سخنگوی این دوره از نمایشگاه با اعلام فروش کتاب تا روز نهم نمایشگاه اعلام کرد: در بخش حضوری نمایشگاه ۲۷۹ میلیارد تومان کتاب فروخته شد.

سی و پنجمین نمایشگاه کتاب در مصلی تهران| تصاویر

به گزارش همشهری آنلاین، روزهای پایانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیشتر به ارائه آمارهای مرتبط با فعالیت‌های مختلف این نمایشگاه اختصاص داشت و در یکی از ارائه آمارها، علی رمضانی، سخنگوی این دوره از نمایشگاه با اعلام فروش کتاب تا روز نهم نمایشگاه اعلام کرد: در بخش حضوری نمایشگاه تا پایان شب گذشته ۲۷۹ میلیارد تومان کتاب فروخته شد که از این میزان ۱۴۹ میلیارد تومان از درگاه‌های رسمی فروش نمایشگاه و ۸۵ میلیارد تومان از درگاه‌های غیررسمی نظیر کارت به کارت انجام شد. در بخش مجازی نمایشگاه هم تا پایان روز گذشته پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه در مجموع ۱۴۶ میلیارد تومان کتاب فروخته شد که از این میزان ۱۰۸ میلیارد تومان توسط ناشران کتاب فروخته شد و ۳۸ میلیارد تومان از فروش این بخش توسط کتابفروشان انجام و ثبت شد. رمضانی با اشاره به اینکه در مجموع ۴۲۵ میلیارد تومان کتاب در ۹ روز برگزاری نمایشگاه کتاب فروخته شده، ادامه داد: این میزان فروش در مقایسه با کل فروش سال گذشته نمایشگاه کتاب در دوره سی‌وچهارم که ۴۰۱ میلیارد تومان بود رشد کرده است. بخش مجازی نمایشگاه هم ۸۷۰ هزار نسخه فروش داشته که این میزان نسخه کتاب در ۴۷۵ هزار بسته ساماندهی شد.

رکورد فروش در نمایشگاه کتاب شکسته شد |  ۲۷۹ میلیارد فروش در ۹ روز ابتدایی این نمایشگاه

  • برگزاری نمایشگاه ۱۴۰۳ با حضور حداکثری ناشران

بنای شورای سیاستگذاری نمایشگاه این بود که زمینه حضور حداکثری ناشران را فراهم کند و پیش از پایان سال ۱۴۰۲ و در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ زمینه حضور ناشران مختلف در نمایشگاه فراهم شد. این موضوع را محمد الهیاری، مدیر کمیته ناشران داخلی اعلام کرد و گفت: ثبت‌نام ناشران برای حضور در بخش داخلی نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ که بخش اصلی این رویداد است، پیش از سال نو آغاز شد. در گفت‌وگوها و رایزنی‌ها، هدف، حضور حداکثری ناشران در نمایشگاه بود. برخی از ناشران سال گذشته در نمایشگاه حاضر نبودند؛ بنابراین بنای شورای سیاستگذاری نمایشگاه این بود که زمینه حضور حداکثری ناشران را فراهم کند و پیش از پایان سال ۱۴۰۲ و در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ زمینه حضور ناشران مختلف در نمایشگاه فراهم شد. امسال نمایشگاه در بخش کودک و نوجوان فضای خود را توسعه داد و دو سالن کاملاً بزرگ به وسعت یک‌هزار و ۵۰۰ متر بیشتر از سال قبل در اختیار آن‌ها قرار گرفت. وی ادامه داد: امسال هزار و ۲۳۶ ناشر در بخش داخلی در قالب ۱۴۲ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه حاضر شدند که حدود ۷۵ هزار عنوان کتاب در بخش عمومی، ۳۵ هزار عنوان در بخش دانشگاهی، ۲۵ هزار عنوان در بخش کودک و نوجوان و حدود ۷ هزار عنوان کتاب در بخش آموزشی عرضه شده است.

  • پالایش۹۰ تُن کتاب خارجی برای عرضه در نمایشگاه کتاب

کمیته ناشران خارجی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم در ایام برگزاری این دوره از نمایشگاه فعالیت‌های گسترده ای برای پلایش و عرضه کتاب های خارجی داشت که در این زمینه، اسماعیل جانعلی‌پور، مدیر این کمیته از بررسی و پالایش ۹۰ تن کتاب خارجی برای عرضه در این بخش خبر داد. وی با بیان اینکه در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ سال بسیار خوبی داشتیم، افزود: امسال بخش بین‌الملل، جداگانه برپا شد اما به یک‌ونیم برابر فضای کنونی، نیاز داشتیم و تلاش کردیم با پرهیز از دایر کردن فضاهای فرهنگی در بخش ناشران خارجی، حداکثر فضا را به ناشران بدهیم. ناشران خارجی در یک‌هزار و ۱۰۰ مترمربع جانمایی شده‌ بودند و ۵۵ غرفه در این سالن قرار داشت. وی با اشاره به تعداد عناوین کتاب‌های بخش ناشران خارجی گفت: بیش از ۵۰ هزار عنوان کتاب در بخش خارجی عرضه شده بود که نسبت به سال گذشته، حدود ۵ هزار عنوان کتاب بیشتر بود؛ علاوه براین تنوع ناشران بیشتر شده بود. جانعلی‌پور درباره حجم بیشتر کتاب ناشران در سال جاری، عنوان کرد: سال گذشته، حدود ۶۰ تُن کتاب داشتیم، اما امسال حدود ۹۲ تُن کتاب خارجی بررسی و پالایش شدند. همه این فعالیت‌ها نشان می‌دهد که تجربه کار سخت سال‌های گذشته امسال موجب موفقیت شد.

رکورد فروش در نمایشگاه کتاب شکسته شد |  ۲۷۹ میلیارد فروش در ۹ روز ابتدایی این نمایشگاه

  • نمایشگاه کتاب رتبه اول در خرید کتاب

امسال همزمان با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پروژه نظرسنجی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه با هدف رفع مشکلات و بهبود فرآیندها، بر اساس نظر مردم اجرایی شد. ستاد برگزاری نمایشگاه به صورت روزانه برشی از نتایج این پیمایش را منتشر می‌کرد که طبق نظرسنجی از مردم حاضر در نمایشگاه کتاب، در پاسخ به این سوال که «در طول سال معمولا کتاب‌های مورد نیازتان را از چه محلی تهیه می‌کنید؟» با توجه به اینکه افراد شرکت‌کننده‌ها در این پرسش‌نامه می‌توانستند هم‌زمان چند گزینه را انتخاب کنند، درصدها هم‌پوشانی داشت، ۴۶ درصد مردم از کتاب‌فروشی‌های سطح شهر، ۶۰ درصد از نمایشگاه ‌کتاب حضوری و مجازی، ۴۲ درصد از فروشگاه‌های اینترنتی، ۲۴ درصد از کتابخانه یا دوستان و ۳ درصد از سایر موارد خرید می‌کنند. پاسخ دهندگان پرسش‌نامه در روز نهم نمایشگاه سه نقطه قوت نمایشگاه را «بن خرید کتاب به دانشجویان»، «شور و هیجان و سرزندگی نمایشگاه» و «برنامه‌های جالب غرفه فلسطین» عنوان کردند. همچنین این افراد سه نقطه ضعف نمایشگاه ‌کتاب را «برگزاری نمایشگاه‌ کتاب در آخر ماه و توان اقتصادی کمتر برای خرید کتاب»، «ازدحام زیاد جمعیت در سالن‌ها» و« ترافیک در روزهای آخر هفته » مطرح کردند. مراجعان هم درخواست «دعوت از نویسندگان مطرح و ترویج کتاب‌های ایرانی»، « نصب رمزینه خرید از صفحه نمایشگاه مجازی هر غرفه» و «ایجاد محوطه بازی برای کودکان در حیاط نمایشگاه» را داشتند.

کد خبر 852877
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 0
    دوباره فشار خرید کتاب شروع شده .دو روز دیگه فشار بیاری کتاب را میخرم.