شبکه BBC انگلیسی در پایان گزارش خود نوشت: «سندی که تحقیقات ما روی آن تمرکز دارد، حاوی چند تناقض است. به‌عنوان‌مثال، نیروی انتظامی، با عنوان «ناجا» ذکر شده؛ درحالی‌که در آن زمان «فراجا» نام داشت.»

اسناد شبکه BBC

به گزارش همشهری‌آنلاین، شبکه BBC انگلیسی در گزارشی مدعی شد که طبق اسناد محرمانه، نیروهای امنیتی، نیکا شاکرمی را دستگیر کرده و در ماشین یخچال‌دار، بعد از تعرض جنسی به قتل رساندند. قبل از آنکه اسناد ادعایی را بررسی کنیم، خوب است به متن گزارش بی‌بی‌سی رجوع کنیم.

بی‌بی‌سی در بخش پایانی گزارش خود نوشته است: «این اسناد می‌تواند ساختگی باشد. گاهی اوقات، به نظر می‌رسد که اسناد رسمی ایران و سایر مطالبی که در اینترنت در گردش بوده، جعلی است.» بی‌بی‌سی در ادامه نوشت: «بیشتر اسناد تقلبی به‌راحتی قابل تشخیص هستند؛ زیرا به‌طور واضح با قالب رسمی [نامه‌های ایران] متفاوت است. به‌عنوان‌مثال، فاصله‌ها و سربرگ اشتباه است یا غلط املایی و گرامری دارد. شاخص دیگر، ادبیات نامه است که با سبک ارگان‌های رسمی ایران مطابقت ندارد.»

اما نکته بسیار مهم این است که BBC در گزارش خود نوشت: «سندی که تحقیقات ما روی آن تمرکز دارد، حاوی چند تناقض است. به‌عنوان‌مثال، نیروی انتظامی، با عنوان «ناجا» ذکر شده؛ درحالی‌که در آن زمان «فراجا» نام داشت.»

اعتراف شبکه BBC درباره اسناد تجاوز به نیکا شاکرمی + تصاویر | جزئیات ادعای این شبکه؛ تماس بی‌بی‌سی با یکی از افسران اطلاعات سپاه؟

بنابراین، خود بی‌بی‌سی اعتراف می‌کند که اسناد ادعایی، جعلی است. حال با استناد به بی‌بی‌سی که تشخیص جعلی بودن اسناد را ساده دانسته، به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت:
۱. تمام اسناد و نامه‌ها باید تاریخ داشته باشند. حتی نامه‌های اداری خیلی ساده؛ چه رسد به نامه خیلی محرمانه. اما این اسناد فاقد تاریخ است.
۲. طبقه‌بندی خیلی محرمانه با یک مهر مشخص می‌شود. اما در این اسناد ادعایی، لفظ «خیلی محرمانه» تایپ شده است.
۳. وضعیت پیوست نامه مشخص نشده است.
۴. ادبیات سند به هیچ‌وجه شبیه ادبیات گزارش یک نیروی امنیتی نیست.

اعتراف شبکه BBC درباره اسناد تجاوز به نیکا شاکرمی + تصاویر | جزئیات ادعای این شبکه؛ تماس بی‌بی‌سی با یکی از افسران اطلاعات سپاه؟

نکته دیگر آن است که بی‌بی‌سی مدعی شده مأموران جسد نیکا را حوالی «یادگار امام» رها کردند. این درحالی‌که است که جسد نیکا در منطقه «امیر اکرم» یافت شده بود. همچنین فیلم ورود نیکا به یک ساختمان نیمه‌کاره حوالی ساعت ۱۲ شب، موجود است.

اما سوال این است که چرا بی‌بی‌سی سندی را که خود می‌داند جعلی بوده، به‌عنوان یک سند صحیح منتشر کرده است؟
نکته مهم در اینجا، ایجاد موج رسانه‌ای است. بی‌بی‌سی به زبان انگلیسی در پایان گزارش خود گفته که این سند تناقض دارد. درحالی‌که در ابتدای گزارش فقط اسناد را منتشر کرده است. رسانه‌ها صرفا ابتدای آن را بازنشر داده و پایان آن محلی از اعراب ندارد و به‌این‌ترتیب حتی با سندی دروغ، موج رسانه‌ای ساخته می‌شود.

این شبکه انگلیسی به خوبی می‌داند که جعلی بودن اسناد، از ظاهر و اشتباهات آن به راحتی قابل تشخیص است. برای همین مدعی شد که ضمن تماس با یکی از افسران امنیتی سازمان اطلاعات سپاه! صحت ماجرا را بررسی کرد. این ادعای دروغ نیز بدون هیچ‌گونه سندی ارائه شده است.

کد خبر 848441
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 18
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    7 13
    بی پدر مادر تر از کارکنان بی بی سی هم داریم کارکنان اینترنشنال مشتی مزدور بی وطن
  • سعید IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    14 4
    شما خوبید همه ان هستند!!!
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    3 7
    Bbc سند میشه توی این مواقع دیگه
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    13 5
    اگر واقعیت داشته باشد یک فاجعه بزرگی برای مسئولین نظام خواهد بود باید تحقیقات در این مورد انجام شود
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
      3 10
      قضاوت الکی نکنید
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    14 3
    آیا نام افراد ذکر شده واقعیت دارد با این نام مامور داریم یا خیر
  • hop IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    4 17
    از انگلیسی جماعت یه روده راست در نمیاد میگی نه از حسن روحانی بپرس میگه "صبح جمعه"!
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    1 4
    نویسنده داره ادعا میکنه bbc به سند جعلی اعتراف کرده و باز منتشر کرده؟ جناب دوباره بخون متن رو