آندرس نام خود را از طریق کتاب‌های آشپزی و رستوران‌های معروف خود بنا کرد، اما شهرت وی بیشتر به‌ خاطر سفر به مناطق فاجعه‌زده و درگیر جنگ و ارسال مواد غذایی و کمک‌های انسانی است.

آندرس - کمک به غزه

به گزارش همشهری آنلاین، بر اساس گزارشی که واشنگتن‌پست منتشر کرد، اولین کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه از سال 2005 میلادی روز جمعه گذشته وارد غزه شد اما این کشتی نه به ابتکار عمل سازمان ملل و یا رهبران سیاسی بلکه از سوی «خوزه آندرس»، سرآشپز معروف در قالب همکاری بنیاد خیریه وابسته به وی یعنی «آشپزخانه مرکزی جهانی» ( World Central Kitchen) با گروه اسپانیایی «Open Arms» عازم غزه شد و حدود 200 تُن مواد غذایی را در این باریکه تخلیه کرد.

واشنگتن‌پست نوشت: آندرس نام خود را از طریق کتاب‌های آشپزی و رستوران‌های معروف خود بنا کرد، اما شهرت وی بیشتر به‌ خاطر سفر به مناطق فاجعه‌زده و درگیر جنگ و ارسال مواد غذایی و کمک‌های انسانی است.

خوزه آندرس

این رستوران‌دار معروف در سال ۱۹۶۹ میلادی در شمال اسپانیا متولد شد و در ۱۵ سالگی از خانه پدری نقل مکان کرد و به لطف فعالیت در زمینه مهمانداری از نظر مالی مستقل شد و در این مدت در مدرسه آشپزی تحصیل کرد و سپس زیر نظر یک سرآشپز برجسته آموزش لازم را دریافت کرد، وی قبل از رفتن به ایالات متحده آمریکا (در سن ۲۱ سالگی) یک دوره را در نیروی دریایی گذراند.

وی در سال 1993 میلادی برای مدیریت آشپزخانه در رستوران جدید «Jalio» به واشنگتن نقل مکان کرد و از آنجا بیش از 30 رستوران را راه‌اندازی کرد که اکثر آنها در امریکا قرار دارند، آندرس سپس در سال 2010 میلادی «آشپرخانه مرکزی جهان» را تاسیس کرد.

آندرس در مورد مسائل مربوط به گرسنگی، حمایت از تجارت کشاورزی، حداقل دستمزد، اصلاحات مهاجرت مواضعی صریح داشته است. وی در سال ۲۰۱۳ شهروند آمریکا شد و متاهل و دارای سه دختر است.

هنگامی که مجله آمریکایی تایم در سال ۲۰۱۸ میلادی او را به عنوان یکی از ۱۰۰ فرد تأثیرگذار در جهان انتخاب کرد، همکار وی یعنی سرآشپز مشهور «امریل لاگاسه» درباره وی نوشت: «آندرس یک رستوران‌دار ممتاز است که با ارائه غذاهای متمایز با سبک و فرهنگ اسپانیا، در شکل دادن به تاریخ و مسیر آشپزی آمریکا کمک کرد.»

آشپزی که اولین کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه را به غزه فرستاد، کیست؟ + عکس

«آشپرخانه مرکزی جهان» چیست؟

آندرس و شرکای او این گروه را پس از رفتن به هائیتی برای ارائه کمک غذایی به مردم در اثر زلزله مرگبار تاسیس کردند. از آنجا این موسسه رشد و گسترش یافت و به نیازهای غذایی مردم هیوستون و پورتوریکو پس از وقوع طوفان و آتش‌سوزی‌های جنگلی در غرب ایالات متحده و استرالیا پاسخ داد. کارگران این موسسه برای پناهندگانی که در چادرهای مرزی بین ایالات متحده و مکزیک زندگی می‌کردند و فراریان از جنگ اوکراین آشپزی می‌کردند. این موسسه در مورد مأموریت خود چنین می‌نویسد: «ما اولین کسی هستیم که به خط مقدم می‌رسیم و وعده‌های غذایی تازه را در پاسخ به بحران‌های انسانی، اقلیمی و اجتماعی ارائه می‌دهیم.»

در سال ۲۰۲۱ میلادی «جف بزوس»، مالک روزنامه واشنگتن پست، ۱۰۰ میلیون دلار از طریق جایزه سالانه شجاعت و فداکاری به آندرس اهدا کرد.

آندرس چگونه کشتی حامل کمک‌ها را به غزه فرستاد؟

موسسه آشپزخانه مرکزی جهانی یک کشتی از قبرس به شمال غزه فرستاد و آندرس روز پنجشنبه به قانونگذاران آمریکایی گفت: «هیچ زیرساختی برای بندری شمال غزه وجود ندارد، اما کارمندان آنجا یک اسکله با استفاده از آوار ساختمان‌های بمباران شده برای آماده‌سازی برای ورود کشتی ایجاد کردند.»

آندرس توضیح داد: «این کمک‌ها از طریق شبکه سازمان خیریه او در غزه که شامل بیش از ۶۰ آشپزخانه و چندین انبار است توزیع خواهد شد.»

این محموله که شامل غذاهایی مانند برنج، آرد، حبوبات و سبزیجات کنسرو شده است، در قایق‌های کوچک تخلیه و تحت نظارت نهادهای بین‌المللی به ساحل غزه منتقل شد.

کد خبر 839653
منبع: شفقنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • a IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    0 0
    الله نگهدارت باشد.