گروه محیط‌زیست: خط لوله سرکان - مالکوه دیگر توان جابه‌جایی نفت را ندارد و درصورت ادامه انتقال نفت از این شبکه باید منتظر حوادث بعدی در این خط لوله بود.

این گفته مدیرکل محیط‌زیست لرستان است که طی روزهای اخیر در پی نشت خط لوله نفتی سرکان - مالکوه برای چندمین بار نسبت به وقوع فاجعه زیست‌محیطی هشدار می‌دهد.

کاکاوند، شنبه گذشته درباره نشت لوله نفت سرکان - مالکوه در لرستان اعلام کرد:

صبح شنبه، 300‌متر بالاتر از شکستگی روز پنجشنبه مجددا خط لوله انتقال نفت سرکان - مالکوه  به‌علت فرسودگی دچار نشت شد و حجم زیادی نفت مجددا به رودخانه کشکان سرازیر شد.

وی گفت: به‌دلیل شنی بودن خاک، نفت از زیر زمین نشت کرده و به داخل رودخانه کشکان وارد شده و موجب آلودگی مجدد آن شده است. مدیرکل محیط‌زیست لرستان با اشاره به اینکه تلاش شرکت نفت برای مهار این نشتی همچنان ادامه دارد، افزود: برآوردهای اولیه از نشتی روز پنجشنبه، نشان می‌دهد حدود 300 هزار قطعه ماهی به جز دوزیستان و پرندگان کنار آبزی و... در این فاجعه زیست‌محیطی تلف شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در تلاش‌هستیم تا آمار نهایی تلفات و خسارات نشتی نفت روز پنجشنبه را اعلام کنیم. با این حال درست 2 روز پس از این اظهارات نگران کننده، روز گذشته کاکاوند بار دیگر نسبت به فاجعه زیست‌محیطی ناشی از نشت نفت در لرستان هشدار داد.

وی روز گذشته به ایلنا گفت: به‌دلیل اینکه امکان نشت چندین‌باره از خط لوله نفت سرکان - مالکوه وجود دارد سازمان حفاظت محیط‌زیست بر تعطیلی کامل این خط لوله و ایجاد شبکه جدیدی برای عبور نفت از این منطقه پافشاری خواهد کرد.

کاکاوند تصریح کرد: با وجود اینکه شرکت نفت تاکید دارد تا با مرمت این خط لوله به انتقال نفت از این طریق ادامه دهد، اما تاکید کارشناسان سازمان حفاظت محیط‌زیست بر ساخت شبکه جدید انتقال نفت است.

وی توضیح داد: به‌دلیل قدمت بالای خط لوله سرکان- مالکوه و غیراصولی ساخته شدن آن، این خط لوله ثابت کرده است که دیگر توان جابه‌جایی نفت را ندارد.

کاکاوند افزود: این خط لوله بیش از 20 سال قدمت دارد و همچنین کیفیت لوله‌های به‌کار رفته در این شبکه پایین است و از لوله‌های ساخت کشور چین که بسیار نازک هستند، استفاده شده و از نظر استاندارد بین‌المللی بسیار ضعیف است.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر این است که در هنگام ساخت این شبکه نفتی، مطالعات امکان‌سنجی و زیست‌محیطی صورت نگرفته است و این امر باعث شده که اشکالات فنی در ساخت این خط لوله ایجاد شود.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان توضیح داد: به‌عنوان مثال نشت دوم خط لوله انتقال نفت سرکان - مالکوه به احتمال زیاد زودتر از نشت اول انجام شده اما به‌دلیل اینکه این قسمت خط لوله از زیر زمین عبور کرده و دیده نمی‌شده تخمین زده شده که حدود یک ماه است که نشت می‌کرده و کسی متوجه آن نشده است.

کاکاوند با بیان اینکه شرکت نفت از سازمان حفاظت محیط‌زیست زمان خواسته است تا این خط لوله را بازسازی کند، گفت: شرکت نفت حدود یک سال فرصت خواسته که یک شبکه نفتی جدید جایگزین این خط لوله کند و تا آن زمان نیز با بازسازی این خط لوله به انتقال نفت از این مسیر ادامه دهد، اما کارشناسان سازمان حفاظت محیط‌زیست بر این اعتقادند که در این فرصت یک ساله باید منتظر حوادث بعدی باشیم و بنابراین به تعمیر و مرمت این خط لوله راضی نیستند و خواستار نوسازی این شبکه هستند.

وی در زمینه برآورد خسارات ناشی از این حادثه، اعلام کرد: این خسارات در 2 بخش تلفات آبزیان و آسیب‌های زیست‌محیطی صورت گرفته است که در بخش آبزیان حداقل 3 هزار قطعه ماهی تاکنون تلف شده و در بخش آسیب‌های زیست‌محیطی نیز برابر ماده 134 قانون برنامه سوم توسعه، وزارت نفت جریمه خواهد شد.

کاکاوند در پاسخ به این سؤال که میزان جریمه شرکت نفت چقدر است، گفت:‌‌ برآورد دقیق میزان خسارت نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد  و حدود یک هفته طول می‌کشد تا بتوانیم خسارات وارده را تخمین بزنیم.

کد خبر 84954

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز