یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۵
۰ نفر

گروه بورس: آخرین گزارش‌ها از وضعیت سود آوری شرکت‌های بورس تهران نشان می‌دهد شرکت ملی صنایع مس بیشترین میزان سود را در بازار سهام پیش‌بینی کرده است

به گزارش همشهری، بازار سهام در شرایطی از امروز وارد فصل مجامع می‌شود که آخرین بررسی‌ها از وضعیت پیش‌بینی سود شرکت‌ها نشان می‌دهد، 10 شرکت بزرگ بورس تهران از 1/3تا 3/8 هزار میلیارد تومان سود پیش‌بینی کرده‌اند.

هر سال همزمان با نزدیک شدن به فصل مجامع فعل و انفعالات جدیدی بین سهامداران برای دریافت سود آغاز می‌شود و معاملات بورس تهران را نیز تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد، هر چند هنوز برآورد دقیقی از میزان تقسیم سود شرکت‌ها در سال‌جاری وجود ندارد اما به‌نظر می‌رسد بروز بحران مالی در سال گذشته از میزان سودآوری شرکت‌ها در سال مالی جاری کاسته و همچنین به‌نظر می‌رسد شرکت‌ها در فصل مجامع امسال سود بیشتری را برای انجام طرح‌های خود اندوخته کنند.

این در حالی است که به‌دلیل نزول شاخص در هفته آخر خرداد ماه و کاهش ارزش سهام برخی شرکت‌ها به‌نظر می‌رسید فصل مجامع در سال‌جاری مطابق سال‌های گذشته نباشد و به اعتقاد برخی از فعالان بازار به‌نظر می‌رسد درصورت ادامه تحولات انتخاباتی در روز‌های آینده فشار عرضه سهام شدت پیدا کند.

شاخص بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تا‌کنون با روند روبه‌رشدی به کار خود ادامه داده بود اما تحولات انتخاباتی باعث شد تا این شاخص در روز‌های پایانی خرداد ماه با فراز و نشیب جدیدی روبه‌رو شود.

کارشناسان بازار سرمایه هنوز تحلیل‌های دقیقی در مورد شرایط کنونی بورس ارائه نداده‌اند اما به‌نظر می‌رسد با نزدیک شدن به فصل مجامع در تیر ماه و تقسیم سود شرکت‌ها بین سهامداران بازار سهام در روز‌های آینده دستخوش معادلات تازه تری شود.  اما تازه‌ترین گزارش‌ها از پیش‌بینی سود شرکت‌ها نشان می‌دهد ، شرکت ملی صنایع مس ایران بیشترین میزان سود را برای سال مالی جاری پیش‌بینی کرده است.

آخرین پیش‌بینی سود این شرکت با ارزشی بالغ بر 28 هزار میلیارد ریال معادل 3/8 هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.  پس از این شرکت، سایپا با پیش‌بینی 7 هزار میلیارد ریال سود در رتبه دوم جدول بزرگان بورس قرار گرفته است. ارزش کلی سایپا هم‌اکنون 17 هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

شرکت‌های پالایش نفت اصفهان، مخابرات ایران و بانک پارسیان نیز از جمله شرکت‌هایی بودند که سود بیشتری را نسبت به دیگر شرکت‌های بورس پیش‌بینی کرده‌اند. شرکت پالایش نفت اصفهان با پیش‌بینی 2/6هزار میلیارد ریال سود در رده سوم بورس جای گرفته است و شرکت‌های مخابرات ایران و بانک پارسیان نیز به‌ترتیب با پیش‌بینی 6/4 و 6/3هزار میلیارد ریال در رتبه‌های چهارم و پنجم بازار سهام قرار دارند.

شرکت مخابرات ایران که به تازگی سهامش در بورس تهران واگذار شده است با ارزشی معادل 68 هزار میلیارد ریال بزرگ‌ترین شرکت بورس تهران محسوب می‌شود، شرکت‌های پالایش نفت اصفهان و بانک پارسیان نیز به‌ترتیب با ارزشی برابر با27 و 6/12هزار میلیارد ریال جزء 7 شرکت بزرگ بازار سهام محسوب می‌شوند.

به‌دنبال این شرکت‌ها، شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، پتروشیمی خارک و بانک صادرات نیز از جمله شرکت‌هایی هستند که در رده 10 شرکت برتر بورس به لحاظ بیشترین میزان سود پیش‌بینی شده قرار گرفته‌اند. شرکت فولاد مبارکه اصفهان در تازه‌ترین گزارش‌هایش سود خود را 5/3هزار میلیارد ریال و شرکت‌های پتروشیمی خارک و بانک صادرات نیز به‌ترتیب 5/3و 4/3 هزار میلیارد ریال برآورد کرده‌اند.

در حال حاضر ارزش سهام شرکت فولاد مبارکه 5/33هزار میلیارد ریال و ارزش سهام بانک‌های صادرات و پتروشیمی خارک نیز، 2/17 و 8/10هزار میلیارد ریال پیش‌بینی می‌شود.

کد خبر 83968

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز