تهران و مسکو طی حدود بیش‌از ۲ سال‌ونیم اخیر گام‌های مؤثری در مسیر توسعه همه‌جانبه همکاری‌ها برداشته‌اند؛ مناسباتی که بخشی از آنها با توجه به راهبردهای مشترک دوطرف بر حوزه‌های امنیتی متمرکز شده ‌است.

تهران - مسکو

همشهری آنلاینگروه سیاسی: کارشناس مسائل روسیه با تأکید بر اینکه یکی از اسناد مهم همکاری‌های امنیتی ایران و روسیه، سند موافقتنامه همکاری دوجانبه در حوزه امنیت اطلاعات است، گفت: این سند از این نظر بسیار حائز اهمیت است که امروز یکی از تهدیدهای اساسی در حوزه امنیتی، مربوط به تهدیدهای سایبری در فضای ‌مجازی است که در بخش‌های مختلف کاملا محسوس بوده ‌است.

روح‌الله مدبر در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با تأکید بر اینکه مدیریت انحصاری آمریکا بر اینترنت، حوزه امنیت اطلاعات را تهدید می‌کند، گفت: با توجه به اینکه انحصار سیستم‌های عامل بیشتر گوشی‌ها، دیتاسنترها و پلتفرم‌ها همه در اختیار نهادهای آمریکایی است، واشنگتن از داده‌های اطلاعاتی سوء‌استفاده و حتی از آنها درمسیر تلاش به‌منظور نفوذ امنیتی در کشورهای هدف استفاده می‌کند.

وی گفت: یکی از مسائلی که در بستر سایبر با آن مواجه هستیم، استفاده از ظرفیت فضای سایبری است که بستر آن در اختیار کشورها نیست و برای اقدام‌هایی مانند جاسوسی، تخریب افراد، شایعه‌سازی و ترغیب برای اقدام‌های تروریستی مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد که همه اینها جزو تروریسم مدرن و نوین محسوب می‌شوند.

مدبر با اشاره به همکاری‌های امنیتی تهران- مسکو در این عرصه ادامه داد: درچنین شرایطی موافقتنامه همکاری دوجانبه در حوزه امنیت اطلاعات کمک می‌کند که ایران و روسیه به سمت تبادل تجربیات و همکاری به‌منظور ایجاد یک ساختار جدید باهدف توسعه همکاری‌ها در زمینه امنیت سایبری حرکت کنند؛ رویکردی که در مسیر رسیدن به یک سپر ایمنی برای مقابله با تهدیدهای نرم و نیمه‌سخت گام برمی‌دارد.

دستور کار مهم همکاری امنیتی ایران و روسیه | ابتکار ویژه تهران و مسکو برای مقابله با تروریسم مدرن

مدل چندجانبه برای همکاری‌های امنیتی

این کارشناس مسائل روسیه با اشاره به سفر اخیر دبیر شورای‌عالی امنیت ملی به روسیه گفت: در دوازدهمین اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ که تقریبا چند هفته قبل در روسیه برگزار شد، محور سخنرانی علی‌اکبر احمدیان بر همین موضوع متمرکز شد که البته محور اساسی و دستور کار اجلاس نیز مسئله تضمین امنیت اطلاعات در نظم جدید جهانی با رویکرد حفظ هویت ملی و ارزش‌های سنتی بود.

مدبر با تأکید بر اینکه امروز رویکرد همکاری‌های تهران – مسکو در حوزه امنیتی به سمت یک مدل چندجانبه درحال حرکت است، عنوان کرد: دراین میان بخش امنیت اطلاعات، با توجه به شرایط بسیار حساس منطقه و توجه ویژه مقام‌های اروپایی و غربی برای افزایش حوزه نفوذشان در منطقه، از اهمیت راهبردی برخوردار است.

وی ادامه داد: نمونه بارز رویکرد غربی‌ها در این زمینه، سفر اخیر وزیر امورخارجه انگلیس به آسیای ‌مرکزی بود. دیوید کامرون در این سفر تأکید کرد که ما می‌خواهیم ارزش‌های انگلیسی را در آسیای مرکزی گسترده‌تر کنیم.

این کارشناس مسائل روسیه گفت: تحولات به سمتی می‌رود که تهران و مسکو در حوزه امنیت اطلاعات، به‌ویژه در مباحث هویتی و مقابله با تهدیدهای نرم جریان غربی باید به یک مدل همگرایی قدرتمند برسند و در این مسیر حرکت کنند.

مدبر اضافه‌کرد: اینجاست که می‌بینیم پس از تصویب موافقتنامه ایران و روسیه در حوزه امنیت اطلاعات جریان‌های غرب‌گرا در مسیر تخریب این توافق حرکت می‌کنند، چرا که همواره هر سندی که اثرات مثبتی برای منابع دوجانبه ایران و روسیه داشته باشد، مورد تخریب جریان‌های غرب‌گرا قرار می‌گیرد.

کد خبر 851354
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha