یکشنبه ۷ تیر ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۳
۰ نفر

گروه سیاسی:‌ مجلس به روال چند جلسه اخیر خود، صحنه تقابل نظرات متضاد وکلای ملت درباره اتفاقات پس از انتخابات بود و البته صحنه آمد و شد تمامی کسانی که مستقیم یا غیرمستقیم در انتخابات اخیر یا حاشیه‌هایش درگیر بودند.

اگر در جلسات گذشته، 2 نماینده استان قزوین از 2طیف مختلف درخصوص گزارش قرائت شده کمیته حقیقت یاب، معترض بودند، یا هیات‌هایی از مجلس مامور بررسی وقایع و دیدار با مراجع و مسئولان شدند، دیروز نطق مسعود پزشکیان، اعتراض کواکبیان و کوچک‌زاده به نحوه فعالیت هیات‌های مجلس، حاشیه‌های انتخاباتی صحن علنی بود. می‌توان گفت که این روزها تضاد آرا به میان نمایندگان مردم و صحن علنی مجلس آمده است.

من از شما بسیجی‌ترم

«من بسیجی‌ام و از شما هم بسیجی‌ترم». این جمله‌ای بود که مسعود پزشکیان دیروز در واکنش به اعتراض محمود احمدی بیغش به زبان آورد. آنجا که احمدی بیغش در اعتراض به نطق پزشکیان سعی کرد به او یادآوری کند که بسیجی است و ما هر چه داریم از بسیج است.

نماینده مردم تبریز در نطق دیروزش به نقل از کتاب داستان راستان شهید مطهری، حکایت معروف شکایت امام علی(ع) از آن فرد مسیحی که زره امام را در دست داشت اشاره کرد و گفت: در دادگاه، حضرت علی(ع) که معصوم است محکوم می‌شود؛ چون نمی‌تواند شاهد بیاورد؛ یعنی علی(ع) هم در دادگاه باید حکم داشته باشد و بتواند شاهد بیاورد تا حرف خود را به کرسی بنشاند.

پزشکیان نقل این داستان را بهانه‌ای قرار داد تا نقبی بزند به حکایت امروز جامعه و بگوید: در جامعه‌ای که ما زندگی می‌کنیم به راحتی به هر کسی دلمان بخواهد تهمت می‌زنیم و افترا می‌بندیم بدون آنکه به دادگاه رفته باشیم و بعد آبروی افراد را می‌ریزیم و عنوان می‌کنیم همه چیز را باید درست و قانونی ببینیم.

نماینده تبریز در ادامه باز هم به نامه‌ای از حضرت علی(ع) به مالک اشتر اشاره کرد و تصریح کرد: اگر ما راه علی(ع) را برویم حرف علی(ع) را گوش دهیم و با دوست و دشمن خود، با انصاف برخورد کنیم یقینا تمامی غائله‌ها خواهد خوابید و تمامی مشکلات حذف می‌شود.

ولی وقتی جانب یکی را بگیریم و فقط یک صدا را بلند کنیم و اجازه ندهیم دیگران حرف بزنند هر کسی حرفی زد به او انگ بچسبانیم، آن زمان معلوم است چه اتفاقی رخ می‌دهد، باید انصاف را مراعات کنیم.

این سخنان پزشکیان فریاد دو دوی نمایندگان حامی دولت را به همراه داشت. شماره 2 در رای گیری‌های الکترونیکی مجلس به معنای مخالف است. فریاد دو در خلال نطق‌های پیش از دستور نمایندگان، این روزها کم شنیده نمی‌شود.

نطق نماینده مردم تبریز وقتی که تمام شد، مهدی کوچک‌زاده خطاب به وی سخنانی را گفت که به‌علت بعد مسافت با جایگاه خبرنگاران، قابل شنیدن نبود. احمدی بیغش به ناطق پیش از دستور مجلس یادآوری کرد که بسیجی است و برخی نمایندگان اصولگرای مجلس در اطراف غلامعلی حداد عادل رئیس کمیسیون فرهنگی گردآمدند و به مذاکره پرداختند.

ایراد مشابه

مهدی کوچک‌زاده، نماینده مردم تهران دیروز در تذکری نسبت به نحوه فعالیت هیات‌های پارلمانی که مسئول رسیدگی به اغتشاشات اخیر شده‌اند، اعتراض کرد و آنها را مطابق با قانون تشکیل کمیته‌های تحقیق برای امور مختلف کشور ندانست.

وی با اشاره به تشکیل 2 کمیته برای بررسی مسائل پس از انتخابات در مجلس تشکیل این کمیته‌ها را مطابق آیین‌نامه داخلی مجلس ندانست و گفت: هیچ‌یک از این کمیته‌ها سخنگوی مجلس نیستند و اظهارنظرها و اعمال‌شان هم نمی‌تواند اعمال مجلس تلقی شود.

کوچک‌زاده در تذکر دیروزش، میرحسین موسوی را در جایگاه متهم قرار داده و دیدار کمیته حقیقت‌یاب با وی را در حوزه وظایف مجلس ندانست.

وی افزود: نمایندگان مجلس که طبق قانون اختیار احضار رئیس‌جمهوری را دارند، حق ندارند به اسم مجلس به دیدار فرد متهم بروند، ولی اگر به اسم خود بروند، اشکالی ندارد.

در به روی معترضان باز است

دیروز نایب رئیس دوم مجلس در واکنش به تذکر مصطفی کواکبیان که به روند دستگیری‌ها اعتراض داشت گفت: در به روی کسانی که اعتراض قانونی دارند، باز است و مقوله اغتشاشگران از معترضان قانونی جداست.

وی پیش از پایان جلسه علنی روز یکشنبه مجلس در اخطاری با تاکید بر اصل 32 قانون اساسی افزود: براساس این اصل هیچ کس را نمی‌توان دستگیر کرد مگر به حکم و ترتیبی که قانون معین می‌کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: همه نیز قبول دارند که صف اغتشاشگران از صف نامزدها و هواداران آنها باید تفکیک شود و مؤثران در جهت آزادی بازداشت شدگانی که نمی‌دانیم جرم آنها چیست تلاش کنند.

باهنر در پاسخ کواکبیان تاکید کرد: مسئولان سیاسی و امنیتی به موضوع رسیدگی می‌کنند.

کد خبر 84469

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز