احساس خوب نسبت به خودتان مربوط به انتخاب‌های شماست. این در مورد ترک عادت‌هایی است که عزت نفس شما را پایین می‌آورد.

سبک زندگی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از hack spirit، اگر احساس خوبی نسبت به خود ندارید، ممکن است زمان خداحافظی با برخی عادت‌ها فرا رسیده باشد. ۷ عادت وجود دارد که می‌تواند توانایی‌های واقعی شما را پنهان کند.

کنار گذاشتن این عادات گامی مثبت به سوی خوددوستی و پذیرش است و باعث می شود احساس سبکی و شادی بیشتری داشته باشید.

۱) مقایسه مداوم
آیا تا به حال خود را در چرخه مقایسه دائمی با دیگران گرفتار کرده اید؟ این عادتی است که در شبکه های اجتماعی بسیار رایج شده است.

این مقایسه مداوم یک عادت سمی است که می تواند به شدت به عزت نفس و شادی شما آسیب برساند. وقتی دائماً زندگی خود را با دیگران مقایسه می کنید، خود را در معرض ناامیدی و شک و تردید قرار می دهید.

به یاد داشته باشید، سفر هر کسی متفاوت است. آنچه در فضای مجازی مشاهده می کنید اغلب منعکس کننده واقعیت کامل زندگی یک فرد نیست. پس چرا ارزش خود را بر اساس چنین برداشت های اشتباهی قرار دهید؟

زمان آن رسیده که مقایسه را متوقف کنید و دستاوردهای خود را جشن بگیرید، مهم نیست که چقدر کوچک به نظر می رسند. شما مسیر خود را دارید که باید دنبال کنید، و این تنها چیزی است که اهمیت دارد.

۲) خودگویی منفی
"من خیلی بازنده هستم"، "من نمی توانم هیچ کاری را درست انجام دهم"، "چرا نمی توانم بهتر باشم؟" - این نوع خودگویی منفی همراه همیشگی برخی افراد است.

اما باید بدانید کلماتی که به خودمان می گوییم اهمیت دارند. آنها تفکرات ما را شکل می دهند و بر احساسات ما تأثیر می گذارند.

اگر مستعد خودگویی منفی هستید، کمی تمرکز بیشتر ممکن است کمک کند. تشخیص دهید که منتقد درونی شما چه زمانی رفتار مثبتی دارد و آن را با جملات تاکیدی مثبت جایگزین کنید. به من اعتماد کنید، آنها معجزه می کنند!

۳) عدم مراقبت از خود
خودمراقبتی فقط یک کلمه رایج مرسوم نیست. این جزء حیاتی سلامت روان و عزت نفس است. متأسفانه، اغلب در زندگی پرمشغله ما از بین می رود.

آیا می‌دانستید که سازمان بهداشت جهانی «مراقبت از خود» را در دستورالعمل‌های خود برای حفظ سلامتی گنجانده است؟ در کنار عوامل دیگری مانند تغذیه متعادل و ورزش منظم.

مراقبت از خود می تواند به سادگی صرف چند دقیقه در روز برای استراحت، مدیتیشن یا انجام کاری باشد که از آن لذت می برید. این در مورد تعیین مرزها و اولویت دادن به رفاه خود است.

وقتی مراقبت از خود را نادیده می گیرید، این پیام ناخودآگاه را برای خود ارسال می کنید که ارزش وقت و تلاش را ندارید. اما وقتی آن را در اولویت قرار می دهید، می تواند به میزان قابل توجهی احساس ارزشمندی شما را تقویت کند.

۴) کار بیش از حد
سخت کوشی تحسین برانگیز است، اما زمانی که به کار بیش از حد منجر شود، می تواند برای عزت نفس و سلامت روان شما مضر باشد.

وقتی خود را تا مرز فرسودگی پیش می‌برید، به خود فرصتی نمی‌دهید که دوباره خود را شارژ کنید. این اغلب می تواند منجر به احساس خستگی، استرس، و ارزش خود پایین شود.

به یاد داشته باشید، استراحت کردن اشکالی ندارد. نه گفتن گاهی اشکالی ندارد. تلاش برای تعادل نشانه ضعف نیست، بلکه یک عمل احترام به خود است.

بنابراین، اگر عادت به کار بیش از حد دارید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که با آن خداحافظی کنید. شروع به ایجاد مرزهای کاری سالم کنید و به یاد داشته باشید که زمانی را برای استراحت و آرامش اختصاص دهید.

۵) اجتناب از تجربیات جدید
چسبیدن به آنچه آشنا و راحت است می تواند باعث ایجاد احساس امنیت شود. اما همچنین می تواند از رشد و احساس خوب در مورد خودتان جلوگیری کند.

امتحان کردن چیزهای جدید می تواند ترسناک باشد. اما همچنین هیجان انگیز و با ارزش است. فرصت های جدیدی را باز می کند، به شما کمک می کند بیشتر در مورد خودتان بیاموزید و اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد.

با اجتناب از تجربه‌های جدید، فرصت‌های کشف علایق جدید، ملاقات با افراد جدید و ایجاد خاطرات فوق‌العاده را از دست می‌دهید.

شاید زمان آن رسیده باشد که از منطقه راحتی خود خارج شوید. مطمئناً، خارج شدن از منطقه راحتی شما در ابتدا ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما بلیط شما برای برخی از تجربیات فوق العاده هیجان انگیز است! چرا آن را امتحان نکنید و ببینید که در چه ماجراهای جالب جدیدی می توانید شیرجه بزنید؟

۶) یادآوری اشتباهات گذشته
همه ما تجربه آن را داریم - روی اشتباهات گذشته تمرکز کرده، آنها را بارها و بارها در ذهن خود تکرار کرده ایم. اما این عادت می تواند بر قلب شما سنگینی کند و شما را از دیدن ارزش خود باز دارد.

حقیقت این است که همه ما اشتباه می کنیم. آنها بخشی از انسان بودن هستند. مهم ترین چیزی که مهم است خود اشتباه نیست، بلکه نحوه یادگیری و رشد از آن است.

هر روز جدید فرصتی برای شروعی تازه است. اجازه ندهید گذشته شما را از توانایی های بالقوه خود باز دارد. شما با اشتباهات خود تعریف نمی شوید، بلکه با توانایی‌تان در بالا رفتن از آنها تعریف می شوید.

اگر هنوز به اشتباهات گذشته خود پایبند هستید، وقت آن است که رها کنید. خودتان را ببخشید و جلو بروید. شما سزاوار این هستید که احساس خوبی نسبت به آنچه امروز هستید داشته باشید.

۷) به دنبال تایید دیگران

ارزش شما با نظرات دیگران تعیین نمی شود. از درون می آید. از پذیرش منحصر به فرد بودن و صادق بودن با خود.

به جای جستجوی تایید دیگران، بر اعتبار بخشیدن به خودتان تمرکز کنید. این یک سفر است، اما سفری است که ارزش آن را دارد.

شما همینطور که هستید کافی هستید!

سخن نهایی: همه چیز در مورد عشق به خود است
در قلب احساس خوب نسبت به خود یک مفهوم اساسی نهفته است - عشق به خود. این در مورد احترام و پذیرش آن چیزی است که هستید، با تمام نقاط قوت و ضعف شما.

روانشناسان اغلب بر اهمیت عشق به خود در حفظ سلامت روانی و عاطفی تأکید می کنند. به گفته کارل راجرز، روانشناس مشهور، "پارادوکس عجیب این است که وقتی خودم را همانگونه که هستم بپذیرم، می توانم تغییر کنم."

و همانطور که این سفر خودسازی را آغاز می کنید، به یاد داشته باشید: تغییر یک شبه اتفاق نمی افتد. با خودت صبور باش تغییرات کوچک و مداوم می تواند منجر به تحولات بزرگ شود.

بنابراین، لحظه ای فکر کنید – کدام عادت ها شما را از احساس خوب نسبت به خودتان باز می دارند؟ و مهمتر از آن، آیا آماده خداحافظی با آنها هستید؟ به یاد داشته باشید، قدرت تغییر از شما شروع می شود.

کد خبر 850895
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha