طب سنتی ایرانی مجموعه‌ای از دانش‌ها و دستورالعمل‌هایی است که از حدود 8هزار سال پیش از میلاد تاکنون در ایران برای تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری‌ها به کار رفته و توجه اصلی آن نیز بر پیشگیری از ابتلا به بیماری‌هاست. بنابراین توجه به آموزهای آن کمک بزرگی به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها می‌کند.

لزوم توجه به طب ايراني

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: با توجه به اقبال جامعه پزشکی و عموم مردم به طب ایرانی، بهره‌گیری صحیح از آموزه‌های طب ایرانی در کنار طب رایج همواره دغدغه متخصصان این رشته بوده است. به همین منظور نیز کنگره‌ای با هدف معرفی صحیح و به دور از افراط و تفریط در این زمینه برگزار شده است. انجمن علمی طب سنتی ایران سازمانی غیر دولتی است که در راستای اساسنامه مشترک انجمن‌های علمی وزارت بهداشت فعالیت می‌کند.

تضمین سلامت جامعه با تلفیق طب مدرن و طب ایرانی
دکتر روشنک مکبری نژاد، مدیر گروه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

ضرورت توجه به طب ایرانی

دکتر روشنک مکبری نژاد، مدیر گروه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران در باره ضرورت توجه به طب ایرانی می‌گوید: کنگره طب ایرانی اولین بار است در کشور برگزار می‌شود چون همراهی دانش طب ایرانی با طب رایج می‌تواند در ارتقای سلامت جامعه تأثیر زیادی داشته باشد.

به گفته او یکی از ظرفیت‌های مغفول طبی در کشور، مکتب غنی طب ایرانی است که پیشینه تاریخی و فرهنگی آن بر کسی پوشیده نیست. بنابراین سعی شده در کنگره‌ای که در این خصوص برگزار می‌شود ارتباط بیشتری بین متخصصان رشته‌های مختلف و متخصصان طب ایرانی و داروسازی سنتی در نظر گرفته شود.

مستندسازی آموزه‌های طب ایرانی

مدیر گروه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه در حال حاضر متخصصان طب ایرانی و داروسازی سنتی با مستندسازی آموزه‌های طب ایرانی و انتشار صدها مقاله علمی داخلی و بین المللی گام بلندی در جهانی‌سازی این طب و تلفیق با طب رایج برداشته‌اند، اولین کنگره طب ایرانی را فرصتی برای معرفی این دستاوردها و تحقیقات طب ایرانی به جامعه علمی و متخصصان دانست.

توجه به ارتقای دانش و توسعه طب سنتی

به گفته دکتر مکبری نژاد، امروزه اهمیت طب سنتی و مکمل در ارتقای سلامت بیش از هر زمان دیگری مورد توجه بوده؛ تا جایی که سازمان بهداشت جهانی در استراتژی‌های مکتوب خود، کشورهای عضو را به نهادینه کردن طب سنتی در نظام سلامت توصیه می‌کند بنابراین امید می‌رود این رویداد علمی بتواند به ارتقای دانش و توسعه طب سنتی ایرانی و طب مکمل در ایران بیش از پیش کمک کند.

امتیاز بازآموزی

رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران به این موضوع اشاره کرده که این کنگره از نهم تا یازدهم خرداد ۱۴۰۳ در مرکز همایش‌های رازی برگزار می‌شود و از کلیه متخصصان و صاحب نظران نیز دعوت کرد تا با حضور فعال خود در این کنگره در همگرایی بیشتر دانش طب ایرانی و طب رایج سهیم باشند.

به عقیده او شرکت در این کنگره امتیاز بازآموزی دارد و علاقمندان می‌توانند تا سی و یکم اردیبهشت ماه خلاصه مقالات خود را به دبیرخانه کنگره ارسال کنند.

بیشتر بخوانید

دنیا در مسیر تلفیق طب مدرن و سنتی، اما اینجا کسی پیگیرمان نیست

طب مکمل فرا درمانی کاملاً ایرانی است

کد خبر 839433
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha