برگزاری دور دوم انتخابات مجلس ایران با تمرکز ویژه‌ و خاصی در رسانه‌های بین‌المللی همراه بوده است.

حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در مرحله دوم انتخابات مجلس

همشهری آنلاین: چشم رسانه‌های خارجی از صبح روز جمعه ۲۲ اردیبهشت ماه به تهران و چند شهر ایران بود. شهرهایی که دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در آن‌ها برگزار شد و البته این بار نیز این انتخابات به مانند دور اول به یکی از سوژه‌های اصلی رسانه‌های خارجی تبدیل شد. در این گزارش این موضوع را بررسی کرده‌ایم که هرکدام از رسانه‌های خارجی از چه زوایه‌ای به دور دوم انتخابات مجلس ایران نگاه کرده‌اند.

توجه رسانه‌های بین‌المللی به سخنان مقامات ایرانی

برخی رسانه‌های بین‌المللی به سخنان مقامات ارشد ایران از جمله مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری ایران در جریان حضور در حوزه‌های رای گیری پرداخته‌اند.

تاکید بر سخنان مقام معظم رهبری در العهد: پایگاه خبری «العهد» عراق تیتر خود را با عنوان «مسئولیت ملی مستلزم حضور در انتخابات است» از سخنان مقام معظم رهبری در جریان حضور در مرحله دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخاب کرد و به نقل از ایشان نوشت که این انتخابات نشان از حضور، اراده و تصمیم مردم است.

مشارکت فعال، ایران قدرتمند: الشرق الاوسط به عنوان روزنامه بین المللی عرب زبان که در لندن چاپ می‌شود، در گزارش خود از دور دوم انتخابات مجلس ایران به سخنان آیت الله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور پرداخته و گزارش داده است که رئیس‌جمهور ایران روز جمعه از شهروندان ایرانی خواست برای ایجاد یک «مجلس قوی و ایران قدرتمند» انتخابی «درست و آگاهانه» داشته باشند.

بررسی جبهه بندی‌های سیاسی در ایران

در عین حال برخی رسانه‌های خارجی فضای سیاسی ایران در پرتو آرایش سیاسی در مجلس آتی را مورد توجه قرار داده‌اند.

شکل گیری جبهه بندی‌ها در مجلس ایران: وب‌سایت «الجزیره» انگلیسی به این مسئله اشاره کرده است که با توجه به این که اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران در دور اول انتخابات تعیین شده‌اند، لذا دور دوم انتخابات نمی‌تواند شکل نهایی مجلس آتی را تغییر دهد.

اصول گرایان؛ پیروز انتخابات ایران: بخش انگلیسی وبگاه کردی «روداو» نیز که در اقلیم کردستان عراق مستقر است به آرایش نیروهای سیاسی در مجلس ایران پرداخته و افزوده است که احزاب سیاسی اصول گرا در مجلس پیشین و همچنین انتخابات مجلس آتی موفق به کسب اکثریت آرا در رقابت با دیگر احزاب شده‌اند.


بیشتر بخوانید:

لحظه ای که رهبر انقلاب رای خود را به صندوق انداختند

رهبر انقلاب: اهمیت مرحله دوم انتخابات کمتر از مرحله اول نیست


ساختار مجلس از نگاه خارجی‌ها

در برخی رسانه‌های خارجی، ساختار مجلس ایران و تعداد نمایندگان مجلس مورد اشاره قرار گرفته است.

انتخاب ۴۵ نماینده مجلس: پایگاه خبری «روسیا الیوم» نیز در گزارشی نوشت، ایرانی‌ها روز جمعه با حضور در پای صندوق‌های رای از بین ۹۰ نامزد مجلس شورای اسلامی ۴۵ نفر را برای مجلس انتخاب کردند.

انتخاب ۱۶ نماینده تهران: رسانه انگلیسی «ایندیپندنت» در گزارش خود به جایگاه مجلس در راس هرم قدرت ایران پرداخته و افزوده است که در دور دوم انتخابات مجلس ایران قرار است تکلیف ۱۶ نماینده باقی مانده تهران نیز مشخص شود.

مجلس ایران، مجلس منتخب توسط مردم: وب سایت لبنانی المیادین هم در گزارش خود از دور دوم انتخابات مجلس ایران به ساختار مجلس شورای اسلامی پرداخته و گفته است که نمایندگان مجلس ایران که تعداد آن‌ها به ۲۹۰ نفر می‌رسد، به صورت مستقیم توسط مردم انتخاب می‌شوند.

جایگاه نمایندگان اقلیت‌های مذهبی در ایران: سایت «اینتلی نیوز» هم که عمده مخاطبانش مربوط به کشورهای اروپای شرقی است و دفاتر اصلی‌‍اش در آلمان قرار دارد، به جایگاه اقلیت‌های مذهبی ایران در مجلس پرداخته و گفته است که حداقل پنج نفر از جوامع آشوری، ارمنی، زرتشتی و یهودی نیز در مجلس آینده حضور خواهند داشت.

کد خبر 850788

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha