به دنبال اعلام سازمان خصوصی سازی مبنی بر واگذاری سهام ۱۰ شرکت دولتی،وزارت کار نیز از برنامه این وزارتخانه برای عرضه سهام ۴۷ شرکت تابعه این وزارتخانه در بورس خبر داد.در برنامه هفتم توسعه که اکنون در فرآیند تصویب است همه نهاد های دولتی و عمومی غیر دولتی مکلف به واگذاری شرکت های زیر مجموعه شان هستند.

بورس تهران

به گزارش همشهری آنلاین، سال ۱۴۰۳ با عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم نام گذاری شده است این به معنای آن است که سطح مشارکت مردم در اقتصاد باید افزایش یابد.این موضوع از سال ها پیش مورد توجه اقتصاد دانان بوده است.

به زعم آنها تا زمانی که مسیر مشارکت مردم در فضای اقتصادی کشور هموار نشود روند توسعه اقتصادی به درستی شکل نخواهد گرفت.در چنین شرایطی یکی از موانعی که در برابر افزایش مشارکت مردم در اقتصاد وجود دارد حضور پرتعداد شرکت های دولتی است. این شرکت ها صرف نظر از تعداد و زمینه های فعالیت شان، نحوه فعالیتشان به گونه ای است که امکان حضور بخش خصوصی را به کمترین حد می رساند.

آن طورکه اقتصاد دانان می گوینددرحال حاضربیش از ۸۰ درصد اقتصاد ایران در اختیار همین شرکت های دولتی و شبه دولتی است و این موضوع باعث شده تا در ماده ۵ برنامه هفتم توسعه که در فرآیند تصویب در مجلس است نیز الزامات سخت گیرانه ای برای واگذاری این شرکت ها و همین طور شرکت های شبه دولتی در نظر گرفته شود.در چنین شرایطی و با توجه به الزامات در نظر گرفته شده در برنامه هفتم توسعه ظرف چند روز گذشته برنامه های تازه ای برای عرضه سهام شرکت های دولتی در بورس اعلام شده است.

عرضه شرکت های دولتی در بورس

آن طور که معاون سازمان خصوصی سازی اعلام کرده قرار است در سال جاری سهام ۱۰ شرکت دولتی از طریق بورس واگذار شود که نام یک پالایشگاه بزرگ نیز در میان آنها وجود دارد.

میثم پیله فروش در این باره می گوید:طبق برنامه ریزی انجام شده در سال جاری سهام ۱۰ شرکت دولتی از طریق بورس واگذار خواهند شد. مهمترین شرکت قابل واگذاری پالایشگاه ستاره خلیج فارس است که دولت ۱۷ درصد سهام آن را در اختیار دارد.

بیشتر بخوانید

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کجا برای دوتیم خرج می‌کنند؟

ممنوعیت عرضه‌های اولیه برداشته شد

مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

او درادامه توضیح می دهد: هواپیمایی کیش، فولاد آلیاژی اسفراین و آلومینای جاجرم هم در دستور واگذاری قرار دارند. برخی شرکت‌ها مانند هواپیمایی کیش و فولاد اسفراین ۱۰۰ درصد دولتی است اما در پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۱۷ درصد سهام دولتی است که عمده این شرکت‌ها از طریق بورس واگذار می‌شوند.

پیله فروش تاکید می کند: امکان واگذاری شرکت‌های دولتی از طریق شرکت‌های توسعه عمران شهرستانی وجود دارد. مردم هر شهرستان اگر متقاضی باشند از نظر دولت منعی ندارد.

به دنبال اعلام برنامه های سازمان خصوصی سازی روز گذشته معاون وزیر کار نیز از واگذاری ۴۷ شرکت متعلق به این وزارتخانه در بورس خبر داد و گفت: ۱۰۳ شرکت درحوزه های مختلف زیر نظر این وزارتخانه هستندواز مجموع کل شرکت های تابعه وزارت کار۶۱ شرکت پتروشیمی هستند.

علیرضا عسگریان معاون وزیرکار با بیان اینکه ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه باعث شفافیت در صورت‌های مالی و عرضه کالاها می شود توضیح می دهد: از این تعداد ۴۷ شرکت بورسی نیستند که قرار است با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته وارد بازار سرمایه شوند.

کد خبر 851038
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    2 0
    این بورس کفتی چهار سال است سرمایه سهام دارای خرد نابود کرده دیگه دولت چه خوابی برای بورس دیده باید از این سوراخ چند بار گزیده شویم اولویت اول دولت ریسی بورس بود پس چه شد وعده و وعید دادن های الکی ریس جمهور