سیدجعفر تشکریهاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران در گفت و گو با همشهری آنلاین داشتن پیادهرو در همه معابر اعم از خیابانهای شریانی و معابر و خیابانهای محلی را یک الزام قانونی دانست و افزود: حتی اگر در خیابانی بهطور اختصاصی پیادهرو ساخته نشده باشد، شهرداری باید فضای تردد عابران را با جداکنندههایی از خیابان جدا کند.
او با تاکید بر ضرورت مناسب سازی پیادهروها برای سالمندان و معلولان، گفت: در معابری مثل خیابانهای شریعتی یا ولیعصر تهران که عملکرد فرامنطقهای دارند، شهرداری تهران باید الگوهای یکسان و استانداردی را برای مناسبسازی لحاظ کند که طی سالهای گذشته در برخی خیابانهای اصلی این کار انجام شده اما در معابر فرعی که کمتر در معرض ترددهای فرامنطقهای هستند، این موضوع کمرنگ است. در برخی معابر شاهد پلکانی بودن پیادهروها هستیم که برای سالمندان، شهروندانی که با ویلچر تردد میکنند و همچنین کالسکه کودکان، به هیچوجه مناسب نیست.
تشکری هاشمی همچنین با اشاره به وجود برخی عوامل مزاحم یا مختل کننده تردد در پیاده روهای شهری اضافه کرد: در برخی موارد معارضهایی در سطح پیادهروها وجود دارد؛ مثل تاسیسات مخابراتی یا برقی یا مزاحمتهایی که کسبه در طول پیادهروها ایجاد میکنند یا میبینیم که مالکان برای ورود به ملک خود، سطح شیبداری ایجاد میکنند که اختلاف سطحی را به همراه دارد که میتواند به نوعی مزاحمت برای برخی شهروندان کمتوان باشد.
معارض هایی که باید رفع شوند
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، ایجاد و ساماندهی پیادهروها را امری بدیهی و مستمر دانست که در معابر محلی باید مورد توجه شهرداران مناطق و نواحی قرار گیرد و در معابر فرامنطقهای، معاونتهای عمران و ترافیک شهرداری نسبت به آن اهتمام لازم را داشته باشند.
او در خصوص استانداردسازی پیاده روها تاکید کرد: پیادهروها در همه معابر شهر حتی در کوچههای کمعرض، باید طبق اصول و قواعدی مشخص ساخته شوند و به این شکل نباشند که ساخت آن مبتنی بر عوارض طبیعی یا به دلخواه مالکانی باشد که صرفا در ورودی ساختمان خود را مبنا قرار دادهاند و مثلا پلههای غیراستاندارد ایجاد کردهاند.
تشکری هاشمی درباره شیوههای رفع این معارضها افزود: در چنین مواردی شهرداری باید با شیبی نرم و استاندارد رمپ احداث کند و پلکانهای تند حذف شود. همچنین عرض پیادهرو باید بهگونهای باشد که حتما یک نفر با ویلچر تردد کند و در محلهایی که جوی وجود دارد، وظیفه داریم پلهای مناسب احداث کنیم.
مناسب سازی پیاده رو با ارزش تر از پروژه های بزرگ
عضو شورای شهر تهران،مناسب سازی پیاده روها را الزام قانونی و نامناسب بودن این معابر را نشاندهنده بیتوجهی به قوانین از سوی مدیران منطقه دانست و افزود: پیادهرو با امنیت شهروندان ارتباط مستقیم دارد و گاهی اصلاح یک پیادهرو در سطح یک محله میتواند ارزشی بیش از یک پروژه فرامنطقهای داشته باشد.
او همچنین درباره ورود وسایل نقلیه موتوری و به پیاده روها گفت: موتورسیکلتسوارانی که به پیادهرو وارد میشوند یا موتورسیکلت خود را در پیادهرو پارک میکنند از سوی پلیس راهور، عوامل انتظامی و شهرداری باید برخوردهای قانونی و ممانعتهای جدی مواجه شوند. شهرداری با قرار دادن موانعی سنگی یا فلزی تلاش کرده از تردد موتورسیکلتها در پیادهرو جلوگیری کند،این موانع به اندازه کافی کارساز نبوده و همچنان با ورود موتور به این فضاها روبه رو هستیم در نتیجه برای رفع این مشکل باید اقدامات بازدارنده دیگری مدنظر قرار گیرد.
نظر شما