گروه اقتصادی: پس از تصویب کلیات طرح نحوه جبران کسری بودجه سال‌جاری در جلسه روز چهارشنبه مجلس، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در نامه‌ای به رئیس مجلس و دبیر شورای نگهبان خواستار عدم‌تصویب نهایی این طرح شد

امیرمنصور برقعی در نامه خود به علی لاریجانی و آیت‌الله جنتی، وعده داده که دولت حاضر است با مذاکره و رایزنی، بودجه دستگاه‌های معترض به کاهش اعتبارشان را تامین کند.

به‌دنبال حذف طرح هدفمند کردن یارانه‌ها از لایحه بودجه سال 88 در مجلس، بودجه سال‌جاری با 8500میلیارد تومان کسری به دولت ارائه شد اما مجلس این اختیار را به دولت داد که نحوه رفع این کسری بودجه را حین اجرا اصلاح کند.

مشکل از آنجا آغاز شد که دولت برای رفع این کسری، بودجه دستگاه‌هایی همچون مجلس، مجمع و قوه قضاییه و نهادهای زیرمجموعه آنها را کاهش داد که با اعتراض آنها روبه‌رو شد.

مجلسیان نیز برای ملغی کردن اقدام دولت، هفته گذشته کلیات طرحی را به تصویب رساندند که دولت را موظف می‌کند 8500میلیارد تومان کسری را به‌گونه‌ای رفع کند که از بودجه مجلس، مجمع و قوه قضاییه کم نشود.

در واکنش به این طرح مجلس، امیرمنصور برقعی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری، در نامه‌ای ایراداتی بر این طرح برشمرده و اعلام کرده است که طرح مجلس ابلاغ بودجه دستگاه‌ها را 2 ماه به عقب می‌اندازد و موجب اخلال در پرداخت به حقوق بگیران دولت به‌ویژه آموزش و پرورش، ‌بنیاد شهید، ‌نیروهای مسلح و ‌بازنشستگان خواهد شد.

مشکل در پرداخت حقوق کارمندان

معاون رئیس‌جمهوری در نامه خود تصریح کرده که علاوه بر مشکلات فرایندی ناشی از تغییر اعتبارات ابلاغی اعتبار برخی از دستگاه‌های اجرایی و موارد موضوعی با مشکل جدی و کسری روبه‌رو می‌شود، مثلا کاهش حدود 16هزارمیلیارد ریال از اعتبارات مربوط به حقوق و مزایای کارکنان دولت موجب اخلال در پرداخت به حقوق بگیران دولت ( آموزش و پرورش، ‌بنیاد شهید، ‌نیروهای مسلح و ‌بازنشستگان) شده و می‌تواند به مشکلات جدی منجر شود.

برقعی در نامه خود در مورد اعتراض برخی دستگاه‌ها به اقدام دولت در کاهش بودجه آنها توضیح داده است که در اجرای بند 60 ماده واحده به شکل فعلی برخی دستگاه‌های اجرایی کمبود‌ها و مشکلاتی در اعتبارات هزینه‌ای خود را به این معاونت منعکس کرده‌اند که مورد بررسی قرار گرفته و تاکنون لزوم اصلاحاتی برای چند دستگاه مورد تایید قرار گرفته که از طریق ساز و کار پیش‌بینی شده در بند 60 ماده واحده قانون بودجه در حال پیگیری است.

برقعی در پایان نامه خود از دبیر شورای نگهبان، رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقاضا کرده است که با عنایت به دلایل فوق الذکر جهت پیشگیری از بروز مشکلات عدیده در استان‌ها و شهرستان‌های کشور از دادن رای موافق به کلیات این طرح خودداری کنند.

گفتنی است روز چهارشنبه به هنگام مطرح شدن طرح مجلس برای اصلاح بودجه 88، چهره‌های شاخص مجلس از جمله احمد توکلی و الیاس نادران نیز با طرح مجلس مخالفت کردند.

از آنجا که مجلس فعلا به‌مدت 3هفته تعطیل خواهد بود، به‌نظر می‌رسد مذاکرات غیررسمی دولت و مجلس بتواند به کنار گذاشتن طرح فوق منجر شود.

فرصت 20روزه دولت برای جبران کاهش بودجه برخی دستگاه‌ها

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصمیم دولت برای جبران کسری بودجه سال 1388 مبنی بر کاهش بودجه برخی نهادها، تاکید کرد:  ما تصور می‌کردیم کاهش اعتبارات، مدبرانه و عادلانه بین دستگاه‌ها توزیع شود اما متأسفانه، دولت این کاهش را متمرکز بر چند دستگاه از جمله مجمع تشخیص مصلحت، قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی کرد. 

وی با اشاره به تعطیلات تابستانی مجلس گفت: این 20 روز فرصت مناسبی است که دولت کاهش غیرمنطقی اعتبارات برخی دستگاه‌ها را جبران نماید که در این صورت مجلس نیز آمادگی دارد در طرح خود تعدیل ایجاد کند اما چنان‌که این اتفاق نیفتد، مجلس طرح خود را دنبال خواهد کرد.

کد خبر 84784

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز