گروه بورس: حجم معاملات بورس تهران در هفته گذشته 55 درصد کاهش یافت

به گزارش همشهری، بررسی مبادلات سهامداران نشان می‌دهد حجم و ارزش معاملات بازار سهام درهفته گذشته کاهش یافته است. با وجود آنکه کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند معاملات بورس تهران از زمان آغاز فصل مجامع در تیر ماه و همچنین در فصل تابستان با روند رو به رشدی آغاز شود اما نمودار‌های آماری چیز دیگری می‌گویند و حکایت از آن دارند که تمایل به سرمایه‌گذاری در بورس تهران با کاهش همراه بوده است.

برخی فعالان بازارهمچنان امید دارند شاخص‌های بورس تهران تا پایان فصل تابستان به مرز 10 هزار و 200 واحد برسد و وارد کانال صعودی جدیدی شود.

این شاخص هم‌اکنون در مرز 9 هزار و 338 واحد قرار دارد. این در حالی است که شاخص بورس تهران در طول 2 هفته گذشته با فراز و نشیب‌های جدیدی همراه شده و اگرچه این شاخص در برخی از روز‌ها با روند صعودی مواجه بوده اما نزول‌های متناوب آن در طول 2‌هفته گذشته پیش‌بینی آینده شاخص را مشکل کرده است؛

چرا که بررسی نمودار شاخص حکایت از فشار عرضه سهام در بورس تهران دارد به‌طوری که روز سه‌شنبه هفته گذشته در شرایطی که شیب شاخص بورس تهران به سمت پایین در حرکت بود بازگشایی نماد 2 شرکت فولاد مبارکه اصفهان و سنگ‌آهن گل گهر باعث شد تا شاخص بورس تهران یکباره 75 واحد رشد کند و تا پایان مبادلات با ثبت 88 واحد افزایش به کار خود پایان دهد.

گزارش بورس تهران از وضعیت مبادلات بازار سهام حاکی از آن است که سهامداران بورس تهران در طول هفته گذشته 336‌میلیون سهام و حق تقدم به ارزش 681 میلیارد ریال خریداری کرده‌اند که این میزان نسبت به هفته قبل از آن به لحاظ حجم 55‌درصد و به لحاظ ارزش 39 درصد کاهش نشان می‌دهد.

سهامداران بورس تهران در هفته پیش از آن 748 میلیون سهم به ارزش 1/1 هزار میلیارد ریال سهام خریداری کرده بودند.

همچنین در هفته گذشته تعداد خریداران سهام نیز با 44 درصد کاهش به 7 هزارو 876 نفر رسید. در بازار اول نیز حجم و ارزش دادو‌ستد سهام به‌ترتیب با59 و 49 درصد کاهش روبه‌رو شد و به 281 میلیون سهم به ارزش 522 میلیارد ریال رسید.

در مبادلات بازار دوم نیز اگرچه حجم دادو ستد‌ها با کاهش 4 درصدی همراه شد اما ارزش معاملات با 82 درصد رشد به 159میلیارد ریال رسید.

شاخص بورس تهران هم در هفته گذشته به مدد رشد 88 واحدی در یک روز در مجموع با 91 واحد افزایش به 9 هزار و338واحد رسید. در همین حال شاخص‌های صنعت و مالی نیز به‌ترتیب با 75 و 168 واحد افزایش به کار خود پایان دادند.

کد خبر 84282

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز