گروه بین‌الملل: حماس ایده تشکیل کشور اسرائیل و فلسطین در سرزمین‌های فلسطین را رد و بر لزوم پایان اشغالگری و ادامه راه مقاومت تا آزاد‌سازی‌ فلسطین تاکید کرد

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس، طی سخنرانی در جمع برخی شخصیت‌های سیاسی و دیپلماتیک در دمشق، با تاکید بر مخالفت این جنبش با اظهارات بنیامین نتانیاهو درباره تشکیل کشور فلسطین و عادی‌سازی‌ روابط با رژیم صهیونیستی و نیز بازگشت آوارگان خاطر نشان کرد: کشور فلسطینی مورد اشاره نتانیاهو در واقع یک زندان بزرگ است نه یک کشور.

وی مخالفت خود را با درخواست بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر اعتراف به هویت یهودی کشور اسرائیل اعلام کرد و پذیرش این خواسته وی را مستلزم لغو حق بازگشت 6 میلیون آواره فلسطینی مقیم کشورهای دیگر و نیز مهاجرت فلسطینیان ساکن اراضی اشغالی سال 48 از شهرها و روستاهای این منطقه عنوان کرد و در عین حال از دولت آمریکا خواست که این مسئله را درک کند که ملت فلسطین اهل دل خوش کردن به وعده‌ها و خیال پردازی نیست.

وی افزود: مسئله فلسطین تنها در حاکمیت یا سرویس‌های امنیتی و یا سرود و پرچم خلاصه نمی‌شود  بلکه مسئله مهم در این زمینه مسئله وطن، هویت، آزادی و مسئله قدس و آوارگان فلسطینی است و مسئله سرزمین برای ما مهم‌تر از قدرت و حاکمیت است.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در ادامه اظهارات خود، تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس و در داخل مرزهای سال 67 به شرط بازگشت آوارگان فلسطینی به داخل را سطح خواسته‌های ملت فلسطین عنوان کرد و گفت: حق بازگشت بیش از 6 میلیون آواره فلسطینی به سرزمین مادری خود با پیشنهاد وطن جایگزین که رژیم صهیونیستی سعی در ترویج آن دارد، مغایرت دارد و شهروندان فلسطینی تنها باید در سرزمین خودشان کشور تشکیل دهند.

مشعل همچنین خواستار پایبندی ملت فلسطین به راهکار مقاومت به‌عنوان گزینه راهبردی خود برای تحقق آرمان‌هایش شد و تصریح کرد: مقاومت حق مسلم ملت فلسطین است که دیگر ملت‌های جهان نیز از آن برای تحقق خواسته‌های خود استفاده کرده‌اند و هیچ کس نمی‌تواند ملت فلسطین را از تداوم راه مقاومت منع کند. وی در عین حال گفت: راهکار مقاومت یک وسیله است نه هدف.

رئیس دفتر حماس در ادامه با تمجید از لحن جدید باراک اوباما در قبال حماس، از تغییر لحن دولت آمریکا در قبال این جنبش به‌عنوان گام نخست برای مذاکره مستقیم و بی‌قید و شرط میان طرفین یاد کرد و افزود: طرف‌های بین‌المللی در تعامل خود با جنبش حماس و دیگر گروه‌های مقاومت باید به اراده ملت فلسطین و اصول ملی آنها احترام بگذارند و درصدد تحمیل شروط و خواسته‌های خود بر این گروه‌ها نباشند.

مشعل در بخش دیگری از اظهارات خود نیز به مسائل داخلی فلسطین اشاره کرد و خواستار پایان بخشیدن به شکاف داخلی به‌عنوان اصلی لازم برای تحقق وحدت ملی و تحکیم جبهه داخلی فلسطین در مقابل دشمن صهیونیستی شد و از تصمیم جنبش حماس برای تلاش بی‌وقفه به‌منظور تحقق مصالحه ملی و پایان دادن به شکاف داخلی خبر داد و در عین حال از تلاش‌های تمامی کشورهای عربی و اسلامی در این زمینه تشکر و قدردانی کرد.

آماده مذاکره

وزیر امور خارجه‌ رژیم صهیونیستی از آمادگی این رژیم برای مصالحه با اعراب خبر داد.
آویگدور لیبرمن در مصاحبه با هفته نامه تایم گفت: اسرائیل آماده مذاکره بدون پیش شرط با رهبران عرب است. وی گفت: حتی امروز آماده هستم تا با هر کشوری در منطقه‌مان گفت‌وگوهایی را آغاز کنم.

وی افزود: با نگرش باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر حل و فصل منطقه‌ای مناقشات تاریخی موافق هستیم. آماده‌ام با یک جت برای دیدار با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه به دمشق سفر کنم. وی همچنین گفت که به مذاکرات علنی با فلسطینیان تمایل دارد.

وی افزود: تا‌کنون رهبران فلسطینی در تماس با اسرائیلی‌ها ناکام بوده‌اند. اقدامات پیشین برای ایجاد صلح با مشکلاتی روبه‌رو شده است، چون زمانی که فقط قرار است این صلح ایجاد شود، اعمال آن غیرممکن است و به همین دلیل، ما باید مسائل عملی همچون رهایی از ایست‌های بازرسی‌ غیرقانونی و موانع جاده‌ای در مناطق فلسطینی را بررسی کنیم. لیبرمن گفت: باید این موضوع را درک کنیم که پیش‌تر 41 مانع جاده‌ای وجود داشت و در حال حاضر فقط 16 مانع جاده‌ای وجود دارد.

این در حالی است که به‌رغم اعلام لیبرمن و به گفته یک آژانس سازمان ملل، 69 مانع جاده‌ای در کرانه باختری وجود دارد و 521 مانع جاده‌ای دیگر ایجاد شده توسط رژیم صهیونیستی محدودیت‌هایی را برای رفت‌وآمد فلسطینیان ایجاد کرده است.

کد خبر 84285

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز