گروه اجتماعی: سازمان ملل متحد در گزارش جدیدی از کشف 84 درصد تریاک و 28 درصد هروئین قاچاق جهان در سال 2007 به وسیله ایران خبر داد.

به گزارش مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، در سال 2009 مقدار 84 درصد تریاک و 28 درصد هروئین جهان در سال 2007 در ایران کشف شده است.

در گزارش مذکور که مشترکا به وسیله آنتونیو ماریا کاستا مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد‌مخدر و جرم سازمان ملل و ژیل کرلیکوفسکه مدیر دفتر ملی سیاست کنترل مواد‌مخدر ایالات متحده آمریکا معرفی شد، آمده است که ایران و پاکستان شدیدا تحت‌تأثیر قاچاق مواد‌مخدر قرار دارند و پس از ایران بیشترین کشفیات تریاک در جهان در پاکستان است.

این گزارش می‌گوید برای بهبود سهیم شدن اطلاعات و اجرای عملیات مشترک ضد‌مواد‌مخدر، دفتر مقابله با مواد‌مخدر و جرم سازمان ملل ابتکار سه‌جانبه بین افغانستان، ایران و پاکستان ایجاد کرده است.

کاستا می‌گوید هرچه تریاک بیشتری در افغانستان کشف شود، هروئین کمتری در خیابان‌های اروپا وجود خواهد داشت و به همین ترتیب هرچه هروئین کمتری در غرب مصرف شود، ثبات بیشتری در آسیای غربی حاکم خواهد بود.

براساس آمار جهانی، هم‌اکنون در جهان 214 میلیون معتاد به انواع مواد‌مخدر و اعتیادآور وجود دارد که سهم ایران از این میان، حدود یک میلیون و 200هزار نفر است.

گزارش UNODC می‌افزاید، در سال گذشته میلادی، یک نفر از هر 20 نفر در گروه سنی 15 تا 64 سال، حداقل یک بار نسبت به مصرف مواد‌مخدر اقدام کرده است.

همچنین مصرف سالانه مواد روانگردان و دخانیات 5 میلیون نفر، مصرف الکل بیش از 5میلیون نفر و مصرف داروهای غیرمجاز حدود 200 هزار نفر در جهان را به کام مرگ می‌برد.

گزارش سازمان ملل در مورد بزرگ‌ترین تولیدکننده موادمخدر جهان یعنی افغانستان حاکیست که این کشور در سال گذشته میلادی، رکورد کشت خشخاش را شاهد بوده و تولید غیرقانونی خشخاش در افغانستان از سال 2005 تقریبا 2 برابر شده است.

علاوه بر این، 80 درصد کشت خشخاش در 5 استان جنوبی افغانستان که با بیشترین بی‌ثباتی مواجهند، انجام شده و ‌این رقم نشان می‌دهد، عرضه تریاک 2 برابر بیشتر از تقاضای بازار جهانی است.

دفتر مبارزه با موادمخدر و جرایم نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان در این زمینه اعلام کرده است، 92 درصد تریاک جهان در این کشور تولید می‌شود که 42 درصد این تولید در ایالت هلمند و مابقی آن، در ولایت‌های اورازگان، فراه و قندهار متمرکز است.

براساس این گزارش، کاهش شدید قیمت مواد‌مخدر و هروئین در برخی کشورها نیز نگرانی‌های زیادی را به‌وجود آورده است؛ در عین حال که ترس از ظهور بازارهای جدید مواد‌مخدر به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه نیز همواره وجود دارد.

از سوی دیگر، این گزارش نشان می‌دهد که ضمن اینکه مصرف هروئین و مشتقات آن در اروپا به‌شدت افزایش یافته، تولید صمغ حشیش در افغانستان در کنار خشخاش و تریاک نیز تا حد قابل توجهی زیاد شده است.

در مورد مصرف اعتیادآورهای جدید و مواد صنعتی نیز که غالبا کشورهای توسعه‌یافته و صنعتی را درگیر کرده است، آمارها نشان می‌دهد که متوسط مصرف این مواد در کشورهای توسعه‌یافته‌ای چون آمریکا بین سال‌های 1999 و 2006، دو برابر شده که این موضوع نیز از افزایش نگرانی‌ها از مصرف اعتیادآورهای جدید و صنعتی در کنار مواد‌مخدر سنتی که غالبا کشورهای در حال توسعه را درگیر کرده، حکایت دارد.

به اعتقاد سازمان ملل، وابستگی به مواد، یک بیماری است که باید مثل هر بیماری دیگری از آن پیشگیری شود و یا تحت درمان قرار گیرد.

کد خبر 84272

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز