آنقدر هله هوله به آنها دادند که به نظر میرسد مسئولان مجبور شدهاند برای جلوگیری از این کار، پشت حصارهای فلزی، حصار شیشهای نیز بکشند. جدای از علت حصارکشی شیشهای این بخش از پارک، شیشههای یاد شده باعث انعکاس نور خورشید شده و در عمل در ساعات روز، کسی قادر به مشاهده داخل قفسها نیست.
علاوه بر این وضعیت پرندهها و حیوانات داخل این قفسها نیز به هیچوجه رضایت بخش نیست و اغلب بازدید کنندهها به جای لذت بردن از مشاهده پرندههای زیبا، به دلسوزی برای پرهای ریخته و دست و پای زخمی آنها میپردازند.
در این باغوحش شیشهای به نظر میرسد استانداردهای نگهداری از وحوش رعایت نشده و بسیاری از بازدیدکنندهها نیز با ترس از امکان سرایت بیماری از حیوانات، به کودکانشان اجازه نزدیک شدن به آنها را نمیدهند.
هر چی پول بدی زنگ میزنی
درسته میگن هر چی پول بدی آش میخوری اما این تعبیر در مورد امکانات عمومی نباید مصداق داشته باشد. برای نمونه از وقتی این تلفنهای کارتی با کلاس سر از پیادهروها در آوردهاند به نظر میرسد توجه زیادی به تلفنهای سکهای نمیشود. شاید سالی یکبار به سر و وضع این باجههای تلفن دستی میکشند و مهمتر از همه، کلیدهای شمارهگیری آنهاست.
این شمارهگیرها بهحدی مستهلک و از کار افتاده شدهاند که برای گرفتن شماره باید حسابی آنها را فشار داد. این در حالی است که چنانچه آنها را آرام فشار دهید شماره شخص دیگری گرفته میشود و بعد باید کلی از طرف معذرتخواهی کرد.
بهطور حتم رسیدگی مساوی به تلفنهای کارتی و سکهای نشان از احترام مساوی به حقوق تمامی شهروندان است.
پول خرد نداریم
این یکی از جملاتی است که معمولا از زبان رانندگان تاکسی میشنویم. در گذشته از سکههای 2 یا 5 تومانی به عنوان پول خرد یاد میشد اما امروزه اسکناسهای 100 یا 200 تومانی هم پول خرد هستند و گاهی مسافران ناچارند از خیر پس گرفتن باقی پولشان به دلیل اینکه راننده پول خرد ندارد، بگذرند.
این در حالی است که نمونههایی شبیه این مشکل در بقالیها هم مشاهده میشود. اما به تازگی در برخی اماکن ورزشی نظیر استخرها هم این مشکل ایجاد شده است.
تعدادی از شهروندان در تماس تلفنی با ستون در شهر چه خبر اعلام کردهاند که کارکنان بوفه برخی استخرها نه تنها اجناس را با دو برابر قیمت واقعی میفروشند، بلکه اسکناسهای 200 و حتی 500 تومانی را هم پول خرد میدانند و از مشتری میخواهند یا جنس دیگری بخرد یا اینکه صبر کند تا پول خرد پیدا شود.
این در حالی است که در برخی موارد مشتریان فراموش میکنند برای پس گرفتن باقی پول دوباره به بوفه مراجعه کنند. بهتر است مدیریت استخرها در این مورد نظارت بیشتری اعمال کنند تا حقوق شهروندان ضایع نشود.
جنس فروخته شده، تعویض نمیشود
در حالی که در اغلب کشورهای جهان فروشگاهها، اجناس فروخته شده را حتی تا هفتهها پس از خریداری در صورتی که از حالت آکبندی خارج نشده و فاکتور آنها موجود باشد، تعویض کرده و حتی پس میگیرند، تعدادی از فروشگاههای داخلی قوانین عجیب و غریبی برای خودشان وضع کردهاند.
برای مثال روی پیشخوان برخی فروشگاهها نوشته شده که در خرید دقت کنید چون اجناس به هیچ وجه تعویض نمیشوند. این در حالی است که این قانون مشکلاتی را برای مشتریان پدید میآورد. به عنوان مثال در صورتی که مشتری بخواهد جنس را برای فرد دیگری خریداری کند که سلیقه متفاوتی دارد، امکان عوض کردن آن وجود ندارد.
البته این قانون در مورد همه فروشگاهها صدق نمیکند و برخی فروشگاهها هم در زمان معینی نسبت به تعویض اجناس اقدام میکنند. بهتر است سایر فروشگاهها هم شرایط رفاه حال مشتریان را فراهم کنند.