شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۸
۰ نفر

هفته گذشته، هفته چندان خوبی برای بازار اوراق بهادار تهران نبود و بازار یک هفته کامل را در مسیر نزولی گذراند تا بازهم به عدد ۲. ۲ میلون واحدی برسد.

سازمان بورس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، کارشناسان بازار سرمایه معتقدند در صورتی که دولت سیاست‌گذاری درستی در بورس داشته باشد، شاهد روزهای متعادل در بورس خواهیم بود.

بورس در هفته گذشته روند فرسایشی و کاهشی خود را ادامه داد تا بازهم خروج پول حقیقی از بازار سهام به مهمترین رخداد این بازار تبدیل شود.

به عبارت دیگر، هفته گذشته، هفته چندان خوبی برای بازار اوراق بهادار تهران نبود و بازار یک هفته کامل را در مسیر نزولی گذراند تا بازهم به عدد ۲. ۲ میلون واحدی برسد.

در شرایط فعلی کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بازار برای برگشت به یک نیروی محرک نیاز دارد که دولت تنها امید سهامداران برای ایجاد این نیروی محرک است.

۱۰ شرکت دولتی در صف واگذاری در بورس

معاون سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده است که برای سال۱۴۰۳ قرار بر این است تا ۱۰ شرکت دولتی را از طریق بازار سرمایه واگذار کنند.

پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، هواپیمایی کیش، مجتمع صنعتی اسفراین، فولاد اسفراین و آلومینای جاجرم شرکت‌هایی هستند که در سال جاری عرضه خواهند شد.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افت بیش از ۱۲ هزار واحدی که در روز چهارشنبه برای خود رقم زده است به عدد ۲. ۲ میلیون واحدی نزدیک‌تر شده است.

عددی که برای یکسال گذشته به عنوان یکی از چالش‌های بازار سرمایه محسوب می‌شد؛ اما قدیمی‌های بازار از این دست اعداد و سطوح زیاد به خاطر دارند و آخرین سطح نه چندان قدیمی که هنوز در خاطر خیلی از فعالان بازار است سطح یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی شاخص بود که خیلی مورد انتقاد و بحث نیز قرار داشت.

اما حالا شاخص کل یک بار دیگر به محدوده ۲. ۲ میلیون واحدی رسیده است و کارشناسان تکنیکالیست بازار، نیمه دوم بازار روز شنبه یا نهایتا روز یکشنبه را برای برگشت شاخص کل به مسیر صعودی معرفی می‌کنند.

البته این نکته را نباید فراموش کرد در صورتی که شاخص کل سطح ۲. ۲ میلیون واحدی را از دست بدهد کار برای ادامه بازار بسیار سخت تر خواهد بود چرا که محدوده میانگین ۵۵ روزه نیز در اثر این افت از دست خواهد رفت.

شاخص‌هایی که همگی نزولی بودند

در هفته سوم اردیبهشت ماه، روند تغییرات شاخص کل بورس تهران نزولی بود. در ابتدای هفته، شاخص کل بورس تهران ۵ هزار و ۱۸۸ واحد تنزل کرد و ۸۴ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد.

روز دوشنبه شاخص ۲۰ هزار و ۶۴۷ واحد ریزش کرد و خروج سرمایه به رقم ۲۹۶ میلیارد تومان رسید.

روز سه‌شنبه شاخص ۷ هزار و ۶۴۸ واحد ریزش کرد و خروج سرمایه ادامه داشت که رقم آن ۱۴۸ میلیارد تومان بود.

روز چهارشنبه شاخص کل ۱۲ هزار و ۳۲۸ واحد افت کرد و شاخص هم وزن ۳ هزار و ۳۹۳ واحد پایین آمد. همچنین ۵۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

بدین ترتیب، در پایان معاملات چهارشنبه، شاخص کل ۳۳ هزار و ۴۷۵ واحد پایین‌تر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی ۲ درصد شود.

شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین ۱۲ هزار و ۸۹۴ واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی منفی ۱. ۷ درصدی را ثبت کرد.

چقدر پول حقیقی از بورس خارج شد؟

در مجموع کل هفته ۵۷۸ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۱۴۴ میلیارد تومان بود.

روند تغییرات ارزش معاملات خرد سهام در مجموع نزولی بود، میانگین ارزش معاملات خرد بورس در هفته اخیر ۳ هزار و ۵۰۸ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۳ هزار و ۹۳۵ میلیاردی هفته پیشین، کاهش ۱۱ درصدی داشته است.

بدین ترتیب شاخص ۸ روز نزولی متوالی را سپری کرد. شاخص پس از ریزش از سطح حمایت ۲ میلیون و ۲۶۰ هزار واحد، نرخ ریزش بیشتری را ثبت کرد. در تمامی روزهای معاملاتی هفته شاهد مازاد عرضه و خروج سرمایه حقیقی از بازار بودیم.

بازگشت بورس به مسیر صعودی با سیاست گذاری درست دولت

مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه درباره روند بورس گفت: سیاست گذاری درست و علمی می‌تواند به رشد و تعمیق بازار سرمایه در ایران کمک کند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: دولت به جای مداخلات در قیمت گذاری و تزریق سرمایه به بازار، باید ریسک عملیات شرکت‌ها را کاهش دهد، شفافیت بازار را افزایش دهد و با گسترده کردن ابزارها و گزینه‌های سرمایه گذاری زمینه را برای جذب سرمایه و افزایش سرمایه گذاری را مهیا کند.

وی افزود: انتظار سهامداران و فعالان بازار از دولت این است که به عنوان سیاست گذار و بازیگر مهم بازار سرمایه برای کاهش ریسک‌های بازار سرمایه بکوشد.

کد خبر 850867

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 10
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    1 0
    یک کار تفریحی و سرگرمی؟
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    2 0
    جواب؟
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    2 0
    پس تا مشکل دکل حل نشده در مورد باغ حرف نباشد.
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    3 0
    نباید ایراد میگرفتی.خوب؟
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    1 0
    پس از این بعد از باغ رفتن من تو دفاع میکنی.اوکی؟
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    1 0
    مشکل باغ حل شد؟حرف و نقلی نیست؟
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    1 0
    دو روز دیگه باغ اب و رسیدگی احتیاج داره .یکیو بفرست اموزشش با خودم.سریع جواب بده؟
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    2 0
    دیگه من به هیچ عنوان باغ نمیروم . کشاوزی را تعطیل میکنی .نباید ایراد میگرفتی.
  • کیا صادقی CZ ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    4 0
    با سلام به نظر من این بازار یک حسی فراتر از تنفر و نفرت مطلق را در سرمایه گذار بوجود اورده،مگر میشود که شما بطور روزانه به پرتفوی خکود نگاه کنید وحداقل یک تا سه درصداز کل سرمایه تان در پایان وقت پودر شده باشد.این فرسایش بطور روزانه علاوه بر سرمایه روحیه و جسم سرمایه گذار را نیز از بین برده است.ایا میشود کلم ایی جز غارت اموال سهامداران نام دیگری برایش در نظر گرفت؟
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    11 0
    بازار چه زمانی صعودی خواهد شد ؟؟ جواب : وقتی که دولت رئیسی به اتمام برسه . خرداد سال ۱۴۰۴ . دولت رئیسی و تیم اقتصادی آن به سر پرستی خاندوزی بی کفایت، با فرزین و عشقی ناکارامد مخالف سرسخت رشد و رونق بورس هستند.
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    8 0
    تا وقتی جماعت امام صادقی بر کشور حاکم هستند ، بورس هیچ شانسی نداره