جمعه ۲۶ آبان ۱۳۸۵ - ۰۹:۴۴
۰ نفر

آریا کاظمی: وقتی 16سال پیش دانیل اورتگا در انتخابات ریاست جمهوری نیکاراگوئه شکست خورد و از قدرت کنار رفت، کمتر کسی تصور می‌کرد که روزی خیابان‌های مانگوا پایتخت این کشور، شاهد جشن و پایکوبی هواداران او باشد.

اما این روزها پرچم‌های مشکی و قرمزی که در سرتاسر شهر برافراشته شده‌، خبر از پیروزی رهبر «ساندونیست»‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌دهد.

تاریخ تکرار شده و باز هم تلفن‌ها برای رساندن پیام تبریک به اورتگا به صدا درمی‌آیند. آخرین باری که او این تبریک‌ها را شنیده بود به سال1985 میلادی و پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری آن سال بازمی‌گشت. از زمان کناره‌گیری اورتگا از قدرت در سال1990 او دو بار دیگر در سال‌های 1996 و 2001 شانس خود را برای بازگشت به قدرت امتحان کرد اما هر دو بار شکست خورد تا اینکه سرانجام همین هفته گذشته بود که بار دیگر دوستانش شماره تلفن او را گرفتند و وقتی دانیل گوشی تلفن را برداشت، آنها پیروزی او را تبریک گفتند.
دانیل اورتگا» در 11نوامبر 1945 در یک خانواده کاملا سیاسی متولد شد. پدر و مادر او هر دو از مخالفان فعال «سوموزا» دیکتاتور وقت نیکاراگوئه بودند و این موضوع باعث شد که «دانیل» فرزندشان نیز راه آنها را ادامه بدهد و در سال‌1984 با کنارزدن «سوموزا» از قدرت، خود بر مسند اداره نیکاراگوئه بنشیند.

اورتگا فعالیت‌های سیاسی‌اش را از نوجوانی آغاز کرد و در همان سال‌ها وقتی هنوز 15سال بیشتر نداشت، به خاطر مخالفت با دیکتاتوری «سوموزا» دستگیر و به زندان انداخته شد. حتی پس از آزادی از زندان هم دست از مخالفت و مبارزه علیه حکومت مرکزی برنداشت تا در سال1967 به یکی از رهبران گروه مبارزه «FSLN» بدل شد. او شاید تنها سیاستمداری باشد که سابقه سرقت مسلحانه و قاچاق آشکار موادمخدر را در پرونده خود دارد چون به جرم شرکت در سرقت بانک دستگیر شد و تا سال1974 در زندان مرکزی نیکاراگوئه بود ولی در آن سال همراهان اورتگا در «FSLN» توانستند از طریق یک گروگانگیری و تعویض گروگان‌ها با اورتگا، او را از زندان آزاد کنند. پس از آزادی بود که دانیل بلافاصله به کوبا رفت تا با کمک حامیانش، بار دیگر رهبری مخالفان رژیم را بر عهده بگیرد.

مبارزات «اورتگا» به رغم مخالفت‌های علنی آمریکا و تلاش‌های ریگان- رئیس‌جمهور وقت آن کشور برای سرکوب مخالفان «سوموزا»- ادامه یافت تا سرانجام در سال1984 اورتگا توانست ریاست موقت کشور را بر عهده بگیرد و در سال1985 پس از پیروزی در انتخابات، به ریاست جمهوری نیکاراگوئه دست یابد.

اورتگا تا سال1990 در سمت خود باقی ماند اما در آن سال، او در انتخابات ریاست جمهوری شکست خورد و از قدرت کنار رفت.
دانیل اورتگا در آخرین روزهای قدرتش، امول ضبط‌شده توسط دولت را بین رهبران گروه «FSLN» تقسیم کرد و خود نیز سهم بزرگی از آنها را برداشت. شرایط اخیر نیکاراگوئه به جایی رسید که در انتخابات اخیر، فشارهای اقتصادی شدید باعث شد قشر محروم این کشور، سابقه نه‌چندان درخشان اورتگا را به فراموشی بسپارند. بار دیگر نیکاراگوئه‌ای‌ها او را برای هدایت کشور با امید به بهبودی شرایط اقتصادی آن انتخاب کنند.

 دانیل اورتگا مرد سال‌های اعتراض در نیکاراگوئه هفته گذشته در سال2006 بار دیگر پس از 11سال شکست و انزوا به قدرت بازگشت.

کد خبر 8526

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز