یکشنبه ۷ تیر ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۵
۰ نفر

گروه بورس: بررسی وضعیت معاملات شرکت مخابرات نشان می‌دهد ارزش سهام این شرکت در طول 2 هفته گذشته بیش از 6 درصد کاهش یافته است.

به گزارش همشهری، شرکت مخابرات ایران که در حال حاضر با ارزشی معادل 6/6میلیارد دلار بزرگ‌ترین شرکت بورس تهران محسوب می‌شود در طول 2 هفته گذشته با نوسان‌های جدیدی در قیمت سهامش روبه‌رو بوده است.

این شرکت که در حال حاضر 3/12درصد از ارزش کل بازار سهام را در اختیار دارد نقش مهمی در نوسان‌های شاخص بورس تهران دارد به‌طوری که هرگونه کاهش یا افزایش ارزش سهام این شرکت، تاثیر بسزایی در روند حرکت شاخص بورس بر جای می‌گذارد.

آخرین بررسی‌ها از وضعیت مبادلات سهام این شرکت، نشان می‌دهد بروز برخی تحولات در طول چند هفته گذشته، تمایل سرمایه‌گذاران را برای فروش سهام این شرکت بیشتر کرده است چرا که استدلال بازار بر این است که بروز این تحولات منجر به کاهش سود آوری شرکت مخابرات ایران و در نتیجه کاهش ارزش سهام این شرکت خواهد شد.

آخرین آمار‌ها از وضعیت مبادلات سهام این شرکت حاکی از آن است که سهامداران بورس تهران در طول 2 هفته گذشته 2/61 میلیون سهم این شرکت را به ارزش 5/90میلیارد ریال مبادله کرده‌اند که این داد و ستد‌ها باعث کاهش 6درصدی ارزش سهام این شرکت در طول این مدت شده است.

فعالان بازار بر این باورند که قطع سیستم پیامک شرکت مخابرات در طول چند هفته اخیر تاثیر مستقیمی در سودآوری سهام این شرکت دارد چرا که براساس گزارش‌های مالی منتشر شده، نزدیک به 50درصد از درآمد این شرکت از طریق شرکت ارتباطات سیار که ارائه‌دهنده سرویس تلفن همراه است صورت می‌گیرد و قطع سیستم پیامک به معنای قطع بخشی از درآمد‌های شرکت ارتباطات سیار و همچنین قطع بخشی از درآمد گروه مخابرات است.

شرکت مخابرات ایران در امیدنامه پذیرش و درج خود درآمد شرکت ارتباطات سیار را در سال 1385 مبلغ 8/15 هزار میلیارد ریال محاسبه کرده است که این میزان 8/47 درصد از کل درآمد شرکت مخابرات ایران را تشکیل می‌دهد.

در حال حاضر گروه مخابرات شامل شرکت مخابرات ایران، شرکت‌های مخابرات استانی (شامل 30 شرکت) و شرکت ارتباطات سیار است و مالکیت سهام شرکت‌های مخابرات استانی و شرکت ارتباطات سیار متعلق به شرکت  مخابرات  است.

براساس گزارش مالی شرکت مخابرات، جمع سود ناخالص این شرکت در سال 88 مبلغ 4/27 هزار میلیارد ریال از محل سود سالانه تلفن ثابت و تلفن همراه پیش‌بینی شده است که 24هزار میلیارد ریال آن سود فعالیت این شرکت در عرصه تلفن همراه و 4/3 هزار میلیارد ریال آن مربوط به پیش‌بینی سود سالانه تلفن ثابت است.

این در حالی است که همزمان با گسترش شبکه ارتباطات تلفن همراه پیش‌بینی‌هایی از نرخ ریزش مشترکین این شرکت انجام شده است که انتظار می‌رود این نرخ با شروع بهره برداری سایر اپراتور‌ها افزایش یابد.

نرخ ریزش مشترکین شرکت مخابرات ایران با استفاده از مطالعات تطبیقی انجام شده در کشور‌های خاورمیانه و شمال آفریقا تخمین زده شده است ولی از آنجا که پتانسیل بازار سرویس مخابراتی این شرکت از مجموع مشترکین اپراتور‌های آتی در ایران بیشتر است پیش‌بینی می‌شود نرخ ریزش مشترکین پایین‌تر از نرخ جهانی باقی بماند.

براساس گزارش امید نامه پذیرش و درج این شرکت در بورس؛ تا انتهای سال‌جاری شرکت ایرانسل که به نوعی رقیب شرکت مخابرات ایران محسوب می‌شود 21 درصد از مجموع بازار تلفن همراه را از آن خود خواهد کرد و درصورت فعالیت اپراتور سوم این شرکت نیز 3 درصد از مجموع این بازار را به‌خود اختصاص می‌دهد.

همچنین پیش‌بینی می‌شود اپراتور سوم بتواند سهم خود را از بازار تلفن همراه تا سال 1390 به 8 درصد برساند ضمن اینکه سهم شرکت مخابرات در این سال از مجموع کل بازار تلفن همراه به 66درصد و سهم شرکت ایرانسل به 22درصد خواهد رسید.

کد خبر 84470

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز