گروه اجتماعی: از اول مرداد‌ماه‌، ایران به زائران انفرادی که قصد عزیمت به عتبات عالیات را دارند به هیچ عنوان اجازه عبور و مرور از مرز را نمی‌دهد و از این تاریخ سفر زائران انفرادی به عراق ممنوع می‌شود.

یک منبع آگاه به فارس گفت: دولت تصمیم گرفته است از اول مرداد‌ماه امسال به هیچ زائر انفرادی اجازه خروج از مرز ایران به مقصد عراق را ندهد.‌

وی در پاسخ به این پرسش که سفارت عراق در ایران برای زائران، ویزای انفرادی صادر می‌کند؟ عنوان کرد: ایران این تصمیم را گرفته و اجازه خروج به زائران انفرادی را نمی‌دهد.  از سوی دیگر ایرنا با انتشار این خبر به نقل از دست‌اندرکاران حوزه زیارتی کشور آورده‌است، برنامه ممنوعیت اعزام انفرادی افراد به عتبات عالیات در عراق در پی مصوبه اخیر وزارت کشور اجرا می‌شود.

براساس این مصوبه و به‌منظور تامین امنیت زائران و استفاده بهینه از امکانات در طول سفر زیارتی از اعزام انفرادی و صدور ویزا جلوگیری می‌شود.

حضور انفرادی زائران در عراق در طول سال‌های اخیر که غالبا در فرایندی غیر‌رسمی انجام می‌شود با مشکلاتی برای هموطنان همراه بوده که در برخی موارد حتی منجر به دستگیری یا مجروح و مصدوم شدن آنان شده‌است.

معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت نیز در این باره به همشهری گفت: این موضوع ارتباطی به سازمان حج و زیارت ندارد و اعزام زائران عتبات عالیات توسط کاروان‌های مجاز همچنان ادامه دارد.

حسین اکبری با بیان اینکه هم‌اکنون روزانه 3 هزار زائر از طریق کاروان مجاز به عتبات عالیات اعزام می‌شوند، عنوان کرد: سازمان حج و زیارت درباره‌ مرز و زائران انفرادی، مسئولیتی ندارد.

عزیمت زائران انفرادی به عراق باعث بروز مشکلات متعددی در عراق می‌شود.همچنین امکاناتی که در عراق به زائران انفرادی داده می‌شود بسیار کمتر از امکاناتی که به زائرانی که از طریق حج و زیارت اعزام می‌شوند، است.

روزهای پایانی ثبت نام

این در حالی است که  برنامه ثبت نام دوره جدید اعزام به عتبات عالیات که از 13 تیر آغاز شده بود تا اواسط هفته جاری پایان می‌یابد. افرادی که دراین دوره در قرعه کشی برای اعزام نامشان در فهرست قرار دارد می‌توانند تا اواسط هفته جاری با مراجعه به سایت و یا دفاتر زیارتی نسبت به ثبت نام در کاروان‌ها اقدام کنند.

معاون عتبات عالیات در این باره به خبرنگار ایرنا، گفت: در این دوره حدود نیم میلیون نفراز هموطنان برای عزیمت به عتبات عالیات ثبت نام کردند که براساس ظرفیت حدود 180‌هزار نفر و در فرایندی زمانبندی شده از 4مرداد تا پایان شهریورماه امسال به‌صورت زمینی و روزانه 3 هزار نفر اعزام می‌شوند.

حسین اکبری همچنین افزود: به‌دلیل مشکلات پیش آمده در اعزام هوایی زائران به عتبات عالیات فعلا پروازهوایی به عراق نداریم و درصورت حصول توافق قطعی با قابلیت اجرایی مناسب پروازها از سر گرفته خواهد شد.

معاون سازمان حج و زیارت، تصریح کرد: نخستین سفر در دوره جدید اعزام‌ها، ‌15‌روز پس ثبت نام (اوایل مردادماه) صورت می‌گیرد و تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت.
به گفته اکبری، برنامه پیش‌ثبت نام دوره بعدی اعزام زائران به عتبات عالیات اول شهریور ماه امسال انجام می‌شود.

روازنه بیش از 3 هزار زائر ایرانی از طریق رسمی به عتبات عالیات اعزام می‌شوند و گفته می‌شود که بیش از این تعداد نیز در فرایند غیررسمی به عراق سفر می‌کنند، امری که تاکنون مشکلات بسیاری برای زائران به‌وجود آورده است.

ساماندهی سفر‌های انفرادی به عتبات عالیات به‌عنوان یک برنامه محوری در این دوره کاری سازمان حج و زیارت قرار گرفته است و قرار است براساس مصوبه اخیر وزارت کشور، اعزام انفرادی از اول مردادماه ممنوع و تمامی سفرها در فرایندی رسمی و از مجاری این سازمان صورت گیرد.

به عقیده کارشناسان، میزان اقبال زائران ایرانی برای سفر به عتبات عالیات در مقایسه با امکانات فراهم شده رفاهی و اقامتی در شهرهای مذهبی عراق به هیچ عنوان قابل مقایسه نبوده و در بسیاری از موارد مشکلاتی را برای زائران به‌وجود آورده است.

پایبند نبودن طرف عراقی به توافق‌های صورت گرفته در قالب سفر هوایی زائران ایرانی به این کشور از مواردی است که در طول ماه‌های گذشته مشکلات بسیاری برای هموطنان به‌وجود آورده که درنهایت با قطع سفر هوایی به این کشور تا حصول توافق نهایی منجر شده است.

کد خبر 85272

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز