مجازات گران فروشی در قانون تعزیرات حکومتی مورد توجه قانونگذار قرار گرفته و مجازات آن حسب مورد از پرداخت جریمه ی نقدی تا تعطیلی محل کسب و کار و لغو پروانه کسب متفاوت است.

بررسی وب سایت وکیل

همشهری آنلاین - فتانه احدی: عضو رسمی مرکز وکلا البرز گفت:یکی از دغدغه‌های مصرف‌کنندگان و خریداران در شرایطی که تورم روزبه‌روز افزایش می‌یابد خرید کالا به قیمت واقعی آن است. منشأ نگرانی آن‌جاست که با افزایش تورم نرخ کالاها همواره درحال تغییر بود و ازاین‌جهت گاهی تشخیص گران‌فروشی از تورم برای خریداران مشکل خواهد بود. تورم افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در یک بازه زمانی مشخص است حال آن‌ که در گران‌فروشی عملا و درحقیقت قیمت کالای موردنظر افزایش نیافته بلکه اکالا و یا خدمت به قیمتی بیش‌از نرخ تعیین‌شده فروخته می‌شود.

گران فروشی چه مجازاتی دارد؟ چطور با گران فروشان برخورد کنیم؟

سیده پگاه حسنین افزود: در قوانین مختلف تعاریفی از گرانفروشی آمده است:

ماده دو قانون تعزیرات حکومتی

گرانفروشی: عبارت است از عرضه کالا یا خدمات به بهای بیش از نرخهای تعیین شده توسط مراجع رسمی بطور علی الحساب یا قطعی وعدم اجرای مقررات و ضوابط قیمت گذاری و انجام هر نوع اقدامات دیگر که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمات برای خریدار گردد.

ماده ۵۷ قانون نظام صنفی

گرانفروشی: عبارت است از عرضه یا فروش کالا یا ارائه خدمت به‌ بهائی بیش از نرخ‌ های تعیین شده به وسیله مراجع قانونی ذی‌ ربط، عدم اجرای مقررات و ضوابط قیمت‌ گذاری و انجام دادن هر نوع عملی که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمت به ‌زیان خریدار گردد.

ماده ۱ قانون تشدید مجازات محتکران و گرانفروشان

گرانفروشی:عبارت است از عرضه کالا به بیش از نرخ متعارف، و در مورد کالاهایی که به دست دولت توزیع می‌شود به بیش از نرخ تعیین‌شده توسط دولت.

مجازات گرانفروشی

براساس ماده یک قانون تعزیرات حکومتی رعایت مقررات قیمت‌گذاری و ضوابط توزیع یک اصل و ضرورت قانونی است و گرانفروشی به عنوان یک جرم در قوانین دارای مجازات بوده و قابلیت پیگیری را خواهد داشت.

بر اساس قانون نظام صنفی علاوه بر جبران خسارت وارد شده به خریدار و مصرف کننده جریمه نقدی نیز در نظر گرفته خواهد شد که جریمه ها بر اساس میزان و دفعات تخلف به صورت زیر محاسبه خواهند شد:

در مرتبه اول به دو برابر مبلغ گران‌فروشی

در مرتبه دوم به چهار برابر مبلغ گران‌فروشی

در مرتبه سوم به شش برابر مبلغ گران‌فروشی جریمه

و علاوه بر پرداخت جریمه پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی به‌مدت دو هفته نصب می‌شود.

در مرتبه چهارم به ۸ برابر مبلغ گران‌فروشی جریمه

پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به‌عنوان متخلف صنفی به‌مدت یک‌ماه نصب می‌شود.

در مرتبه پنجم و مراتب بعدی به 10برابر مبلغ گران‌فروشی

پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به‌عنوان متخلف صنفی به‌مدت دو ماه نصب می‌شود. همچنین به مدت شش‌ماه، پروانه کسب وی تعلیق و محل کسب تعطیل می‌گردد.

مرجع صالح برای رسیدگی به جرم گران‌فروشی

افراد می‌توانند علاوه بر شکایت از گران‌فروشی از طریق سامانه ۱۲۴ و یا در سامانه ۱۳۵ سازمان تعزیرات تخلف را به عنوان گزارش دهنده اعلام نمایند. همچنین در سامانه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌توانند ثبت شکایت کنند. سازمان بازرسی کل کشور و دادستان نیز از دیگر راه‌های طرح شکایت در موضوع گران‌فروشی هستند.

کد خبر 840485
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • خالقی IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
    0 0
    گران فروشی کم میشه اگه کارخانه ها قیمت مصرف محصولات رو درشت وواضح درجایی قابل خوانا درج کنن
  • تاج GB ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۲
    0 0
    بسیار عالی و اموزنده ممنون از شما
  • تاج GB ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۲
    0 0
    بسیار عالی و اموزنده ممنون از شما
  • تاج GB ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۲
    0 0
    بسیار عالی و اموزنده ممنون از شما