شهناز جمشیدی عضوشورای کتاب کودک و نوجوان در گفت وگو با ایلنا افزود: آموزشهای خلاق بهترین روش برای تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان است که می توان از آن برای آموزش های متفاوت درسی و غیر درسی استفاده کنیم.
وی گفت: آموزش خلاق روش پویایی است که در آن پس از آموزش های اولیه کودکان را آزاد می گذاریم تا خودشان فکر کنند تصمیم بگیرند واجرا کنند.
جمشیدی ادامه داد: تجربه ثابت کرده است که نمایش خلاق یکی از بهترین روش های آموزش خلاق است که تاثیر فراوانی در برقراری ارتباط کودکان بالای سه سال با جهان پیرامون خود دارد.
وی افزود: ما در گروه های چند نفره یک داستان جذاب را برای کودکان روایت می کنیم و بعد از آن کودکان به بحث و تبادل نظر در مورد داستان می پردازند و برای اجرای نمایش آن داستان تقسیم مسوولیت می کنند.
عضو شورای کتاب کودک و نوجوان گفت: با این کار علاوه بر آشنایی کودکان با ادبیات و نمایش آنها آداب کار گروهی و ارتباط جمعی را می آموزند و با مسوولیت و برنامه ریزی کارهایشان آشنا می شوند.
وی اضافه کرد: این روش روی آموزه های زبانی کودکان و روش مباحث کردن بادیگران تاثیر چشمگیری دارد و به آنها یاد می دهد چگونه خواسته هایشان را عنوان کنند و با بزرگترها حرف بزنند.
جمشیدی افزود: عامل مهم دیگری وجود دارد شادی کودکان در هنگام کار کردن است که ضریب یادگیری و به خاطر سپردن آموزه ها را در کودکان بالا می برد و به روحیه آنها شادابی و نشاط می دهد.
وی گفت: پس از مطرح کردن یک داستان کودکان نقش هایی انتخاب می کنند در مورد متن ها و دیالوگ ها بحث می کنندو حتی وسایل نمایش را خودشان تهیه می کنندو همه این مراحل در فضایی شاد و مفرح انجام می شود.
جمشیدی ادامه داد: سبکهای کلیشه ای آموزش در پیش دبستانها دیگر کارایی ندارد و باید از روش های آموزش خلاق که روش هایی پویا و کارآمد هستند استفاده شود.
وی اضافه کرد: ما فقط به عنوان مربی باید هدایتگر کودکان باشیم و بسته به گروه سنی مختلف بسته های آموزشی مخصوص آن رده سنی را به آن ها ارایه دهیم و از آنجا به بعد باید کودک را آزاد گذاشت تا خودش برنامه ریزی کند و توانایی های خود را کشف کند.
وی همچنین افزود: روشهای آموزش خلاق تاحدی مثمرثمر هستند که به نظر من باید مورد توجه وزارت آموزش و پرورش نیز قرار گیرد تا برخی از درس ها را از جمله ریاضی، زبان فارسی و الفبا آموزی را از این طریق به کودکان بیاموزند