چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: 134هنرمند و عامل اجرایی سینما در حالی به آکادمی اسکار دعوت شدند

که از سال 2006 تعداد اعضای رای‌دهنده آکادمی اسکار در حدود 6 هزار نفر ثابت مانده بود. اضافه شدن 134نفر به اعضای آکادمی، در کنار تصمیم عجیب آکادمی برای دوبرابرکردن تعداد نامزدهای بهترین فیلم، از تداوم تغییرات از اسکار حکایت دارد؛ مراسمی که برای جلوگیری از تداخل آن با بازی‌های المپیک زمستانی ونکوور 7مارس 2010 (16 اسفند) برگزار می‌شود.

افزایش تعداد نامزدهای بهترین فیلم در حالی در برخی تحلیل‌ها اقدامی به نفع فیلم‌های مستقل ارزیابی شده که به‌نظر می‌رسد این اقدام، بیشتر کارکردی تبلیغاتی برای فیلم‌های تجارتی دارد، چون در این سال‌ها این مستقل‌ها بوده‌اند که جایی برای محصولات تجاری اسکار باقی نگذاشته‌اند. به هر تقدیر، آکادمی در اندیشه تغییراتی در اسکار است تا جذابیت و اعتبار بیشتری به این مراسم بدهد.

افزودن 134 هنرمند دیگر به اعضای آکادمی هم اقدامی در همین راستاست که در میانشان نام‌هایی چون دنی بویل، کیشی افلک و رشید بوشارب جالب توجه به‌نظر می‌رسد.

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی از 134 هنرمند و عوامل اجرایی سینما برای پیوستن به آکادمی دعوت کرد که در میان آنها نام 20 بازیگر و 7کارگردان نیز به چشم می‌خورد.

اسکرین دیلی اعلام کرد: در فهرست امسال آکادمی اسکار نام بازیگرانی چون کیسی افلک، امیلی بلانت، برندان گلیسن، جیمز مک‌آووی و وایولا دیویس، فیلمسازانی نظیر دنی بویل (برنده اسکار پارسال)، رشید بوشارب و تایلر پری دیده می‌شود و از میان نویسندگان هم می‌توان به کورتنی هانت و داستین لنس بلک اشاره کرد.

فقط کسانی که دعوت آکادمی علوم و هنرهای سینمایی را بپذیرند، می‌توانند در روند رای‌گیری برای انتخاب نامزدها و برندگان جایزه اسکار شرکت کنند. براساس قانون آکادمی امسال حداکثر 166 نفر می‌توانند به عضویت آن درآیند. اما مانند سال‌های گذشته در برخی رشته‌ها نامزدها کمتر از تعداد پیشنهادی هستند.

از سال 2003 تعداد اعضای رای‌دهنده آکادمی اسکار در حدود 6هزار نفر ثابت مانده است. سید گنیس، رئیس آکادمی اسکار گفت: این سینماگران در طول دوران کاری تصویر خود را در ذهن تمام مردم دنیا ثبت کرده‌اند. این نوع استعداد و خلاقیت است که آکادمی اسکار را شکل می‌دهد.

امسال برای عضویت در آکادمی اسکار از این گروه هنرمندان دعوت شده است: بازیگران، کارگردانان، تهیه‌کنندگان، انیماتورها، فیلمبرداران، طراحان لباس، مستندسازان، طراحان لباس و صحنه، تدوینگران، گریمورها، طراحان تولید، روابط عمومی‌ها، آهنگسازان، نویسندگان، طراحان و مجریان جلوه‌های ویژه و عوامل صدا.

چندی پیش آکادمی علوم و هنرهای سینمایی در اقدامی عجیب تعداد نامزدهای بخش اسکار بهترین فیلم را از 5به 10 فیلم افزایش داد.

سید گنیس هفته گذشته با اعلام این خبر در بورلی هیلز تاکید کرد: آکادمی پس از 6دهه به برخی ریشه‌های اولیه بازمی‌گردد؛ زمانی که فیلم‌های بیشتری می‌توانستند برای جایزه اسکار رقابت کنند. نتیجه نهایی البته همان یک اسکار بهترین فیلم است، ولی در رقابت 10 فیلم برتر سال 2009 به اثر برگزیده اهدا می‌شود.

این اقدام آکادمی علوم و هنرهای سینمایی باعث می‌شود در رشته اسکار بهترین فیلم آثار تجاری در کنار فیلم‌های مستقل ـ که در دوره‌های اخیر اسکار را به نفع خود تمام کرده‌اند ـ برای بردن اسکار رقابت کنند.

ضمن اینکه قرار گرفتن نام 10 فیلم در رشته اسکار بهترین فیلم منافع اقتصادی بیشتری برای فیلم‌های حاضر در این فهرست خواهد داشت.

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی پیش از این یک‌بار تا سال 1943 ـ دوره‌ای که فیلم سینمایی کازابلانکا به کارگردانی مایکل کورتیز اسکار بهترین فیلم را برد ـ به‌مدت 9 سال 10 فیلم را نامزد کسب این جایزه معتبر می‌کرد. در سال‌های 1931 و 1932 این تعداد 8فیلم و در سال‌های 1934 و 1935 تعداد نامزدهای بخش بهترین فیلم 12 بود.

گنیس ادامه داد: داشتن 10 نامزد بهترین فیلم به رای‌دهندگان آکادمی اسکار این فرصت را می‌دهد که برخی از فیلم‌های شایسته را نیز به فهرست خود بیفزایند؛ آثاری که معمولا در دیگر رشته‌ها نامزد اسکار می‌شدند، اما نمی‌توانستند راهی به فهرست بهترین فیلم بیابند.

بی‌صبرانه منتظر ماه فوریه و تاثیر این تصمیم هنگام اعلام نامزدهای اسکار بهترین فیلم هستم.دو برابر شدن تعداد نامزدهای اسکار بهترین فیلم از هشتاد و دومین دوره مراسم اسکار اعمال می‌شود.

این در حالی است که برخی تحلیلگران اعتقاد دارند تصمیم اخیر آکادمی علوم و هنرهای سینمایی برای اعلام اسامی 10 نامزد بهترین فیلم در هشتاد و دومین دوره مراسم اسکار، تاثیرهای مثبت، منفی و البته سردرگم‌کننده بر هالیوود می‌گذارد.

نخستین و آشکارترین تاثیر دو برابر شدن تعداد نامزدهای اسکار بهترین فیلم این است که فیلم‌های بیشتری می‌توانند از اثرهای نامزدی در اسکار بهره اقتصادی ببرند و در گیشه بیشتر بفروشند. اما این تصمیم تازه تاثیری بزرگ‌تر بر خود صنعت سینما و بازیگران حاشیه‌ای آن خواهد گذاشت.

کد خبر 84699

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز