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین با اشاره به بررسی تخصصی این کمیسیون درباره لایحه حمایت از ایرانیان خارج از کشور، اظهارکرد: ایرانیان در هرجای جهان که باشند، سرمایه‌ای برای کشور به‌حساب می‌آیند و تسهیل فعالیت‌ها و تردد آنان به وطن‌شان باید مورد توجه ویژه‌ قرار گیرد.

ابراهیم عزیزی با تاکید براینکه ایرانیان خارج از کشور ظرفیتی برای توسعه ایران محسوب می‌شوند، افزود: بسیاری از مشکلاتی که امروز در کشور با آن مواجه هستیم را می‌توان با نقش‌آفرینی ایرانیان خارج‌از کشور و به‌کارگیری ظرفیت‌های گسترده آنان در بخش‌های مختلف حل و فصل کرد.

وی با بیان اینکه باید همه دستگاه‌ها باید شرایط مناسب برای تردد ایرانیان خارج از کشور به وطن‌شان را تسهیل کنند، ادامه داد: دولت‌سیزدهم و مجلس یازدهم نشان داده‌اند از اراده کافی برای رفع برخی موانع دراین حوزه برخوردارند و تاکنون اقدام‌های مثبت قابل‌توجهی دراین عرصه برداشته شده‌است.

رفع دغدغه‌های ایرانیان خارج از کشور

نایب رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با اشاره به مراحل نهایی بررسی لایحه حمایت از ایرانیان خارج از کشور در این کمیسیون، اظهارکرد: نشست‌های لازم به‌منظور تصویب این لایحه برگزار و ابعاد مختلف آن مورد توجه تخصصی اعضا قرار گرفته و در انتظار طرح در صحن علنی مجلس است.

عزیزی با تاکید بر اینکه به‌زودی شاهد بررسی این لایحه در صحن علنی مجلس خواهیم بود، تصریح کرد: مجلس مصمم به انجام اقدام‌های راهگشا برای حمایت از ایرانیان خارج از کشور است تا در قالب قوانین منسجم، بهره‌گیری از ظرفیت‌های ایرانیان خارج از کشور به فرصتی قانونی تبدیل شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایرانیان خارج از کشور ادامه‌ داد: علاوه‌بر همه اینها، باید درنظر داشت که ایرانیان خارج از کشور امکان ویژه‌ای برای دولت و دستگاه دیپلماسی کشور به‌شمار می‌روند که حضور آنان در بسیاری از حوزه‌ها می‌تواند راهگشا باشد.

عزیزی همچنین با اشاره به دغدغه‌های قضایی برخی ایرانیان خارج از کشور برای تردد به ایران، اضافه‌کرد: هموطنان ما اطمینان داشته باشند که در لایحه حمایت از ایرانیان خارج از کشور دغدغه‌های آنان دراین بخش مورد توجه ویژه قرار گرفته و بستری مهیا شده تا بدون‌نگرانی به وطن‌شان سفر کنند.

کد خبر 838829

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha