شب قدر در قرآن کریم در سوره دخان با صفت مبارکه آمده و در سوره قدر بهتر از هزار ماه دانسته شده است. روزه‌داران با آیین و آداب مشترکی این شب‌ را به احیا و عبادت می‌پردازند. اما در برخی از شهرها رسم ویژه‌ای برای شب قدر وجود دارد.

شب قدر

به گزارش همشهری آنلاین یزدی‌ها در شب‌ها قدر غذاهای خاصی بر سر سفره افطار می‌گذارند. در محله خبرآباد یزد در شب‌های قدر، غذاهای تهیه شده با گوشت مانند کیمه که مخلوطی از گوشت و سیب‌زمینی پخته شده، بین مردم توزیع می‌شود.

ختم یا علی

مسجد جامع کبیر، حسینیه امیر چخماق، مسجد ریگ و مسجد ملا اسماعیل در شب‌های قدر میزبان یزدی‌هاست تا آداب شب قدر را نخستین آن امشب (شب نوزدهم) است، به جا بیاورند. در بین آداب این شب در یزد، ختم یا علی از همه معروف‌تر است. روزه‌داران بعد از افطار، در مساجد و حسینیه‌ها جمع می‌شوند و با تسبیح‌های هزار دانه ذکر یا علی می‌گویند. اشعاری مانند یا اله‌العالمین در باز کن/ یا امیرالمؤمنین در باز کن/ مشکلی افتاده در کار من/ با دو انگشت یدالله باز کن خوانده می‌شود. شعر معروف دیگری نیز بعد از ختم یا علی خوانده می‌شود که این‌گونه است: سرکوه بلند فریاد کردم/ امیرالمؤمنین را یاد کردم/ امیرالمؤمنین ای شاه مردان/ دل ناشاد ما شاد گردان و ای خوانده تو را ولی ادرکنی/ بر تو ز نبی نص جلی ادرکنی/ دستم تهی و لطف تو بی پایان است/ یا حضرت مرتضی علی ادرکنی.

چاووشی خوانی

مراسم چاووشی‌خوانی یزدی‌ها نیز در شب‌های قدر برگزار می‌شود. چاووش‌خوانی دو صدا یا گروهی است به این شکل که یک نفر چاووش‌خوان بود و بقیه به صورت گروهی او را با خواندن اشعاری همراهی می‌کنند. چاووش‌خوان می‌خواند: اگر خسته جانی بگو یا علی یا علی و گروه در جواب می‌گویند: یا علی یا علی. در ادامه چاووشی خوان اشعاری مانند اگر ناتوانی بگو یا علی یا علی، مترس از بلا و بگو یا علی، اگر بینوایی بگو یا علی، اگر نیمه‌جانی بگو یا علی و گروه در پایان هر مصراع جواب می‌دهند:‌ یا علی یا علی.

روضه قنبر

یکی دیگر از مراسم‌ شب قدر، خواندن روضه قنبر است که در شب نوزدهم تا بیست و هفتم ماه رمضان اجرا می‌شود. روضه قنبر نماد ضربت خوردن حضرت علی (ع) است که به‌صورت نمادین از سوی زن‌ها در منازل خوانده می‌شود و هیچ مرد یا کودک پسری نباید در این مراسم حضور داشته باشد. یک نفر که نقش قنبر را بازی می‌کند، کلاه مخصوصی به شکل درویشان بر سر می‌گذارد و لباس سفیدی که نماد دوستی و پیروی کردن از امام علی (ع) است می‌پوشد و با خواندن اشعاری در سوگ حضرت علی‌(ع) وارد مجلس می‌شود. یک نفر هم نقش حضرت زینب (س) را بازی می‌کند و لباس بلند سفید و یا گاهی سیاه بر تن می‌کند. نفر دیگر نقش ام‌کلثوم دختر حضرت علی (ع) ‌ و یک نفر نقش نعمان جراح طبیب آن حضرت را ایفا می‌کنند و هر یک با خواندن اشعاری وارد مجلس می‌شوند و نمایش گونه‌ای از شهادت حضرت علی(ع) را اجرا می‌کنند.

نخل برداری در شب قدر

سنت دیرینه و پرشور نخل برداری نیز همه ساله در عصر بیست و یکم ماه مبارک رمضان و به یاد مظلومیت امام علی(ع) در یزد برگزار می‌شود. واژه نخل به معنای تابوت است که از چوب ساخته شده و به شکل برگ درخت است. در شهرستان تفت نیز در شب بیست و هفتم در حسینیه شاه ولی و در مهریز روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان در حسینیه مهریز مراسم تعزیه‌خوانی و نخل‌برداری انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید:
خوراکی‌های متفاوت سفره افطار خوزستانی‌ها | از هریسه تا لگیمات و محلبی

کد خبر 841028

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha