دوشنبه ۱ تیر ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۲
۰ نفر

گروه استان‌ها- نگار صادقی: شرایط آب و هوایی استان بوشهر و به‌ویژه فصل تابستان باعث شده است تا کارگران غیر بومی ماهر رغبتی به فعالیت در خبازی‌های استان نداشته باشند.

این موضوع باعث شده تا متصدیان به ناچار از کارگران بومی غیرماهر در  واحدهای صنفی استفاده کنند و همین امر تاثیر بسزایی در کیفیت نان داشته است.

معاون برنامه ریزی استانداری بوشهر برای حل این مشکل از اقدام شرکت بازرگانی دولتی مبنی بر صدور مجوز به واحدهای خبازی به صورت آزاد خبر داد و گفت: کارگروهی متشکل از معاونت برنامه‌ریزی استانداری، سازمان بازرگانی، رئیس تعزیرات و شرکت غله با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی ساکنان محل نسبت به تصویب و صدور مجوز اقدام خواهند کرد.

وی ادامه می‌دهد: بر همین اساس شرکت بازرگانی دولتی ایران اقدام به صدور مجوز واحدهای خبازی به‌صورت آزاد کرده به طوری که متقاضیان درخواست‌های خود را به شرکت غله ارائه و پس از بررسی درخواست‌ها در کارگروهی متشکل از معاونت برنامه‌ریزی استانداری، سازمان بازرگانی، رئیس تعزیرات و شرکت غله بادر نظر گرفتن وضعیت اقتصادی ساکنان محل نسبت به تصویب و صدور مجوز لازم اقدام لازم صورت خواهد گرفت.

زارعی با بیان این که اجرای این سیاست منجر به تولید نان به‌صورت رقابتی شود، می‌گوید: این امر تاثیر مطلوبی در افزایش کیفیت نان خواهد داشت.

عسکر جلالیان، نماینده بوشهر با انتقاد از کیفیت عرضه نان در بوشهر معتقد است:گندمی که ظاهرا وزارت بازرگانی از کشور استرالیا وارد کرده و در سیلوهای بوشهر نگهداری می‌کند، بی‌کیفیت‌ترین گندمی است که به چشم خود دیده است.

وی می‌گوید: طبیعی است، زمانی که گندم نامرغوب باشد آرد نامرغوبی نیز در اختیار خبازان قرار ‌گرفته، در نتیجه نان بی‌کیفیت در اختیار شهروندان بوشهری قرار می‌گیرد.

معاون برنامه ریزی استانداری بوشهر اما سخنان نماینده بوشهر را رد می‌کند و معتقد است: گندم‌های موجود در سطح استان  اعم از انبارها، سیلو و کارخانجات از کیفیت مطلوبی برخوردار است و ادامه می‌دهد: به‌دلیل وجود انواع مختلف گندم، مصرف گندم‌های موجود بدون در نظر گرفتن و توجه به میزان اختلاط توسط کارخانجات برای تولید آرد صورت می‌گرفت و همین عدم اختلاط، تیرگی آرد را به دنبال داشت.

زارعی با بیان این که تیرگی آرد به منزله کیفیت نامطلوب آن نیست خاطرنشان می‌کند:اخیرا دستورالعملی به کارخانجات و موظف کردن آزمایشگاه‌هاجهت نظارت بر رعایت میزان اختلاط گندم صادر شده که این موضوع از اول خردادماه اجرایی شده است.

وی تاکید می‌کند؛ آرد استان هم از نظر رنگ و هم از نظر کیفیت کاملا با کیفیت است که اکثر فرمانداران نیز این امر را تایید می‌کنند.این در حالی است که اعتراض برخی از بوشهری‌ها نسبت به کیفیت نان باعث شده تا تعدادی از نمایندگان این استان مطالعه
دقیق تری در مورد کیفیت نان مورد استفاده مردم داشته باشند؛

نتیجه این شد که نمونه گندمی را که نان با آن پخت می‌شد در اختیار وزارت بازرگانی قرار گرفت، جلالیان به مکاتباتی که با وزارت بازرگانی در این ارتباط انجام داده است اشاره می‌کند و می‌گوید: از وزارت بازرگانی تقاضا کرده‌ام که به فکر سلامت مردم باشد نه این که به قیمت وارد کردن گندم بی‌کیفیت، سلامت مردمی را که به‌دلیل افزایش قیمت گوشت و سایر اقلام به سمت نان روی آورده‌اند به خطر بیاندازد.

کد خبر 84021

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز