استقبال کاربران ایرانی طی چند سال اخیر از پیامرسان های داخلی مدام در حال افزایش است. بخشی از این امر به دلیل فیلترینگ و بخشی به دلیل امکانات و مصرف کمتر اینترنت است.

پیامرسان‌ها در نوروز

به گزارش همشهری آنلاین، از زمانی که برای استفاده از سایت های داخلی بهای کمتری نسبت به سایت های و اپلیکیشن های خارجی در نظر گرفته شد، آمار مهاجرت کاربران ایرانی به سکوهای داخلی نیز افزایش یافت. حال در آستانه نوروز با توجه به بسته هدیه اینترنت دولت که ۱۲ گیگ برای استفاده از سکوهای بومی در نظر گرفته است،‌ احتمال استفاده از پیامرسان هایی که علاوه برای ارسال پیام،‌ قابلیت اتصال صوتی و تصویری نیز دارند افزایش پیدا می کند. با توجه به اینکه ترافیک مصرفی در پیامرسان های ایرانی یک سوم قیمت محاسبه می‌شود، بنابراین، ترافیک بسته هدیه اینترنت دولت در این پیامرسان‌ها ۳ برابر خواهد بود.

نوروز با سکوهای بومی

طرح اتصال متقابل پیام‌رسان‌های بومی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آن را مطرح کرده بود، نزدیک به یک سالی می‌شود که در دست اجراست و اکنون با اضافه‌شدن یک پیام‌رسان دیگر کامل‌تر شده است. این طرح که برای نخستین بار در دنیا اجرا شده است، ۵ پیامرسان ایرانی ایتا، بله، گپ و ‌آی‌گپ و سروش پلاس را برای تبادل پیام و فایل صوتی و تصویری به یکدیگر متصل می کند.

به این ترتیب کاربران با نصب یکی از پیام‌رسان‌ها، قادر به برقراری ارتباط با کاربران دارای پیام‌رسان‌های دیگر می شوند. این طرح به ویژه در ایام نوروز و لحظات پس از تحویل سال که میزان تماس ها افزایش می یابد بسیار کارآمد است.

افزایش ترافیک پیامرسان های داخلی

طبق گفته معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات، مردم با اعتماد به توان داخلی، نیاز خود را در زمینه پیام‌رسانی مرتفع کرده‌اند و متوسط ترافیک پیام‌رسان‌های داخلی نیز افزایش ۵ برابری داشته است.

در دو سال گذشته ظرفیت لازم در سکوهای داخلی برای کسب و کارهای داخلی به شکلی که امروز وجود دارد فراهم نبود. در یک سال و نیم گذشته مخاطبان پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی تا ۵، ۶ برابر و حتی تا ۸ برابر افزایش پیدا کرده که این افزایش هم در تعداد کاربر روزانه و هم در تعداد کاربر فعال ماهانه است. به گفته حامد منکرسی،‌ در این بین برخی از پیام رسانها رشد سریعتری را تجربه کرده اند، نظیر ایتا که با رشد ۹ برابری کاربران و ۱۵ برابری ترافیک همراه بوده است.

با قابلیت اتصال متقابل میزان استفاده از این قابلیت از ۲ میلیون کاربر فراتر رفته است. طبق جدیدترین آمار سازمان فناوری اطلاعات، در میان پیام‌رسان‌های ایرانی روبیکا با ۴۴ میلیون و ایتا با حدود ۳۰ میلیون، بیشترین تعداد کاربر را دارند.

فرصتی برای کسب درآمد

با توجه به فیلترینگ پلتفرم های خارجی، برخی از سکوهای داخلی فرصت درآمدزایی برای کاربران داخلی را فراهم کرده اند. این اتفاق در تعطیلات نوروزی که وقت آزاد کاربران بیشتر است، یک فرصت طلایی برای کسب درآمد است.

بیشتر بخوانید:

یکی از سوپراپلیکیشن های داخلی با راه اندازی این ویژگی شرایط ویژه ای برای کاربران فراهم کرده است. کاربران این اپ می توانند با فعالیت زیاد و جلب دنبال کنندگان بیشتر هم زمینه معروفیت خود، هم معرفی کسب و کار و هم درآمد فراوان به‌دست بیاورند .از آنجایی که این سوپراپلیکیشن ویژگی های زیادی دارد، مورد استقبال نسل جوان هم قرار گرفته است. به این ترتیب شرایط به نوجوانان و جوانان در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ برای کسب درآمد به صورت تمام و کمال فراهم است.

کد خبر 839799

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha