همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور همزمان با هفته قوه قضاییه نشان درجه یک عدالت را به آیت‌الله محمد محمدی‌ گیلانی اعطا کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد عصر شنبه با حضور در منزل آیت‌الله گیلانی نشان درجه یک عدالت را به پاس سه دهه فعالیت در عرصه قضا به وی اعطا کرد.

رئیس‌جمهور در این مراسم اجرای عدالت را مقدمه و لازمه برپایی حیات طیبه دانست و افزود: اجرای عدالت به قدری مهم است که بدون آن حیات طیبه محقق نخواهد شد و کسانی می‌توانند در مسیر عدالت حرکت کنند که ابتدا اجرای عدالت را از خود شروع کرده باشند.

او خاطرنشان کرد: تجلیل از آیت‌الله گیلانی جلسه‌ای نمادین به منظور عرض ارادت ملت ایران به ساحت عالمان بزرگوار است.

وی با بیان این‌که آیت‌الله محمدی گیلانی مدال افتخاری بر سینه ملت ایران است و در تاریخ ملت ایران می‌درخشد، اظهار داشت: کسی که عدالت را از خود شروع کرده باشد، می‌تواند منشاء خدمات بزرگی برای مردم باشد و با افتخار اعلام می‌کنم که آیت‌الله گیلانی شخصیتی است که عدالت را از خود شروع کرد و ابتدا آن را درباره خود اجرا کرد و از این رو توانست منشاء خدمات بزرگی به نظام اسلامی و انقلاب باشد، در غیر این صورت محال بود که گروهک‌های ضد عدالت ریشه‌کن شوند.

احمدی‌نژاد با یادآوری حوادث خرداد سال 60 خاطرنشان کرد: در این ایام گروهک‌های خبیث آن‌قدر قوی و منسجم بودند که قادر بودند چندین حکومت را ساقط کنند اما علمای خودساخته و اهل عدالت از جمله آیت‌الله گیلانی با شجاعت و صلابت ایستادند و با عنایات الهی همه آنها ریشه‌کن شدند.

وی با بیان این‌که امروز سیره و روش عدالت‌گستری امثال آیت‌الله گیلانی در قوه قضائیه جاری شده است، اظهارکرد: امروز قضات عادلی که از روحیات و اندیشه آیت‌الله گیلانی ها بهره برده‌اند در خدمت انقلاب و نظام اسلامی هستند.

رئیس‌جمهور گفت: در تاریخ کشور و اسلام اگر چیزی به دست ما رسیده حاصل مجاهدت و علمای فرهیخته، عادل و مجاهد بوده است و اگر امروز اثری از خداپرستی، جوانمردی، پاکی و ارزش‌های الهی وجود دارد و امید به برپایی عدالت هست حاصل فداکاری علمای بزرگ است که آیت‌الله گیلانی از جمله این علما هستند.

آیت‌الله محمدی گیلانی نیز در این دیدار با آرزوی توفیق برای رئیس‌جمهور اظهارکرد: ما همیشه دعاگوی وجود شما هستیم و امیدوارم همانند گذشته در چهار سال آینده و سال‌های پس از آن نیز موفق و موید باشید.

وی افزود: این توفیقی که امروز نصیب شما شده را باید ارج بنهید، چرا که نصیب هر کسی نمی‌شود.

اعطای نشان درجه یک عدالت به آیت‌الله محمدی گیلان سال گذشته به تصویب هیأت وزیران رسیده و قرار بود در مراسمی از ایشان تجلیل شود، ولی به خاطر کسالت آیت‌الله گیلانی این موضوع به تأخیر افتاد.

در این مراسم آیت‌الله دری نجف‌آبادی دادستان کل کشور، آیت‌الله مفید رئیس دیوان عالی کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات و قدیریان معاون اجرایی شهید لاجوردی خاطراتی از دوران مبارزات و فعالیت‌های آیت‌الله گیلانی بیان کردند و قاطعیت، شجاعت و استقامت وی را مثال‌زدنی دانستند.

آیت‌الله محمد محمدی‌ گیلانی از آغاز نهضت 15 خرداد همواره از یاران صدیق امام (ره) بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز بنا بر فرمان حضرت امام(ره) به منظور تشکیل دادگاه انقلاب به تهران آمد و با درایت و توجه به مصلحت نظام به سر و سامان دادن نظام قضایی آن دوران پرداخت و در مقابل گروهک‌های تندرو با صلابت و استواری ایستادگی کرد. در همین ایام از طرف امام راحل به عضویت در شورای نگهبان، شرکت در شورای عالی قضایی، نماینده رهبری در دانشگاه و بازنگری در قانون اساسی منصوب شد.

وی هم‌چنین از طرف مردم تهران چهار دوره به نمایندگی خبرگان رهبری انتخاب شد و تا این اواخر به عنوان رییس دیوان عالی کشور حضوری چشمگیری در عرضه قضایی داشت.

آیت‌الله گیلانی در عین حال 10 جلد کتاب در زمینه‌های اخلاقی، اعتقادی و مسائل حوزوی به نگارش در آورده است.

کد خبر 84430

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز