مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در دویست و سی و چهارمین جلسه پارلمان شهری برای جلوگیری از بروز تنش اعضا را به آرامش و وحدت دعوت کرد.

شورای شهر

همشهری- زینب زینال زاده: دیروز (18اردیبهشت) دویست‌وسی‌وچهارمین جلسه شورای شهر تهران در حالی برگزار شد که عدم‌هماهنگی برای حضور جعفر شربیانی، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی در منطقه17، محور اصلی بود و رئیس و برخی از اعضای شورای شهر تهران این نوع رفتار را بی‌احترامی به ساحت شورا دانستند و خواستار جلوگیری از تکرار چنین رفتارهایی شدند. پس از اینکه شربیانی نطق پیش از دستور خود در ارتباط با عدم‌همکاری مدیران شهری منطقه17 در ملاقات مردمی را قرائت کرد، برای دقایقی جو پارلمان شهری ملتهب شد. مداخله به‌موقع و پدرانه مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، منجر به مدیریت مدبرانه جلسه شد و او خواستار پرهیز از اختلاف و دوگانگی شد و تأکید کرد که ما همه پیرو خط انقلاب و رهبری هستیم.

نظارت وظیفه شوراست

مهدی چمران در بخشی از صحبت‌هایش به بازدید اعضای شورا از مناطق و مجموعه‌های شهرداری اشاره و عنوان کرد: «نظارت وظیفه شوراست و بازدید اعضای پارلمان شهری زمان مشخصی ندارد و گاهی در ساعات شب هم این امر اتفاق می‌افتد. دیدارهای مردمی اعضای شورا به‌نوعی نظارت عام است و اگر چنین اتفاقی نیفتد به معنی این است که اعضا به وظیفه خود درست عمل نکرده‌اند.» به‌گفته رئیس پارلمان شهری، گرچه اعضای شورا به کارهای اجرایی وارد نمی‌شوند، در جلسات و ملاقات‌های مردمی مشکلات و مسائلی مطرح می‌شود که اعضای شورا آنها را به شهرداران و مدیران و معاونان منتقل می‌کنند و اگر راهکار قانونی هم باشد، پیشنهاد می‌دهند. به‌هرحال باید تلاش کنیم مشکلات شهروندان حل شود.

دودستگی و دوگانگی خوب نیست

پرهیز از دودستگی محور اصلی صحبت‌های چمران بود و او درحالی‌که بغض کرده بود، گفت: «دوگانگی و دودستگی خوب نیست و از زهر هلاهل برای ما کشنده‌تر و برای آینده شورا و کشور بدتر است. از این بابت نگرانم؛ چراکه همه عضو شورا و یک خانواده‌ایم. مردم هیچ‌گاه بین بنده و دیگر اعضا فرقی نمی‌بینند و باید با هم باشیم و با هم کار کنیم و برای شهردار و شهرداران مناطق و مدیران هم نباید فرقی داشته باشد که چه عضوی با چه تفکری موافق یا مخالف آنها در جایی حضور پیدا می‌کند.» رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه همه در جبهه مقابل آمریکا و اسرائیل مشترکیم و همه پیرو خط امام و رهبری هستیم، گفت: «باید به این فکر کنیم که آیا از این اتفاقات مقام معظم رهبری خوشحال می‌شوند یا ناراحت؟ به این فکر کنیم که مردم از این مسائل ناراحت می‌شوند یا خوشحال؟»

تأکید رهبری بر همدلی 3قوه

صحبت‌های رئیس شورای شهر تهران درخصوص ایجاد وحدت و همدلی در میان اعضا بیانگر توصیه‌های مقام معظم رهبری به قوای سه‌گانه بود؛ بیاناتی که ایشان اردیبهشت1402 در مراسم باشکوه نماز عید فطر مطرح کردند و فرمودند: «همکاری، همدلی و هم‌افزایی 3قوه یک راهبرد بسیار مهم و اساسی برای حل مشکلات و پیشرفت کشور است. حاشیه‌ها همیشه ساخته و پرداخته دست دشمن نیست؛ بلکه گاهی از روی غفلت یا عوامل دیگر و با انگیزه‌های گوناگون حاشیه‌هایی در اطراف یک کار یا یک شخص ایجاد می‌شود که مردم باید بی‌اعتنا باشند و مسئولان هم بدون توجه به حواشی، تلاش خود را بر کارهای مهم و مشکل‌گشا متمرکز کنند.» مقام معظم رهبری در ادامه با یادآوری تأکیدات دائم امام(ره) بر وحدت ملت گفتند: «آن همدلی و اتحاد که کشور را از راه‌های دشوار و تنگه‌های سخت عبور داد، باید حفظ و تقویت شود؛ چراکه دشمن تلاش می‌کند مردم به‌خاطر عقاید و سلایق مختلف با هم بجنگند و درگیر شوند؛ اما نگاه‌های مختلف مردم به مسائل مختلف، طبیعتا مانعی ندارد و نباید محل اختلاف و کشمکش شود؛ بلکه باید با باطل‌کردن وسوسه‌های دشمن برای بدبین‌کردن مردم به یکدیگر و مردم به مسئولان، در کنار هم به زندگی و مهربانی پرداخت.»

اختلافات را فریاد نزنید

اگر اعتراض داریم نباید در صحن شورا درگیر شویم و فریاد بزنیم. چمران این موضوع را مطرح و با بغض و چشمان اشک‌بار تأکید کرد: «خواهش دوستانه و صمیمانه و برادرانه من به‌عنوان کسی که روزهای آخر عمر خود را می‌گذراند، این است که با یکدیگر همدل و همراه باشیم. بعدازاین حسرت خواهید خورد که اینگونه رفتار کرده‌اید. این شایسته مردم نیست. چه شورا و چه شهرداری همه در یک قایق هستیم و از هم جدا نیستیم و اگر به‌اندازه سر سوزنی خلاف کنیم، یقه ما را می‌گیرند و سؤال می‌کنند.» او در پایان خطاب به همه اعضای شورای شهر تهران خواستار اتمام بحث درخصوص برخی ناهماهنگی‌ها شد.

نگرانی رئیس پارلمان شهری از تکرار ماجرای تلخ شورای اول

دیروز (18اردیبهشت) رئیس شورای شهر تهران روی پرهیز از دوگانگی و دودستگی تأکید و عنوان کرد: «در دوره دوم شورا از همین دوگانگی در دوره قبل (دوره اول شورا) استفاده کردیم و به شورا آمدیم و خط‌مشی دولت‌ها تغییر کرده است؛ حالا خودتان می‌خواهید این کار را بکنید؟» این جمله سبب سوءبرداشت توسط عده‌ای شد؛ اما حقیقت امر این است که چمران با بیان این موضوع خواست بار دیگر اتفاقات رخ‌داده در دوره اول شورا را گوشزد و آن را مایه عبرت کند. در دوره اول شورا اصلاح‌طلبان به‌صورت کامل و لیستی رأی آوردند و کرسی‌های پارلمان شهری را از آن خود کردند؛ ولی اعضای شورا هیچ‌وقت با هم نساختند و از همان روز اول در انتخاب شهردار نزاع و مشاجره داشتند و درنهایت هم مرتضی الویری به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شد و 3سال سکان پایتخت را به‌دست گرفت. در این مدت هم میان شورا و شهرداری کشاکش وجود داشت و در آخر الویری استعفا داد؛ استعفایی که برخی اصلاح‌طلبان شورای شهر آن را به نفع مردم توصیف کردند. ماجرا به اینجا ختم نشد و پس از انتخاب ملک‌مدنی به‌عنوان شهردار هم اختلافات و یارکشی موافقان و مخالفان او در شورا وجود داشت. این رویه آنچنان ادامه‌دار بود که دعواهای اعضای شورا و اختلافات میان شورا و شهرداری به شورای حل اختلاف و وزارت کشور و دفتر رئیس‌جمهور و نمایندگان 3قوه رسید و درنهایت اشرف بروجردی، معاون امور اجتماعی و شوراهای وزارت کشور، موضوع انحلال شورای شهر تهران را مطرح کرد. سرانجام پس از مدت‌ها کش‌وقوس و تشکیل چند جلسه هیأت حل اختلاف استانی و مرکزی، رأی انحلال شورای شهر اول داده شد. حال چمران، رئیس شورای شهر ششم، نگران است که مبادا بار دیگر وقایع رخ‌داده در شورای شهر اول تکرار شود و ازاین‌رو تأکید دارد که اعضا باید با هم وحدت و هم‌افزایی داشته باشند.

مدیریت در راستای ایجاد آرامش

حرکت مدبرانه دیروز (18اردیبهشت) چمران در دویست‌وسی‌وچهارمین جلسه شورای شهر تهران تازگی نداشت؛ او در ادوار گذشته (دوم، سوم و چهارم شورا) هم که ریاست شورا را به‌عهده داشت، اگر اختلاف‌نظری بین اعضا پیش می‌آمد، نمایندگان را به آرامش دعوت می‌کرد. نمونه بارز آن سال 96یعنی درست در روزهای پایانی دوره چهارم بود؛ وقتی در پرونده بررسی باغ‌ها میان اسماعیل دوستی و محمد حقانی اختلاف پیش آمد، چمران میان‌داری کرد و گفت که هدف صیانت از باغ‌هاست و ماجرا فیصله یافت. یا همین اواخر وقتی موضوع غیرقانونی‌بودن قراردادهای چین در شورا مطرح شد، باز هم چمران اعضا را به آرامش دعوت کرد و گفت که اختلاف‌نظر در میان اعضا طبیعی است و موضوع خاصی نبوده است. همچنین دیروز (18اردیبهشت) وقتی موضوع بی‌احترامی به ساحت شورا توسط چند نفر از نمایندگان مطرح شد، با خونسردی همگان را به آرامش دعوت کرد و جو پارلمان شهری آرام شد.

توصیه‌های پدرانه رئیس شورا فصل‌الخطاب است

دیروز در صحن پارلمان شهری مباحث متعددی از منظر سیاسی در نطق پیش از دستور عضو شورای شهر درخصوص عملکرد شهرداری تهران و شخص شهردار تهران مطرح شد. سخنگوی شهرداری تهران در واکنش به سخنان رئیس شورای شهر، گفت: «به‌نظر سخنان مدبرانه و پدرانه امروز مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، دارای چند بُعد مهم و تاریخی بود. مهم‌ترین آن دعوت همه مدیران شهری و اعضای محترم شورای شهر به پرهیز از اختلاف‌افکنی‌ها و توجه ویژه به کار و خدمت به مردم است.» عبدالمطهر محمدخانی با اشاره به رویکرد پدرانه و انقلابی رئیس شورای شهر تهران که سال‌هاست برای همه فعالان حوزه شهری ثابت شده است، عنوان کرد: «تهران رشد و پیشرفت خود را در 2دهه گذشته مرهون هدایت شخص مهدی چمران به‌عنوان راهبر کانونی شورای شهر است و هیچ‌کس نمی‌تواند منکر نقش‌آفرینی ایشان در این زمینه شود. رئیس شورای شهر تهران چهره محبوب مردمی در میان سلایق مختلف و گروه‌های اجتماعی متنوع است و او امروز (18اردیبهشت) بزرگوارانه و متواضعانه خواست که هیچ‌کس وی را با شهدا مقایسه نکند؛ اما برداشت جامعه انقلابی و مردم اصیل تهران این است که مشی و رفتار مهدی چمران همگان را به یاد برادر شهیدش، مصطفی چمران، می‌اندازد؛ هرچند او بزرگوارانه این شباهت را انکار می‌کند.»
سخنگوی شهرداری تهران با یادآوری این نکته که تأکید چمران بر جلوگیری از اختلاف‌افکنی و تشتت آرا همان تأکید همیشگی و چندباره شهردار تهران به همه مدیران شهری درباره پرهیز از اختلاف و اولویت کار و جهاد برای مردم است، عنوان کرد: «سخنان رئیس شورا و شهردار تهران بی‌شک راهنمای روشن و نقشه‌راه مدیران شهری تهران است. مهدی چمران از 2جنبه حقیقی و حقوقی در بسیاری از جلسات مدیریت شهری و گفت‌وگوها و سخنرانی‌ها همواره نقش محوری دارد و نقش او در راهبری شورای ششم و مدیریت شهری ویژه و غیرقابل‌انکار است.»
محمدخانی با تأکید بر اینکه توصیه‌های پدرانه رئیس شورا برای مدیران شهری فراتر از جایگاه حقوقی و قانونی، به‌عنوان فصل‌الخطاب و از جایگاه یک رابطه پدر و فرزندی میان وی و مدیران شهری است، گفت: «این موضوع یک واقعیت است که مردم برای کار و خدمت و فعالیت جهادی به این ترکیب مدیریت شهری اعتماد کرده و رأی داده‌اند. به همین جهت با تأکید همیشگی شهردار تهران اولویت اول، دوم، سوم و آخر مدیران و همه خانواده شهرداری تهران در این دوره شهری، کار و کار و کار است. قطعا مدیریت شهری هیچ اقدامی که موجب شادی دشمنان مردم و انقلاب شود، انجام نخواهد داد. مدیریت شهری ششم تهران از فرصت باقیمانده برای تلاش و کار بیشتر و جهاد شبانه‌روزی استفاده خواهد کرد و ما هم در حوزه اطلاع‌رسانی، امیدافزایی را وظیفه خود می‌دانیم.»

کد خبر 850306
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha