مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۷
۱ نفر

مواد شیمیایی که برای تولید ویپ ها استفاده می شوند، در صورت حرارت دادن و استنشاق می توانند به شدت سمی باشند. دستگاه هایی که مواد دخانی را می سوزانند، طعم دهنده مایع را تا دمای بالا گرم می کنند تا یک آئروسل (ذره هوایی) تشکیل شود که توسط مصرف کننده استنشاق می شود.

ویپ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، این مواد حاوی مواد شیمیایی از جمله گلیسیرین گیاهی، پروپیلن گلیکول، نیکوتین و طعم دهنده ها هستند که در مقادیر مختلف مخلوط شده اند.

آزمایش‌های قبلی نشان داده‌اند که برخی از ویپ‌ها با طعم میوه مانند توت‌فرنگی، خربزه و زغال‌اخته به دلیل فرآیند گرمادهی، ترکیبات خطرناکی به نام کربونیل‌های فرار تولید می‌کنند. این ترکیبات برای بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، بیماری های قلبی عروقی و سرطان یک عامل مضر شناخته شده است.

در این مطالعه از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل ترکیب شیمیایی ۱۸۰ طعم دهنده ویپ و شبیه‌سازی نحوه تجزیه آنها هنگام گرم کردن استفاده شده است. این تحقیق که در Scientific Reports منتشر شد، پیش‌بینی کرد که ویپ‌ها ۱۲۷ ماده شیمیایی سمی حاد، ۱۵۳ ماده خطرناک برای سلامتی و ۲۲۵ماده محرک تولید می‌کند. این سموم با ویپ‌های با نیکوتین و بدون نیکوتین مرتبط بودند.

میزان در حال افزایش مصرف ویپ در سراسر دنیا باعث نگرانی محققان شده است. تیم تحقیقاتی دانشگاه پزشکی و علوم بهداشتی RCSI دوبلین، به این نتیجه رسیدند که این وسیله یک تهدید سلامت عمومی بالقوه است به ویژه برای جوانان است و نیاز فوری برقراری محدودیت هایی در طعم ها دارد.

بیشتر بخوانید:

دانل اوشی نویسنده اصلی این تحقیق که استاد شیمی هم هست، گفت که دولت بریتانیا باید پا را فراتر بگذارد و همه طعم‌ها را از ویپ‌ها حذف کند. او افزود که درک تاثیر ویپ های طعم دار بر سلامتی قبل از اینکه خیلی دیر شود، بسیار مهم است. این احتمال وجود دارد که ما در آستانه موج جدیدی از بیماری‌های مزمن هستیم که ۱۵ تا ۲۰ سال آینده به دلیل این ویپ ها ظاهر خواهند شد.

کد خبر 851066

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha