گروه استان‌ها- بهناز جلالی‌پور: در شرایطی که در سال جاری نوید بهبود وضعیت مسکن داده شده بسیاری از فعالان این بخش امیدی به بهبود شرایط و خروج از رکود ندارند.

دولت قرار را بر این گذاشته است که سال جاری با رونق طرح مسکن مهر، بازار مسکن دچار تحولی اساسی شده و از شرایط رکود کنونی که بیش از یک سال است بر بازار مسکن سایه انداخته، خارج شود.

بر همین اساس و با وجود آن که بسیاری معتقد بوده و هستند که طرح مسکن مهر، بازار راکد مانده فعلی را تقویت نخواهد کرد، مصوبه جدیدی در شورای عالی مسکن به تصویب رسیده که براساس آن زمین‌های این طرح به گروه‌های 3 و 4 نفره واگذار شده و تمام مراحل ساخت نیز بر عهده آنان خواهد بود.

این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده که تمرکز بر صنعتی سازی ساختمان‌های جدید و پرهیز از سنتی سازی بوده است.محمداسماعیل اکبری، رئیس انجمن انبوه‌سازان استان آذربایجان شرقی، با تاکید بر رکود حاکم بر بازار مسکن، اعلام می‌کند: زمان خاتمه وضعیت فعلی مشخص نیست و با توجه به قطع تسهیلات بانکی و تمرکز همه نیروها و خدمات برای طرح مسکن مهر، بخش مسکن همچنان دچار مشکل خواهد بود و روند کنونی ادامه دارد.

وی  با اشاره به وضعیت ساخت مسکن مهر، تصریح‌ می‌کند: متقاضی مسکن مهر افراد خاصی هستند. از طرف دیگر زمین‌هایی که در این طرح قرار است برای ساخت اختصاص یابد، در نقاط دورافتاده است که از نظر مرغوبیت ارزشی ندارد.

اکبری  تاکید می‌کند که طرح مسکن مهر دارای هیچ سیاست و برنامه‌ای برای اجرا و عملیاتی شدن نیست.وی‌، می‌افزاید: مسیری که مسکن مهر پیش می‌رود، با شعارهای توسعه و گسترش صنعتی‌سازی در تضاد است و از آن هدف منحرف می‌شود.

با این وجود همچنان بخش‌های دولتی و جمعی از نمایندگان مجلس اعتقاد دارند که مسکن مهر بهترین راه برای خانه‌دار شدن اقشار ضعیف جامعه است.سیدکاظم حجازی، عضو کمیسیون عمران مجلس، معتقد است که با آغاز طرح مسکن مهر رکود حاکم بر بازار و صنایع مرتبط با بخش مسکن شکسته شده است.

نماینده همدان در مجلس  می‌گوید: با جدی‌ شدن اجرای طرح مسکن مهر و با حمایت و کمک دولت، فعالیت بخش‌های مرتبط با مسکن رونق گرفت و فعالیت‌های قبلی خود را از سر گرفتند.

به خصوص با ورود انبو‌ه‌سازان، روند کاری و فعالیت این طرح بسیار مثبت پیش می‌رود.
وی در شرایطی از ورود انبوه سازان و مشارکت‌ آنها در اجرای طرح مسکن مهر سخن می‌گوید که رئیس انجمن انبوه سازان استان آذربایجان شرقی  اعلام می‌کند که فعالیت انبوه‌سازان در طرح مسکن مهر ریسک بسیار بالایی دارد.

این مسئله خاص این استان نیست و سایر انبوه‌سازان نیز به دلیل آن که زمین‌های پیشنهادی در نقاط نامرغوب و فاقد امکانات رفاهی واگذار می‌شود، حاضر به مشارکت در این طرح نیستند.

حجازی اعلام‌ می‌کند: سیاستگذاری‌های مسئولان در راستای حل مشکل مسکن به خصوص برای گروه‌های ضعیف جامعه است و طرح مسکن مهر توانست این امید را در این گروه ایجاد کرده و صنایع مرتبط را نیز رونق بخشد.

با توجه به وابستگی 350 صنعت به بخش مسکن و عمران ، با رکودی که در بخش مسکن ایجاد شده، از سال گذشته صنایع مختلفی نیز تا مرز ورشکستگی پیش رفته‌اند.

کد خبر 85268

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز