چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۸۸ - ۰۷:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مجمع عمومی سازمان ملل کودتا در هندوراس را محکوم کرد.

به گزارش الجزیره، مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای خواستار بازگشت سریع و بی قید و شرط مانوئل سلایا به هندوراس و تصدی مجدد مقام ریاست جمهوری از سوی وی شد.

در این قطعنامه از بیانیه سازمان کشور‌های آمریکایی (OAS) در محکومیت کودتا در هندوراس حمایت شده است.

مانوئل سلایا که خود نیز در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در جمع نمایندگان 192 کشور عضو حضور داشت ضمن تشکر از این مجمع به خاطر صدور این قطعنامه تاریخی گفت:قطعنامه اخیر انزجار جهانی از کودتا در هندوراس را نشان داد.

سلایا افزود: بی رحمانه است که گروهی غاصب به دنبال تحمیل کردن خود بر کشور ما باشند.

رابرت گیبز سخنگوی کاخ سفید گفت: سلایا هم اکنون برای شرکت در اجلاس ویژه سازمان کشور‌های آمریکایی در واشنگتن حضور یافته است. احتمال می رود او همچنین با مقاماتی از وزارت امورخارجه آمریکا ملاقات کند.

سلایا: پنجشنبه به هندوراس باز می‌گردم

گفته شده است که به رغم تهدیدات مکرر دولتی که پس از کودتا بر هندوراس بر سر کار آمده است، سلایا قصد دارد روز پنجشنبه 2 ژوئیه به کشورش بازگردد.

وی گفت که پس از سخنرانی خود در روز سه شنبه(30 ژوئن) در سازمان ملل در نیویورک، پنجشنبه به هندوراس باز خواهد گشت.

بنا بر این گزارش کریستینا فرناندس د کرچنر رئیس جمهوری آرژانتین و خوسه اینسولسا رئیس OAS قرا است سلایا را ر بازگشت به کشورش همراهی کنند.

یک قاضی هندوراسی با صدور حکمی روز سه شنبه اعلام کرد چنانچه مانوئل سلایا رئیس جمهوری برکنارشده این کشور قصد بازگشت به هندوراس را داشته باشد دستگیر خواهد شد.

ماریسا آریتا قاضی و از مقامات قضایی هندوراس گفت: سلایا همچنین به اتهام خیانت به وطن و سوء استفاده از قدرت تحت پیگرد قرار دارد. از سویی دیگر روبروتو میچلتی رئیس جمهوری جدید هندوراس که در پی کودتای نظامی روی کار آمد به به مانوئل سلایا رئیس جمهور برکنار شده این کشور هشدار داد نباید به کشور بازگردد.

رئیس جمهوری هندوراس روز یکشنبه 28 ژوئن در پی بروز نا آرامی‌های پیش از رفراندم قانون اساسی در این کشور، توسط ارتش دستگیر شد. مانوئل سلایا ساعاتی پس از دستگیری توسط ارتش هندوراس به کاستاریکا تبعید شد.

طرفداران رئیس جمهوری هندوراس معتقدند ارتش این کشور دست به یک کودتای نظامی زده و این اقدام را محکوم کرده‌اند.

همچنین روز سه شنبه در جریان درگیری‌ها در هندوراس 2 نفر کشته و 60 نفر زخمی شدند. گفته می‌شود این افراد توسط نیرو‌های ارتش کشته و مجروح شده‌اند.

کد خبر 84646

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز