دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۱
۰ نفر

گروه شهری: فعالیت تمامی ادارات، ارگان‌ها، سازمان‌های دولتی، نظامی و نهادهای انقلاب اسلامی از صبح 16 تیر به‌مدت یک روز در تمامی شهرهای استان تهران تعطیل است.

براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور، پدیده ریزگرد در مناطق غربی کشور از جمله استان‌های تهران، همدان، ایلام، لرستان، خوزستان، بوشهر، فارس، قم، مرکزی، اصفهان، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، جنوب استان‌های آذربایجان‌غربی و شرقی از روز یکشنبه مستقر شده است و رفته‌رفته غلظت آن تا پایان روز سه‌شنبه افزایش می‌یابد.

کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوای تهران با توجه به افزایش غلظت ریزگرد در پایتخت، براساس مصوبه روز گذشته تمامی صنایع تهران را از امروز به‌مدت 48 ساعت تعطیل اعلام کرد و درصورت ادامه آلودگی این تعطیلی تا 72 ساعت قابل تمدید خواهد بود.

معاون عمرانی استاندار تهران در این جلسه گفت: کارخانجات صنعتی طبق تصمیم این کمیته به‌مدت 48 ساعت تعطیل می‌شود که درصورت تداوم تشدید آلودگی هوا این تعطیلی 72 ساعت خواهد شد.

یوسف علی درون‌پرور افزود: درصورت تشدید آلودگی هوا روز چهارشنبه نیز طبق تصمیم کمیته اضطراری هوا تعطیل خواهد شد که تصمیم‌گیری در این باره در جلسه امروز کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران که در ساعت 15برگزار می‌شود، انجام خواهد شد.

وحید نوروزی، نماینده شهرداری در کمیته مواقع اضطرار کاهش آلودگی هوای تهران نیز با اشاره به تدابیر شهرداری برای امدادرسانی به شهروندان بیان داشت: به تاکید ویژه شهردار تهران، شرکت شهر سالم در میادین‌ اصلی شهر به توزیع ماسک خواهد پرداخت. همچنین آمبولانس‌ها و نیروهای امدادی در مناطق مختلف شهر مستقر خواهند شد تا به شهروندان امدادرسانی کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: مهم‌ترین نکته در حال حاضر حفظ سلامت شهروندان است که شهرداری تهران با تمام ظرفیت برای تحقق آن گام برمی‌دارد.

آلودگی 9 برابر حد استاندارد

مدیر کنترل کیفیت هوای استان تهران، دیگر عضو کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوای تهران نیز گفت: آلودگی هوا در تهران 9 برابر حد استاندارد است و این میزان آلودگی بی‌سابقه است.

یوسف رشیدی در جلسه روز گذشته با ارائه شاخص آلودگی هوا اذعان داشت: طبق دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در میدان امام خمینی، بهمن، تجریش و حتی سرخه‌حصار میزان آلودگی هوا در ساعات ابتدایی روز یکشنبه 85، ساعت 3 بعدازظهر همان روز 200 و ظهر دیروز (دوشنبه) 381 و ساعت 3 بعدازظهر روز گذشته 437 اعلام شده است.

وی افزود: در حال حاضر آلودگی هوا در تهران 9 برابر حد استاندارد است و این روند آلودگی در حال افزایش است.

رشیدی ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی انتظار می‌رفت که با بارش باران وضعیت هوا بهبود یابد که این مسئله صورت نگرفت و آلودگی روند افزایشی داشت.

حملات تنفسی رانندگان

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در جلسه روز گذشته (دوشنبه) کمیته اضطراری آلودگی هوا پیشنهاد کرد با تعطیلی آخر هفته شرایطی فراهم شود تا مردم با خروج از تهران به شهرهایی که از شرایط بهتر آب و هوایی برخوردار هستند سفر کنند. 

سرهنگ هادی هاشمی گفت: پیشنهاد ما این است که با توجه به اینکه امروز تعطیل است و پنجشنبه هم اکثر ادارات تعطیل هستند، سه‌شنبه و چهارشنبه را تعطیل کنیم تا مردم بتوانند با فراغ بال از شهر تهران خارج شوند و به شهرهایی که از شرایط بهتری برخوردار هستند سفر کنند.

وی افزود: از صبح روز دوشنبه تاکنون ماموران ما گزارش کرده‌اند که راننده‌های 25 دستگاه خودرو دچار مشکلات تنفسی شدند که سریعا به درمانگاه‌ها انتقال داده شدند.

باید به خدا پناه ببریم

مشاور شهردار تهران در امور محیط‌زیست با اشاره به اینکه یکسال است که کشور ما با پدیده ریزگرد مواجه است گفت: دلیل اصلی این امر گردوغبارهایی است که از دشت بین عراق و عربستان به کشور وارد می‌شود.

محمد هادی حیدرزاده با تاکید بر اینکه باید هرچه سریع‌تر اقدامی اضطراری برای جلوگیری از ورود گرد و خاک به کشور صورت گیرد، عنوان کرد: از سوی دیگر کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران نیز باید فعال‌تر عمل می‌کرد و دستگاه‌های مرتبط را در این شرایط وارد عرصه می‌‌نمود.

وی اضافه کرد: متأسفانه باید در وضعیت منفعلانه کنونی سازمان حفاظت محیط‌زیست در بحث آلودگی هوا به خدا پناه برد!  مشاور شهردار تهران در امور محیط‌زیست گفت: شهرداری تهران بدون اینکه وظیفه‌ای برعهده‌اش باشد اقدام به اطلاع‌رسانی از طریق شورایاری‌ها به مردم و بیماران قلبی و تنفسی کرده است.

وی افزود: هم‌اکنون ایستگاه‌های امدادرسانی به شهروندان توسط شهرداری تهران در میادین اصلی تجریش، صادقیه، رسالت و ولیعصر(عج) ایجاد شده و بعدازظهر دوشنبه درخصوص ادامه استقرار این ایستگاه‌ها در روز سه‌شنبه تصمیم‌گیری می‌شود. 

مشاور شهردار تهران در امور محیط‌زیست گفت: تا‌کنون حدود 20‌هزار ماسک رایگان بین شهروندان تهرانی توزیع شده است که این اقدام ادامه دارد. 

وی اذعان داشت: ‌شهرداری تهران در جهت تلطیف موقتی هوا اقدام به روشن کردن تمامی آب نماها و آب پاش‌های مکانیزه در تهران کرده است که این مسئله تا رفع کامل آلودگی ادامه خواهد داشت.

388 مورد حمله ناشی از مشکلات تنفسی

ملک‌افضلی، کارشناس مسئول کنترل هوا در وزارت بهداشت گفت: طی یکشنبه و دیروز اورژانس کشور 388 ماموریت داشته که 49 مورد مربوط به حمله قلبی و 58 مورد نیز مربوط به مشکلات تنفسی بوده است. وی استفاده از ماسک را به شهروندان پیشنهاد و عنوان کرد: این ماسک‌ها تا حدودی از استنشاق ذرات معلق جلوگیری می‌کند.

کد خبر 84970

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز