این را داوود میرخانی رشتی ـ دبیر پیشین انجمن خودروسازان ـ میگوید. گفتوگوی وی با ایسنا درحالی است که سازمان بهینهسازی اعلام کرده که از سال 1385 استاندارد آلایندگی یورو2 روی شاخص G مصوب کارگروه پنجگانه تدوین معیار شده است.
اما میرخانی معتقد است کارگروه یاد شده فقط میتواند معیار مصرف سوخت را مشخص کند و تعیین اینکه شاخص بر کدام یک از گروههای A تا G قرار گیرد، وظیفه سازمان استاندارد طبق مصوبه استاندارد 4241 و براساس مصوبه شورایعالی استاندارد است.
8 سال پیش خودروهای ایران معیار آلایندگی، مصرف سوخت و تولید را نداشتند و در زمان وزیر وقت صنایع و معادن و رئیس سازمان وقت محیطزیست، سازمان محیطزیست، سازمان استاندارد و وزارت صنایع و معادن گرد هم آمدند و کارگروهی تشکیل شد که سیاستها و ضوابط توسعه صنعت خودرو را در سال 1379 تصویب کرد که از سال 1380 اجرایی و بهعنوان ضابطه کار خودروسازان در نظر گرفته شد.
میرخانی ادامه میدهد: در آن زمان برای استانداردهای یورو یک تا 4، جدول تعیین و قرار شد که از ابتدای سال 1389 استاندارد یورو 3 و از سال 1391 استاندارد یورو 4 در نظر گرفته شود.
لحاظ کردن استاندارد یورو 2 روی شاخص D برای خودروها البته یک دعوای 2 ساله است: در سال 1379 که برنامه سوم تصویب شد، کمیتهای پنجگانه تحت عنوان کمیته معیار از نمایندگان وزارتخانههای نفت، نیرو، وزارت صنایع و معادن، سازمان بهینهسازی و سازمان استاندارد تشکیل شد تا معیار مصرف سوخت را تعیین کنند. در آن زمان شاخص G تعیین شد، ولی چون این کار خلاف قانون بود، خودروسازان نیز آن را ملاک کار خود قرار ندادند.
دبیر سابق انجمن خودروسازان میافزاید: کمیته معیار فقط حق دارد عدد معیار را تعیین کند. بهعنوان مثال، کمیته مشخص میکند یک خودرو با موتور 1800 سیسی باید مصرف 8 لیتر در 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی داشته باشد، ولی اینکه شاخص در کدام نقطه قرار گیرد، از وظایف سازمان استاندارد است. متأسفانه در سال 1385 کمیته از حیطه اختیارات خود خارج شد و شاخص G را نیز مشخص کرد.
وی درخصوص اینکه گفته میشود با شاخص G چند خودرو مثل وانت باردو و پژو روآ دارای مصرف سوخت غیراستاندارد شناخته میشوند و خودروسازان در این زمینه خواستهاند تخفیف بگیرند، میگوید: این خودروها گازسوز شدهاند، بنابراین دیگر در محدوده خودروهای بنزینی طبقهبندی نمیشوند؛ ضمن اینکه باید توجه داشت که کارخانههای خودروساز نیز تولید خودروهای پرمصرف خود را کم میکنند.
وی با بیان اینکه در هیچ کشوری برای مصرف سوخت هر محصول معیار خاصی وجود ندارد، تاکید میکند: در تمامی کشورهای دنیا روی میزان آلایندگی ناوگان تولیدی یک شرکت معیار قرار میدهند. تنها کشوری که در دنیا این معیار را رعایت میکند، ایران است.
میرخانی رشتی با اشاره به اینکه نمیتوان به یکباره یک خودرو را از چرخه تولید کنار گذاشت، ادامه میدهد: اصلاح مصرف سوخت احتیاج به تعویض موتور دارد و این کار نیز بهتدریج در صنایع خودروسازی در حال پیگیری است؛ چرا که بهعنوان مثال ایران خودرو از موتور قدیمی پیکان به موتور OHV و پس از آن از موتور قدیمی پژو 405 به موتورهای TU5، TU3 و حتی موتور جدید EF7 رسید.
باید دانست سرمایهگذاری برای یک موتور جدید زمانبر است و برای افزایش تیراژ نیز به کمک دولت نیاز است. سرمایهگذاری برای یک موتور جدید چیزی معادل 400 میلیون دلار و صرف زمانی معادل 3 تا 4 سال است.
افزایش 25درصدی سوخت باشاخص D
اظهارات میرخانی درحالی است که به اعتقاد کارشناسان سازمان بهینهسازی اگر معیار مصرف خودروها روی معیار یورو 2 و شاخص D قرار گیرد، مصرف سوخت خودروها 25 درصد افزایش مییابد.
عباس کاظمی ـ رئیس سازمان بهینهسازی مصرف سوخت ـ با اظهار این مطلب درخصوص پیشنهاد وزارت صنایع و معادن برای تدوین معیار جدید مصرف سوخت خودروها میگوید: در شاخصهایی که از A تا G مشخص شد، اختلاف بین شاخص D تا G حدود 25 درصد و این بدان معنی است که اگر معیار روی شاخص D قرار گیرد، مصرف سوخت خودروها 25 درصد بالاتر خواهد رفت.
وی تصریح میکند: معیار مصرف سوخت در اسفند سال 1385 تدوین شد و از آن زمان همین استاندارد 4241 در حال اجراست که تا پایان امسال نیز اعتبار دارد؛ بنابراین ما مسئله خلاف واقعی را اعلام نکردیم و شاخص G شاخص قانونی و مصوب یک کارگروه است.
او با بیان اینکه اسفند امسال این استاندارد باید ارتقا یابد و سختگیرانهتر شود، ادامه میدهد: اصلا اساس بازنگری برای تدوین معیار جدید کاهش مصرف سوخت خودروهای داخلی است و به همین دلیل با معیار یورو 2 روی شاخص D مخالف هستیم.
کاظمی با بیان اینکه برای این کار لازم است یک شورای 5 نفره تصمیمگیری کنند، میگوید: ما هم یک عضو از این شورا هستیم و تنها یک رای داریم.
رئیس سازمان بهینهسازی مصرف سوخت تصریح میکند: احتمالا درخصوص معیار به یک جمعبندی دو طرفه خواهیم رسید و به احتمال زیاد معیار مصرف بین D تا G قرار میگیرد.
وی با اشاره به اینکه با تصویب معیار یورو 2 روی شاخص G چند خودرو اجازه تولید نخواهند داشت، درخصوص اینکه آیا برنامه ارتقای کیفی از سوی خودروسازان به این سازمان اعلام شده است؟ میگوید: برنامه ارتقای کیفی محصولات ایران خودرو از سوی وزارت صنایع و معادن در اختیار ما قرار گرفته است و در این میان منتظر ارائه برنامه از سوی سایپا هستیم.