خدری، مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر از سرریز شدن این سد بر اثر بارندگی های سیل آسای بهاره خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین، اکبر خدری در این باره توضیح داد: هم اکنون دبی آب رهاسازی شده سد کوثر ۳۰ مترمکعب در ثانیه است.

وی با بیان اینکه حجم ذخیره آب سدکوثر اکنون ۵۴۷ میلیون متر مکعب است گفت: با این میزان ذخیره، ۱۰۰درصد از گنجایش مخزن۵۴۷ متر مکعبی این سد پُر است.

خدری اظهار کرد: در بارندگی های سیل آسای اخیر( بهاره) میزان ورودی آب پشت سد کوثر ۱۵۰ میلیون متر بود که از این میزان ۸۵ میلیون متر مکعب مهار و ۶۵ میلیون متر مکعب رها سازی شد.

وی بیان کرد: میزان ورودی آب سد کوثر هم اکنون ۴۰ متر مکعب بر ثانیه است که ۳۰ متر مکعب آن در حال سرریز شدن است.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با بیان اینکه نرمال تراز مخزن بتنی این سد از سطح دریا ۶۲۵متر است، گفت: هم اکنون تراز این سد بیش از ۶۲۵ متر است.

وی گفت: سد کوثر یک سد مهم و استراتژیک است که آب بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت در جنوب کشور را تامین می‌کند.

خدری گفت: سد کوثر آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا در استان های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس را تأمین می کند.

خدری تاکید کرد که مردم و مناطق پایین دست در آمادگی کامل برای رهاسازی آب بیشتری از سد کوثر باشند و از جوامع محلی و روستاییان و عشایر و کشاورزان پایین دست سد خواست که از نزدیکی و اتراق در حاشیه رودخانه ها و اطراف سد به طور جد پرهیز کنند.

شهرستان ۱۵۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

کد خبر 841837
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ویدئو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرادبخش FR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    4 0
    مادامیکه آیین نامه الگوی کشت در هر استان اجرایی نشود ما با مشکلدکمبود آب مواجه خواهیم بود الگوی کشت یعنی کشت غالب با بهره وری بالا اینطور نباشد که کشاورز هرچه دلش خواست بکارد محصولات باغی تولید شده در غرب ایران و .....مازاد بر مصرف و صادرات میباشد ۳۰ درصد ضایعات محصولات باغی نشان میدهد که معادل همین درصد آب را هدر داده ایم
  • ولی الله رحیمی IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    5 1
    خدا رو شکر گذاریم از رحماتشخصصا باران و آب /اما با این سد کوثر زندگی خیلی ها و خصوصا روستا های بالا دست همچون روستای آرو که دار و ندار شان زمین‌های شان بود زیر آب رفت و زمن های مردم رو به قیمت مفت و بالاجبار هر چه تعیین کردند ازشون گرفتند خدا شاهده ما روستاییان آرو تا روز قیامت کسانی که به ناحق قیمت کارشناسی کردند رو نمی بخشیم
  • Pm IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
    0 0
    این سد هیچ ربطی به گچساران نداره، حتی 5 درصد این آب از منطقه گچساران نیس، نمیدونم چرا به اسم گچساران ثبتش کردن درحالی که اکثر ورودی این آب از شهرستان چرام، آب چشمه بلقیس، آب چشمه سیاه، آب کوسار، آب کوهستانهای چرام و مارگون، آبهای ورودی این سد هستند و گچساران یه آب فصلی که فقط هنگام بارندگی بیاد رو داره