چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

وزیر مسکن با ارائه گزارشی از جلسه اخیر شورای مسکن، اعلام کرد: در این جلسه رئیس‌جمهوری دستور داد زمین‌های مسکن مهر به گروه‌های 3 تا 5 نفره واگذار شود

براساس دستورالعمل‌های قبلی، زمین‌های مسکن مهر به تعاونی‌ها واگذار می‌شد، اما روند بسیار کند واگذاری زمین و ساخت مسکن موجب شده دولت با اعطای مستقیم زمین به افراد به‌صورت گروه‌های چند نفره موافقت کند.

به‌نظر می‌رسد دولت امیدوار است متقاضیان مسکن مهر در قالب گروه‌های چندنفره با هماهنگی بیشتر، بتوانند ساخت واحدهای مسکونی را سریع‌تر آغاز کنند. تاکنون با وجود گذشت 2سال از آغاز اجرای مسکن مهر، واگذاری زمین به خوبی پیش رفته، اما ساخت واحدهای مسکونی با کندی در حال اجراست.

اصرار پیشین دولت بر ساخت واحدهای مسکونی توسط تعاونی‌ها، به‌علت سلایق مختلف اعضای تعاونی‌ها و همچنین توان مالی متفاوت آنها، موجب به بن‌بست رسیدن ساخت واحدها در بسیاری از تعاونی‌ها شده است.

سعیدی‌کیا که دیروز پس از جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، با بیان اینکه تاکنون بیش از 300 هزار پروانه ساخت مسکن مهر از طریق شهرداری‌ها به تعاونی‌ها داده شده است، گفت: بقیه هم به شکل گروهی براساس سرانه شهرها و پس از تهیه نقشه، ارائه می‌شوند.

وزیر مسکن و شهرسازی افزود: همچنین در این جلسه درخصوص مالکیت زمین‌های مسکن مهر بحث و قرار شد در این باره دستورالعملی تهیه و در جلسه بعدی شورای مسکن ارائه شود.

وزیر مسکن در پاسخ به اینکه چرا طرح مسکن مهر به کندی اجرا می‌شود، عنوان کرد: این طرح در کشور در حال اجراست و علاوه بر اینکه بیش از 300 هزار پروانه به تعاونی‌ها داده شده یک میلیون و 300هزار واحد زمین نیز داده شده است.

سعیدی‌کیا با بیان اینکه در برخی نقاط مانند شمال کشور کمبود زمین داشته‌ایم، افزود: در سال گذشته بیش از 50 میلیارد تومان زمین خریدیم و در اختیار تعاونی‌ها قرار دادیم و امسال نیز بیش از این میزان انجام خواهد شد. وی گفت: تا آخر امسال همه زمین‌های طرح مسکن مهر تامین می‌شود.

وزیر مسکن، سال 88 را سال رشد کار طرح مسکن مهر و رونق آن بیان کرد و یادآور شد: کادر مهندسی و بقیه عوامل اجرایی طرح مسکن مهر نیز به خوبی در حال کار هستند.

سعیدی‌کیا در ادامه در پاسخ به اینکه آیا تا سال 89 متقاضیان مسکن مهر صاحب خانه خواهند شد، گفت: ما طبق اصل 44 وظیفه ستادی خودمان را انجام می‌دهیم و خانه‌دار شدن مردم براساس مسکن مهر بستگی به‌خود مردم و تلاش آنها در تعاونی‌ها دارد.

وی تصریح کرد: به‌طور حتم سال 89 تعداد زیادی از واحدهای طرح مسکن مهر به اتمام خواهد رسید و مردم از این واحدها استفاده خواهند کرد و امسال هم همین طور است.

تمهیدات جدید برای بازگشت فارغ‌التحصیلان به شهرهای کوچک

دولت قصد دارد با هدف سوق دادن فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از کلانشهرها به شهرهای کوچک، تسهیلاتی در زمینه خانه‌دار شدن برای آنها در نظر بگیرد.

به گفته وزیر مسکن و شهرسازی، در جلسه شورای مسکن درخصوص مسکن جوانان بحث و قرار شد براساس آیین‌نامه‌ای که بر مبنای آن کارمندان دولت می‌توانستند از شهرهای بزرگ به شهرهای کوچک مهاجرت کنند، آیین‌نامه‌ای نیز برای بازگشت جوانانی که در شهرهای بزرگ تحصیل کرده‌اند به شهرهای کوچک تهیه شود.

محمد سعیدی‌کیا افزود: در این باره قرار شد دستورالعملی تهیه و ابلاغ شود تا از تراکم زیاد در شهرهای بزرگ جلوگیری به عمل آید.

وزیر مسکن درباره آیین‌نامه انتقال کارمندان از کلانشهرها به شهرهای کوچک نیز گفت: به این آیین‌نامه به‌طور نسبی عمل شده و به همین دلیل در پی آن هستیم تا روشی در پیش بگیریم که انجام آن افزایش یابد

کد خبر 84211

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز